15. 11. 2016
Možnost rychle dobít elektromobil a pokračovat
v jízdě napříč Českou republikou do okolních zemí by mělo být
zase o něco snazší. Společnost ČEZ představila plán další výstavby
veřejných rychlodobíjecích stanic.

Více než 40 jich vznikne díky grantu z evropského
programu Connecting Europe Facility (CEF), jehož prostřednictvím
Evropská komise podporuje propojování Evropy budováním dobíjecích
stanic podél hlavní silniční sítě TEN-T.
Desítky nových veřejných rychlodobíjecích stanic pro
elektromobily začnou během několika následujících měsíců růst na
hlavních tazích napříč Českou republikou - od Rozvadova po Ostravu,
od Ústí nad Labem po Břeclav. Celkem 42 dobíjecích stanic
umožňujících dobití většiny běžné kapacity baterií během necelé
půlhodiny vybuduje v letech 2016-18 Elektromobilita ČEZ také
díky grantu z evropského programu CEF. Nad rámec těchto stanic
bude vybudována také jedna lokalita, kde si Elektromobilita ČEZ
v praxi vyzkouší integraci dobíjecích stanic, systému pro
ukládání energie a obnovitelného zdroje.
Získání dotace pro projekt ČEZ - "EV Fast Charging
Backbone Network Central Europe" - nedávno definitivně stvrdila
podpisem grantové smlouvy Evropská komise, resp. její výkonná
agentura INEA (Innovation and Networks Executive Agency).
Celkový rozpočet projektu je nastaven na 2,315 mil. EUR;
z toho 1,968 mil. EUR tvoří grant EK a zbylých 15 procent
činí spoluúčast ČEZ.
"Rychlé cestování mezi městy si žádá výstavbu zejména
rychlodobíjecích stanic schopných obsloužit elektromobily všech
značek a nejrozšířenějších standardů dobíjení. Díky evropskému
grantu z programu CEF pro oblast Doprava můžeme nyní výrazně
urychlit výstavbu tohoto typu stanic," říká Daniel
Beneš, předseda představenstva a generální ředitel ČEZ.
"Je to dobrá zpráva pro rozvoj elektromobility
v České republice. Nevětší překážkou v rozvoji
elektromobility je totiž omezený dojezd tohoto typu vozidel.
Eliminovat tento problém lze právě vybudováním dostatečně husté
sítě veřejných dobíjecích stanic," poznamenal
k aktivitám společnosti ČEZ ministr dopravy Ťok.
Elektromobilita ČEZ v současnosti provozuje
rychlodobíjecí stanice dodávané společností ABB ČR. K jejich
standardní výbavě patří DC konektory s nabíjecími standardy
CHAdeMO a CCS, které umožňují proces nabíjení s výkonem
až 50 kW. Dále disponují AC nabíjením se zásuvkou vybavenou
standardem Mennekes, který zvládne nabíjení s výkonem až do 22
kW. Právě nabíjení s pomocí DC konektorů umožní 80 procent
dobití kapacity akumulátoru za 20 až 30 minut.
V ČR je v současnosti registrováno už více než
tisíc elektromobilů. Třicítka z nich patří do vozového parku
projektu Elektromobilita ČEZ. Podobně jako v dalších vyspělých
zemích Evropy, i v České republice se elektrická auta
stávají běžnou součástí zejména městského provozu. To se promítá do
všech oblastí týkajících se prodeje a servisu
elektromobilů.
Nedávná studie společnosti Roland Berger předpokládá
v roce 2020 v ČR roční prodej až 7 tisíc vozidel
s elektrickým pohonem. To představuje asi 3 % trhu
a jen malé zaostání za zeměmi západní Evropy, kde se tento
podíl očekává mezi 5 a 10 %. V dalším období by měly
definitivně padnout nejsilnější bariéry (omezená nabídka
elektromobilů, jejich vysoká cena, malá hustota dobíjecí
infrastruktury a malá zákaznická zkušenost)
a v kombinaci s podpůrnými opatřeními (bezplatný
vjezd do center měst, parkovacích zón, jízda v pruzích pro
MHD, atd.) tento typ pohonu rychle dosáhne podílu 20 % na celkovém
prodeji osobních vozidel a lehkých užitkových vozů. To by mělo
znamenat prodej asi 50 tisíc aut ročně a v České republice tak
do 15 let bude jezdit přibližně 250 tisíc elektromobilů
a plug-in hydridů.
Autor: jk, Zdroj: ČEZ