10. 12. 2020

Tři čtvrtiny dobíjecích stanic v Evropě jsou pouze
ve čtyřech státech Unie - Nizozemsku, Německu, Francii a Velké
Británii. Tyto státy přitom pokrývají jen asi čtvrtinu území
osmadvacítky. Vyplývá to z interaktivní mapy Evropské asociace
výrobců automobilů (ACEA). Nabíječky v ČR tvoří jen 0,4 %
z jejich celkového počtu v EU a Česko je tak na konci
evropského žebříčku spolu se Slovenskem, Maďarskem a Polskem.
Vyššímu budování infrastruktury nepřispívá nízký zájem českých
firem o elektromobily, podle průzkumu Arval Mobility Observatory je
v Česku využívají firmy zhruba čtyřikrát méně, než je průměr
zemí EU.
Budování dobíjecích stanic v Česku ovlivňuje nízký
zájem firem o elektromobily
Hustota nabíječek v Česku je podle odborníků významně
ovlivněna zájmem firem o vozidla na elektrický pohon. Nové
registrace vozidel totiž v tuzemsku tvoří převážně vozy ve
firemních flotilách."Vzhledem k tomu, že v současnosti
tvoří téměř tři čtvrtiny registrací nových vozidel firemní flotily,
ovlivňují počty elektromobilů ve fleetech významně budování
dobíjecí infrastruktury v Česku. Bateriové elektromobily tvoří
v autoparcích tuzemských firem jen 4 %, oproti cca 16%
v ostatních zemích EU. Dosavadní nízká poptávka není motivací
věnovat větší zdroje do budování rozsáhlé sítě infrastruktury pro
dobíjení. Popularita elektromobilů však i v Česku zvolna
stoupá arozšiřující se počet modelů nám do budoucna umožní
každoročně jejich počet ve flotile zdvojnásobit,"vysvětluje Tomáš
Kadeřábek, konzultant společnosti Arval, která poskytuje operativní
leasing.

Jen jedna ze sedmi nabíječek v EU umožňuje rychlé
dobíjení
Podle ACEA umožňuje rychlé dobíjení jen každá sedmá nabíjecí
stanice v EU. Celkově je to 28 586 stanic. Drtivá
většina, 171 239 umožňuje jen standardní rychlost nabíjení do
22 kW. Mnoho dobíječek, které jsou do statistiky zahrnuty, jsou jen
běžné elektrické zásuvky s nízkou kapacitou, například
v autoservisech. Zpráva ACEA také ukázala, že dobíjecí
stanice jsou v EU nerovnoměrně rozloženy. Přes padesát tisíc,
tj. čtvrtina z celkového počtu, je jen v Nizozemsku.
V Česku je to 808 dobíjecích míst."Počet dobíjecích stanic
odpovídá mimo jiné zájmu firem o využívání bateriových
elektromobilů ve flotilách. Nizozemsko je jejich počtu ve fleetech
na špičce Evropy, má je 31 % firem, což je oproti Česku skoro
osmkrát více,"konstatuje Tomáš Kadeřábek ze společnosti Arval.

Prodeje elektromobilů rostou v EU dvakrát rychleji
než nové nabíječky
Podle zprávy ACEA se počet elektromobilů prodaných v EU za
poslední tři roky zvýšil o 110 %, počet nabíjecích stanic ale
vzrostl pouze o necelé tři pětiny na celkových 200 tisíc. Podle
asociace to může do budoucna představovat riziko zpomalení prodejů
elektroaut, protože řidiči nebudou mít při svých cestách dostatek
nabíjecích bodů či budou příliš dlouho čekat na rychlonabíječky,
které dovedou konkurovat tankování paliva u běžných spalovacích
motorů. Potvrzuje to také Tomáš Kadeřábek:"Aby byly elektromobily
do budoucna konkurenceschopné, musí se do posílení dobíjecí
infrastruktury zapojit nejen státy, ale také soukromé firmy,
například leasingové společnosti. Ty by měly společně s novými
vozidly poskytovat firmám i jednotlivcům kompletní servis, včetně
dodávky takzvaných wallboxů pro dobíjení doma i v práci, aby
vozidla byla připravena kdykoli k provozu," uzavírá.
Autor: TZ ARVAL, Zdroj: TZ ARVAL