Classic Oil plánuje posílit export

Na tradičním brněnském strojírenském veletrhu Classic Oil prezentoval své kompletní produktové portfolio. V segmentu motorových olejů a automotive vykazuje dlouhodobě stabilní prodeje, největší nárůst prodejů zaznamenala společnost v průmyslu. Komerční úspěch pak slaví s chladicí kapalinou CS line pro autobusovou a kamionovou dopravu. 

Classic Oil

Expozice firmy Classic Oil na letošním brněnském veletrhu

Spolupráce s německou firmou OEST

Společnost Classic Oil se na brněnském veletrhu prezentovala ve společné expozici s jedním ze 49 výrobců průmyslových maziv v Německu, firmou OEST. Právě spojení s partnerem znamenalo pro kladenský Classic Oil největší posun v současném rozvoji jeho obchodních aktivit v oblasti průmyslu. "Dříve jsme distribuci a servis v oblasti průmyslových maziv dělali lokálně. Začali jsme spolupracovat na smluvní bázi a v současnosti jsme autorizovaní dovozci produktů OEST do České republiky," říká Tomáš Šroba, obchodní ředitel společnosti.

Směr: Průmysl

V posledním období trochu poklesly objemy dodávek, ale díky lepším maržím vzrostly tržby. Ty se v meziročním srovnání pohybují kolem 150 milionů korun za přibližně 4 000 tun prodaného materiálu, průřezově pro automotive a průmysl. Z toho je přibližně 2 000 tun chladicích kapalin včetně dodávek plniva pro technická zařízení budov a 2 000 tun olejů.
Největší nárůst zaznamenal Classic Oil v průmyslu, kde podle slov Šroby začínali z nuly, ale po zániku firmy Triga dokázali převzít dvě pobočky v Liberci a v Horažďovicích. Průmysl je segment, kde jsou stabilnější marže. Podniky si nejprve ověří, že dodávaná kapalina nebo olej ve výrobě zejména po stránce kvality a funkčnosti bezproblémově splňuje požadavky klienta, a partnerský vztah je pak dlouhodobý. Naopak v automotivu, kde není daný produkt součástí technologického procesu, ale je v pozici provozní kapaliny plněné do agregátů motorů nebo je určen k prodeji koncovému zákazníkovi, jsou kontrakty krátkodobé. Rozdíl jedné koruny v ceně ve srovnání s nabídkou konkurence vede často na straně odběratelů (především autoservisů) k rozhodnutí vyměnit dodavatele a to i na velmi krátký čas.
"Proto jsme kormidlo otočili více směrem k průmyslu, kde je dobrá marže. V momentě, kdy máte dobrý produkt a spolehlivou podporu, tak je obchod dlouhodobý a není to otázka jedné, dvou dodávek," tvrdí Šroba.

Úspěch kapaliny CS Antifreeze G Cargo

Kategorii lowcostových produktů - antifreezů vykrývá hlavně značka CS line z vlastní výroby. V oblasti antifreezů je český trh plně saturovaný, proto Classic Oil další expanzi zaměřil na úspěšně na export. Využívá především spolupráce s německými partnery, kteří zajišťují exportní kanály pro antifreezy z produkce kladenského Classic Oilu.
Největší novinkou v portfoliu Antifreezů jsou speciální kapaliny pro heavy duty. Výrazným posunem je navázání smluvní spolupráce s Dopravním podnikem Praha, kde chladicí kapaliny pro autobusy úspěšně prošly náročnými zkouškami.
Velmi úspěšným produktem Classic Oilu je kapalina CS Antifreeze G Cargo. Jde o vysoce kvalitní prémiovou kapalinu plně srovnatelnou se špičkovými výrobky vedoucích firem v oboru, ovšem za přijatelnější ceny díky nižším výrobním nákladům. CS Antifreeze G Cargo dnes dodává Classic Oil do spousty dopravních podniků, velkých autobusových a nákladních dopravců.
Za komerčním úspěchem CS Antifreeze G Cargo stojí kromě úsilí na poli marketingu i programová osvěta vedená hlavním vývojářem Classic Oilu Janem Skolilem. Ten vede kursy školení a pořádá odborné semináře, prezentace, publikuje články v odborných médiích s cílem vysvětlit podstatu a přínosy přechodu od běžných kapalin G 48 nebo G 11 na moderní prémiový produkt v motorech autobusů.
Kapalina prošla v Polsku přísnými antikorozními testy a momentálně zažádal Classic Oil s vydaným certifikátem o schvalovací proces u výrobců motorů pro autobusy a kamiony. "V současnosti probíhají jednání o certifikaci kapaliny od SOR, Cummins nebo MAN, což bude realizováno buď přímo těmito výrobci, nebo laboratořemi, které mají na toto akreditaci. Předpokládáme, že do roka až dvou bychom měli mít schválení od těchto výrobců právě na CS Antifreeze G Cargo," říká Tomáš Šroba.

