7. 12. 2023

ČEZ pomáhá zajišťovat energetickou bezpečnost
Česka
Loni ČEZ přispěl k zásobování ČR plynem zajištěním kapacity
v LNG terminálu v nizozemském Eeemshavenu. Letos dále
pomáhá při zvyšování energetické bezpečnosti země v oblasti
dodávek ropy, když podporuje aktivity České republiky a společnosti
MERO ČR na rozšíření kapacity ropovodu TAL v rámci projektu
TAL-PLUS. V severní Itálii dá ČEZ k dispozici nově
budované kogeneračních jednotky umístěné souběžně s trasou
TAL. Ty vyrobí elektřinu a teplo sloužící ke zvýšení efektivity
pohonu čerpadel ropovodu i k dosažení lepších přepravních
vlastností ropy. Cílem je odstřižení republiky od ruských dodávek
ropovodem Družba.
Skupina ČEZ postaví v nejbližších měsících v severní
Itálii až sedm vysoce výkonných plynových kogeneračních jednotek o
celkovém výkonu do 26 MW. Dvě kogenerace u Terstu už jsou v
současnosti v provozu. Tyto energetické zdroje bude provozovat
společný podnik italské firmy EnerProject Srl a společnosti Elevion
Group, dcery ČEZ zaměřené na poskytování služeb v oblasti
moderní energetiky v širším regionu střední Evropy.
Kogenerační jednotky schopné rychlého najetí budou patřit
k nové podpůrné infrastruktuře ropovodu TAL. Ten začíná
v italském Terstu a v Rakousku, Německu a ČR postupně
zásobuje 8 rafinérií. Od roku 1995 k nim díky odbočce IKL
patří i Kralupy a Litvínov. Současné dodávky prostřednictvím TAL
sice neumožňují 100% pokrytí potřeb ČR, do dvou let by však mělo
být všechno jinak. A to díky probíhajícímu projektu TAL-PLUS,
rozšíření kapacity TAL, který realizuje společnost MERO.
"V minulosti byla Česká republika vydíratelná z hlediska
energetických zdrojů. Byli jsme závislí na Rusku, které tyto zdroje
využívalo k prosazování své zahraniční politiky. To jsme
museli změnit. Proto jsme za posledních 18 měsíců významně posílili
energetickou bezpečnost. Zvládli jsme energetickou krizi, máme
jasný plán rozvoje jaderné energetiky i obnovitelných zdrojů a
podařilo se nám zbavit závislosti na ruském plynu. Dalším logickým
krokem je zajištění bezpečných dodávek ropy v dostatečných
objemech. Díky našemu vyjednávání, koordinovanému postupu
v rámci EU a aktivnímu přístupu společností MERO věříme, že
nejpozději koncem příštího roku budeme naprosto nezávislí na
dodávkách ropy z Ruska. Je dobře, že se na technickém
řešení podílí ČEZ," uvedl předseda vlády Petr Fiala.
"Rozšíření kapacity ropovodu TAL, tedy projekt TAL Plus, byl
jedním z prvních projektů, na kterém jsme v rámci zbavování se
energetické závislosti na Rusku začali po invazi na Ukrajinu
pracovat. Je to jediná cesta, která nám umožní nahradit ropu
dováženou ropovodem Družba, přes který k nám může téct pouze ropa
původem z Ruska. Jsem proto rád, že se nám projekt již brzy podaří
dotáhnout do konce, půjde totiž o historický moment, kdy poprvé
budeme schopni obejít se bez ruské ropy. Daří se to především díky
iniciativě společnosti MERO a využitím technických možností ČEZ,"
uvedl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
"Díky aktivnímu přístupu naší společnosti Elevion Group v
horizontu několika měsíců poskytneme čerpadlům ropovodu TAL
potřebný výkon pocházející z kogeneračních jednotek. Dvě
z nich umístěné přímo u přístavu v Terstu už jsou
v provozu a zbylé postupně stavíme podél trasy ropovodu
směrem k rakouské hranici. Po loňském zprovoznění LNG
terminálu v nizozemském Eemshavenu jde o další příspěvek
Skupiny ČEZ k zajištění energetické bezpečnosti a nezávislosti
České republiky na energetických surovinách z Ruska," řekl
generální ředitel ČEZ Daniel Beneš.
