19. 10. 2015
Ropná společnost MOL má v
česku přes tři sta benzinek a vzhledem k blízkosti svých rafinerií
považuje tuzemsko za jeden z klíčových trhů.
Vedení maďarské ropné a petrochemické skupiny
MOL vysílá do Česka jasný signál: Váš trh považujeme a
budeme považovat za hlavní oblast našich zpracovatelských a pro
dejních aktivit.Tento vzkaz zaznívá z úst vice prezidenta pro
zpracování ropy a prodej ropných produktů skupiny
Ference Horvátha jen několik měsíců poté, co druhá největší
společnost ve střední Evropě představila v tuzemsku svoji značku
MOL. Pod tou sdružuje síť benzinových pump, kterou v
posledních dvou letech vybudovala akvizicí čerpacích
stanic od Lukoilu a Agipu. Dnes je
s počtem 316 pump druhým největším hráčem na trhu za Benzinou,
kterou ovládá přes společnost Unipetrol polský koncern PKN
Orlen. "Před deseti lety jsme neměli jasno v tom, jaký trh
je pro nás stěžejní. V Česku tehdy působil Lukoil a
Agip a my neměli představu, kudy se rozvíjet,"
vzpomíná Horváth. Dnes to tak podle něj ale už není. "Geografická
vzdálenost Česka od našich rafinerií z něho dělá velmi atraktivní
trh. Věřím, že do dvou let budeme velkým jménem v oblasti prodeje
paliv," říká. Pro skupinu MOL je dnes celý
středoevropský region výhodným místem. Rafinerie
skupiny se na chází velmi blízko zemí, kde MOL
zvyšuje svůj tržní podíl v prodeji pohonných hmot. Například
slovenská rafinerie Slovnaft, jež do
maďarské skupiny patří, je ještě z dob Československa napojena
produktovody na tuzemskou státní firmu Čepro, která mimo jiné
přepravuje a skladuje ropné produkty. Tyto kroky jsou
součástí strategie, která má MOL posílit v pozici
"vertikálně integrované" společnosti. Tedy firmy, která působí v
celém ropném řetězci - od těžby ropy přes zpracování
až po prodej ropných produktů. MOL nyní vede průzkumy
ropy ve 14 zemích, v osmi už ji těží. Zároveň ve
střední Evropě vlastní čtyři rafinerie, dva
petrochemické zá vody a přes 1700 čerpacích stanic.
"Když jsme před třemi roky dokončovali naši novou strategii
expanze v průzkumu a těžbě, shodli jsme se, že nechceme snižovat
zpracování ropy a prodej ropných produktů. Oba směry
jsou pro nás důležité," uvádí Horváth.
"Podívejte se na naše výsledky a zjistíte, že tato strategie dává
smysl. Když barel ropy stál 120 dolarů, zpracování
ropy a prodej ropných produktů se topil v problémech,"
říká viceprezident. Tehdejší provozní zisk očištěný o vliv změny
cen ropy se pohyboval mezi dvěma až 2,5 miliardy
dolarů. "Dnes, když se průzkumu a těžbě ropy daří hůř
a některé společnosti v oboru přicházejí až o 80 procent svých
zisků, my vykazujeme stejnou úroveň jako předtím," prohlašuje
Horváth. Právě zpracování ropy nyní udržuje
ropné společnosti v černých číslech. Díky nízkým cenám
ropy a zlepšující se ekonomické situaci vykazuje
drtivá většina petrochemických firem napříč regionem od letošního
léta marže, které nezažily od nástupu krize. A analytici
nepředpokládají, že by se tento trend měl v nejbližších měsících
změnit. Petrochemické "žně" se navíc odehrávají v době, kdy obě
rafinerie, které jsou bezprostředně spojeny s Českem -
v Litvínově a bratislavském Slovnaftu - investují do
nových technologií. Slovnaft před měsícem otevřel
novou polyetylenovou jednotku za 300 milionů eur a vlastník České
rafinérské Unipetrol zase ohlásil výstavbu nové jednotky za 8,5
miliardy korun. Evropa však trpí přebytkem rafinérských kapacit.
Mezinárodní energetická agentura uvádí, že mezi lety 2009 a 2014
bylo v Evropě odstaveno patnáct rafinerií s kapacitou zpracování
1,7 milionu barelů ropy denně, což se rovná osmi
procentům evropského trhu. A podle Horvátha může dojít k dalšímu
zavírání. "Musíte být konkurenceschopný, jinak půjdete ze hry. A
to platí i pro rafinerie. Když jste schopen dotovat
rafinerii nehledě na pravidla trhu, dřív nebo později budete muset
udělat bolestivé rozhodnutí," říká Horváth, podle kterého to platí
pro celou Evropu. "Některé rafinerie jsou v ohrožení
kvůli přebytku ka pacit a jejich fungování není finančně
udržitelné. Je zde hodně konkurence, která přichází ze Středozemí,
od Černého moře nebo z Dálného východu," popisuje. Takový osud
potkal i skupinu MOL v Itálii, kde před rokem zavřela
svoji rafinerii poblíž města Mantova. Ta měla z geografického
hlediska dobrou pozici na trhu, protože se nacházela v srdci
spotřeby ropných produktů kolem Verony a Milána. Nebyla ani špatná
z hlediska efektivity - zaměstnávala 350 lidí a zpracovala 2,6
milionu tun ropy ročně. "Nebylo ale možné ji udržet
při životě. Proto pro mě není geografie nejdůležitější,"
vysvětluje Horváth. Podobný osud může podle Horvátha potkat i
rafinerie v regionu kolem Česka: "Ve střední Evropě
je pět rafinerií. Potřebujeme jich tolik? Jestli jsou konkurence
schopné a efektivní, pak ano. Pokud ne, budou čelit finančním po
tížím."
V letech 1984 až 1991 pracoval Ferenc Horváth v
Mineralimpexu, podniku zahraničního obchodu pro ropu a těžbu. V
roce 1998 přišel do skupiny MOL, ve které zastával
několik manažerských pozic v oblasti prodeje pohonných hmot a
zpracování ropy. Od roku 2011 je viceprezidentem
skupiny pro zpracování ropy a prodej pohonných hmot.
Je zároveň členem představenstva společnosti Slovnaft.
Autor: Nikita Poljakov, Zdroj: Hospodářské noviny