14. 7. 2020
Společnost Sunfire je jedním ze čtyř zakladatelů
společného podniku Norsk e-Fuel, který chce letecký benzín nahradit
čistým vodíkovým palivem. Do roku 2026 by měl první komerční závod
v Evropě vyrábět 100 milionů litrů obnovitelného leteckého
paliva ročně. Ušetřit tak má každý rok až 250 000 tun
CO2. Sunfire, v níž Skupina ČEZ vlastní minoritní
podíl přes Inven Capital, dodá elektrolyzér pro výrobu vodíku,
klíčového komponentu paliva.
Závod na výrobu zeleného leteckého paliva vyroste
v industriální zóně na poloostrově Herøya, asi 100 km
jihozápadně od Osla. Na jeho výstavbě se kromě Sunfire, která je
světovým lídrem v technologiích převádění elektrické energie
na tekutá paliva (power-to-liquid), podílejí ještě švýcarská
společnost Climeworks, zaměřená na technologii zachytávání
CO2 ze vzduchu, dodavatel energetických řešení pro
ocelárny Paul Wurth a norská investiční společnost Valinor. Při
spuštění v roce 2023 bude kapacita závodu kolem 10 milionů
litrů paliva ročně, do tří let by se měla zdesetinásobit na 100
milionů litrů ročně. To by pomohlo snížit emise čtyř
nevytíženějších vnitrostátních linek v Norsku na polovinu.
"Řada evropských firem i samotná Evropská komise věnují využití
vodíku v energetice a v dopravě velkou pozornost. Zvláště
s ohledem na iniciativu Green Deal se vodíkové technologie
mohou v blízké budoucnosti významně podílet na dosažení
klimatické neutrality. Aktivity Sunfire v této oblasti i fakt,
že si jej jako partnera do nejrůznějších projektů volí známé
evropské společnosti, ukazují, že rozhodnutí Inven Capital
investovat do této oblasti bylo správným krokem,"řekl ředitel pro
investice Inven Capital Ivo Němejc.
Nors e-Fuel pro výrobu zeleného paliva využije kombinaci
inovativních technologií: elektrolyzér poháněný energií
z obnovitelných zdrojů vyrábí z obyčejné vody vodík,
který se spojuje s oxidem uhličitým zachyceným přímo ze
vzduchu nebo při jiných průmyslových procesech. Vytvořený
syntetický plyn se pomocí dalšího zpracování a rafinace přemění na
umělé letecké palivo. To lze následně přimíchávat do kerosinu.
Podle odhadů Norsk e-Fuel dokáže výrobna ušetřit až 250 000
tun CO2 ročně. Má zároveň sloužit jako vzor pro další
projekty v zemi, momentálně se vybírají místa, kde by mohly
vzniknout. Norsko vyrábí 95 % energie ve vodních elektrárnách.
Právě cena elektřiny bude podle Sunfire klíčovým aspektem
konkurence schopnosti zelených paliv."Podle našich odhadů umožní
trend klesajících nákladů na elektřinu z obnovitelných zdrojů
dostat se na ceny kolem 1EUR za litr," uvedl mluvčí Sunfire Nico
Ulbicht.
Letecká doprava je zodpovědná za cca 4 % evropských emisí. Počet
cestujících a spojů přitom neustále roste. Dobrovolný závazek
leteckého průmyslu snížit své emise do roku 2050 na polovinu
(oproti roku 2005) tak do velké míry závisí na uplatnění
obnovitelných paliv.
Autor: TZ ČEZ, Zdroj: TZ ČEZ