"Společnost MERO ČR plní důležitý cíl v oblasti energetické
bezpečnosti a surovinové soběstačnosti Česka. Pracujeme na projektu
TAL-PLUS, který počítá s rozšířením kapacity ropovodu TAL. Česko
díky navýšení jeho přepravní kapacity získá o 4 miliony tun ropy
ročně navíc z italského přístavu Terst, tedy západní cestou přes
ropovody TAL a IKL. Plně se tím nahradí dodávky ruské ropy, které
do Česka proudí ropovodem Družba. Naše země bude díky tomu už od
roku 2025 zcela nezávislá na ruské ropě. Práce na projektu TAL-PLUS
úspěšně pokračují. V tuto chvíli máme již vybrané dodavatele
klíčových komponentů, kterými budeme kapacitu ropovodu TAL
navyšovat. Na trase ropovodu nás čekají technické úpravy, které
nemají v historii TAL obdoby. V plánu máme také velké technické
změny na Centrálním tankovišti ropy v Nelahozevsi. Musíme připravit
naši infrastrukturu na masivnější průtoky nových dodávek ropy, též
posuzujeme i posílení skladovacích kapacit Centrálního tankoviště.
Jsem rád, že ve všech činnostech MERO důsledně naplňuje dohodnutý
harmonogram projektu," uvedl generální ředitel MERO ČR Jaroslav
Pantůček.
Skupina ČEZ přispěje k optimalizaci nákladů na provoz TAL
nasazením kogeneračních jednotek, které dodají elektřinu a teplo
potřebné k provozu ropovodu. Zatímco elektřina zajistí pohon
čerpadel zajišťujících pohyb ropy v potrubním systému, teplo bude
využito k zahřívání ropy a umožní zlepšení její průtočnosti v
potrubním systému a snadnější přepravu.
"Naší strategií je průběžné posilování pozic na vyspělých
evropských trzích s energetickými službami v sektoru ESCO.
Díky tomu si můžeme udržovat přehled o špičkových technologiích a
postupech v našem oboru. Rozvíjíme zejména projekty
v oboru obnovitelných zdrojů, energetických úspor a
decentrální energetiky. Projektem posílení kapacit ropovodu TAL
dále rozšiřujeme naše aktivity v oblasti kogenerací
v severní Itálii, kde také připravujeme konverzi několika
našich bioplynových stanic na produkci biometanu. Ten mohou
kogenerační jednotky v budoucnu využívat jako palivo místo zemního
plynu a stát se tak zeleným zdrojem energie," dodal generální
ředitel Elevion Group Jaroslav Macek.
Víte, že…
- celkový odhad nákladů na projekt TAL-PLUS, včetně úpravy
technologie MERO Germany, úpravy technologie MERO ČR a vedlejších
nákladů je 1,3 mld. Kč až 1,6 mld. Kč. V případě potřeby navýšení
skladovacích kapacit činí celkový odhad nákladů 2,3 mld. Kč (při
kurzu 25 Kč/€)
- finanční náklady na projekt plně pokryje společnost MERO ČR a
nevzniknou tak dodatečné náklady pro státní rozpočet
- plánované úpravy a modernizace ropovodu TAL, které bude
zajišťovat MERO, jsou svým rozsahem dosud největší za dobu jeho
existence
- díky technologickým úpravám dojde k dosažení největší
kapacity ropovodu TAL v jeho dosavadní historii ropovod TAL
spravuje TAL Consortium, která se skládá ze tří společností -
Societá Italiana per l´Oeleodotto Transalpino Sp.a (SIOT),
Transalpine Ölleitung v Österreich Ges.m.b.H a Deutsche Transalpine
Oelleitung GmbH
- TAL Group je vlastněna devíti významnými zpracovateli ropy
- celková kapacita ropovodu TAL, kterým lehká ropa z
Ázerbájdžánu, USA nebo Libye dovezená tankery do přístavu Terst
proudí dále do Německa, je 43 milionů tun surové ropy ročně
- odbočkou v bavorském Vohburgu je napojen ropovod IKL s
potrubím o průměru 700 mm, který zásobuj ropou českou rafinérii v
Kralupech
- rychlost proudění ropy v potrubí je 0,5 - 1,2 m/s
Zdroj: TZ