Čína prosazuje elektromobily

Mračna smogu neustále halí čínská města do stínů a nutí jejich obyvatele, aby se zajímali o životní prostředí. Jednou z možností, jak současnou situaci zlepšit, je zavedení alternativních energií v individuální dopravě - především elektřiny.

Čínský elektromobilCrossover BYD e6 na autosalonu v Pekingu

Čínská vláda navíc rok co rok zvyšuje dotace elektromobily a jen v roce 2013 se trh v tomto segmentu zvýšil o 30 procent. Stávající boomu chtějí prostřednictvím čínských firem využít i někteří renomovaní evropští výrobci automobilů. V tomto případě se hodně angažují hlavně u BMW a Mercedesu.
V únoru měl například v Pekingu premiéru model Zinoro 1E automobilky BMW Brilliance Automotive (BBA). Jedná se vlastně o čínskou elektrickou verzi kompaktního SUV X1. Vyrábět se bude v Číně a nabízet se bude soukromým zákazníkům či firmám žijícím a fungujícím v obrovských městských aglomeracích Šanghaj a Peking. Čistokrevný elektromobil bude podle zástupce čínské automobilky  Brilliance Wu Haifenga nabízen nejen k prodeji ale také k pronájmu. "K novým energiím si potenciální kupci stále udržují postoj ve stylu -počkáme a uvidíme. S elektromobilem v pronájmu si jeho vlastnosti bez větších závazků nejprve vyzkouší a teprve pak se rozhodnou, zda vyhovuje jejich potřebám," říká Wu Haifeng a dodává: "Od příštího týdne budeme mít pět vozidel Zinoro 1E na zkušební jízdy. Zájem o vyzkoušení je ale ze strany několik set klientů."
Největším problémem většího rozšíření elektromobilů je jejich krátký dojezd a dlouhé "tankování" nové energie. V tomto ohledu statistikám vládne čistokrevný čínský model BYD e6. Crossover, jehož karoserie kombinuje SUV a MPV, ujede na jedno nabití až 330 km, tedy přibližně o polovinu více než konkurence. I díky tomu je již od roku 2010 bez problémů využíván jako taxík ve Shenzenu. Okolo padesáti vozidel BYD e6 tam od května 2010 najelo přes tři milióny kilometrů.
Nicméně jak Zinoro, tak BYD patří mezi nejdražší modely s tímto pohonem na čínském trhu, což je samozřejmě pro mnoho zákazníků neřešitelný problém. Proto současně s tím firma BYD začala vyrábět hybridní čtyřdveřový sedan Qin (Čchin), jehož jméno odkazuje na starou čínskou dynastii. Základní cena byla stanovena na 200 000 čínských jüanů, což je v přepočtu okolo 613 000 korun. Se státními dotacemi se však jeho cena sníží na přijatelných 160 000 jüanů (asi 493 000 Kč). V tomto ohledu není od věci, že byla podepsána dohoda mezi firmami Daimler-Benz a BYD na založení společného podniku ve městě Shenzhen. Ten má produkovat automobily s alternativními pohony, které v sobě budou spojovat zkušenosti techniků koncernu Daimler s výrobou automobilů a poslední technologie v oblasti vývoje generátorů a akumulátorů pro automobily od firmy BYD, která v tomto ohledu patří na světovou špičku.
Další významnou čínskou automobilkou, která si chce v budoucnosti věnovat vývoji použitelných elektromobilů je Geely, která se v Evropě proslavila hlavně v roce 2010, kdy se stala majoritním akcionářem švédské automobilky Volvo. Její první elektromobil ponese označení EC7 EV, bude postaven na platformě čtyřdveřového sedanu  Geely Emgrand EC7 ve spolupráci s americkou firmou Detroit Electric. Primárně se tento model bude nabízet obchodním společnostem a veřejnému sektoru a dle předběžných prognóz by Detroit Electric a Geely chtěly v prvním roce vyrobit 3000 elektromobilů, během tří let by pak výroba mohla vzrůst až na 30 000 vozů. Model EC7-EV bude k dispozici ve dvou variantách, se středním a dlouhým dojezdem. Střední dojezd nabídne zákazníkům na jedno nabití urazit kolem 164 km, dlouhý pak až 257 km.

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek