14. 6. 2016
V České republice se v současnosti prakticky
nevyrábí benzín, okolo tří čtvrtin aktuální spotřeby se dováží.
Důvodem je havárie kralupské rafinerie, ze které
v současnosti neproudí ani kapka. Tento stav by
mohl klidně trvat až do září.

Benzín u nás produkují kralupská a litvínovská rafinerie.
Ve druhém případě se však jedná jen o okrajovou výrobu, která navíc
kvůli technickým problémům běží jen na 60 procent kapacity,
v prvním případě se kvůli havárii ze 17. května nevyrábí
vůbec. Benzín se tak musí dovážet z Rakouska, Slovenska,
popřípadě z Polska. Více benzínu proudí produktovodem ze
slovenského Slovnaftu i prostřednictvím cisternových vlaků a
kamionů Čepra a Unipetrolu. Růst koncových cen na stojanech
čerpacích stanic se ale stále spíše odvíjí od světových cen ropy
než lokálního nedostatku této kapaliny. Na ten si ostatně zatím
nikdo nestěžuje, Unipetrol jako stoprocentní vlastník České
rafinérské plní nasmlouvané dodávky bez problémů, i když je všem
jasné, že musí benzín dovážet. V současnosti je cena okolo 30
korun za litr stabilní, v nejbližší budoucnosti by se mohla
zvednout nejvýše o korunu, ale zatím k tomu není žádný důvod.
I když ceny ropy se během poslední doby zvýšily z 35 na 50
dolarů za barel a spotřeba celosvětově stoupá, přebytky jsou stále
obrovské. OPEC podle posledních prognóz očekává,
že do konce roku by cena ropy mohla vzrůst nejvýše na 60 dolarů za
barel.
Z hlediska tankování je Česká republika
společně s Polskem nejlevnější zemí ve středoevropském regionu
a vlastně v celé Evropě. Například oproti Německu je litr
benzínu v Česku o sedm korun levnější, již se úplně nevyplatí
tankovat také v Rakousku.
Autor: jk