Výzvu na dotace na nákup automobilů s alternativním
pohonem pro kraje a obce vyhlásí Ministerstvo životního prostředí
(MŽP) pravděpodobně už letos v říjnu. Dotace 50 tisíc Kč
je určena pro vozy na stlačený zemní plyn (CNG), dalších 100 tisíc
korun by mělo zamířit na plug-in hybrid, tedy hybridní auta,
jejichž baterie mohou být dobity tím, že se připojí k elektrickému
zdroji, a 150 tisíc Kč by měl být příspěvek na nákup čistého
elektromobilu.

Zdá se, že podobná místa v nebližší
budoucnosti již nebudou zívat prázdnotou...
V roce 2017 by se mohla stejná nebo podobná výzva
týkat už i občanů. Podle MŽP mají kraje, města a obce stejný zájem
o CNG vozy a elektromobily, 43 resp. 48 procent a nejmenší zájem
jen 9 procent o vozidla hybridní. "Aktuálně běží nebo se připravuje
řada programů, které jsou komplementární s vládou schváleným
Národním akčním plánem čistá mobilita a mají jediný cíl, a sice
podpořit nákup vozidel na alternativní paliva. Česku hrozí, že
nesplní ekologické závazky v dopravě," říká Jiří Šimek
z Českého plynárenského svazu (ČPS). Obce a kraje tak budou
moci už letos na podzim požádat o dotace v předpokládaném
objemu 150 milionů Kč na pořízení vozidel na alternativní paliva.
MŽP plánuje vyčlenit tuto částku z Národního programu Životního
prostředí. Dotace 50 tisíc Kč má být vyhrazena pro vozy na stlačený
zemní plyn (CNG), dalších 100 tisíc korun má zamířit na plug-in
hybrid, tedy hybridní auta, jejichž baterie mohou být dobity tím,
že se připojí k elektrickému zdroji, a 150 tisíci korunami přispět
na nákup čistého elektromobilu.
"Výstupy z dotazníků zpracováváme. Od dotázaných obcí, měst a
krajů jsme obdrželi 78 odpovědí, 70 obcí/měst a 8 krajů. Vyplývá z
nich 57% zájem o elektromobily a hybridy a 43% o CNG. Co se týče
typů vozidel, pak obce a kraje mají eminentní zájem o osobní a
užitková vozidla, menší zájem pak evidujeme u nákladních automobilů
a skútrů. Dotazníky využíváme jako doplňkový a orientační materiál
pro nastavení výzvy, kterou dle předpokladu vyhlásíme v průběhu
října," říká Dominika Pospíšilová z MŽP. "V roce 2008 státní
správa dostala vládou nařízeno během 5 ti let obměnit čtvrtinu
vozidel vozových parků za čistá vozidla a pouze úřady krajů, na
rozdíl např. od ministerstev, měly již tehdy o ekologická vozidla
zájem. Ani dnes, po 8 mi letech, ale zdaleka podíl těchto vozidel
ve státní správě rozhodně nečiní 25 procent," dodává Jiří Šimek
z ČPS. Přestože 97 procent prodejů nových osobních vozidel u
nás je bohužel stále na tradiční paliva, konečně začíná být o
alternativní paliva zájem. "Největší zájem z vozů na
alternativní paliva je v České republice o vozy na CNG.
Prodává se jich u nás už dvakrát více než hybridních vozidel, téměř
20krát více než elektromobilů a už 70krát více než na plynné palivo
propan-butan - LPG. Za prvních 8 měsíců roku 2016 se registrovalo u
nás už 2118 jen nových osobních a dodávkových CNG vozidel, to
činí více než 1 procento z nově registrovaných v této
kategorii," říká Jiří Šimek z ČPS.
Pod názvem EkoAuto 2016 připravuje veletržní správa Incheba první
autosalon věnovaný pouze vozidlům s ekologickým pohonem. EkoAuto se
uskuteční od 22. do 25. září na v Křižíkově pavilonu E na
Výstavišti v Praze Holešovicích a zástupci obcí, měst i krajů mohou
22. září od 14 do 18 hodin v rámci doprovodného programu
přijít dozvědět veškeré podrobnosti k dotacím pro vozidla na
alternativní pohon. Konferenci zahájí zástupce Svazu měst a obcí a
mezi přednášejícími budou nejen zástupci výrobců vozidel, ale
především zástupci ministerstva životního prostředí, ministerstva
průmyslu a obchodu, ministerstva pro místní rozvoj a ministerstva
dopravy. Český plynárenský svaz zde bude také prezentovat pestrou
nabídku CNG vozidel, a to jak osobních, tak i
užitkových.