Prodeje readymixů převyšují koncentráty

V privátních značkách, kde je český trh samozřejmě také pevně rozdělený, jde o každoroční boj, ve kterém rozhoduje především cena. Classic Oil logicky nemůže obsáhnout celou privátní klientelu. Přesto je objemový nárůst odbytu poměrně razantní a seznam zákazníků Classic Oilu v privátní sféře je úctyhodný. Kromě supermarketových řetězců v čele s Aholdem a provozovatelů značkových čerpacích stanic sem patří přední prodejci autodílů Elit a Auto Kelly.

V oblasti privátních partnerů se začíná úspěšně rozvíjet spolupráce se společností Automax ve formě plnění jejich privátní značky Coyote. Automax je jedním z prvních distributorů kapalin u nás, jehož portfolio produktů je postaveno více na readymixech (hotových kapalinách), které výrazně převyšují prodeje koncentrátů. Na západ od nás je to v oblasti provozních kapalin naprostý standard. Pro koncového uživatele je naprosto nejjednodušší, když jen vezme láhev a readymix dolije bez toho, aby dokupoval destilovanou vodu a řešil koncentraci.

Vlastní vývojová základna

Společnosti se podařilo získat podporovaný projekt z Evropské unie, respektive z Technologické agentury České republiky na vývoj a výzkum v oblasti antifreezů, který vede hlavní vývojář Classic Oilu Jan Skolil. Cílem je vývoj kapalin pro technické zařízení budov, které by pomohly snížit energetickou spotřebu systémů chlazení tím, že budou vyvolávat aplikaci méně výkonných čerpadel, se sekundárními efekty ve snížení nákladů na údržbu a servis. Do tří let by se nová kapalina měla uvést na trh.
Základem pro úspěšný vývoj je vlastní laboratoř se špičkovým přístrojovým vybavením. Dnes je Classic Oil v oblasti alkoholů schopen si udělat jakýkoli rozbor a na jeho základě navrhnout zákazníkovi optimální individuální řešení - produkt pro jeho specifické potřeby použití. "Nedávno jsme do laboratoře nainstalovali poslední přístroj, plynový chromatograf, na němž můžeme analyzovat alkoholy, které se používají pro nemrznoucí směsi. Ukazuje se, že ne čisté glykoly, ale jejich směsi mají lepší efektivitu. Každý alkohol může znamenat nějaký přínos a je třeba z toho vytěžit synergii těch vlastností, které jsou potřeba. Směs má výsledně například nižší viskozitu než jeden alkohol, nebo zase nižší cenu či rychlejší rozložitelnost a nižší zátěž pro životní prostředí," popisuje Jan Skolil.
Společně s vývojem pro vlastní produkci je laboratoř naopak schopna operativně analyzovat složení již hotových kapalin, což se v současné době využívá v oblasti antifreezů za účelem screeningu a srovnávání vlastních produktů s nabídkou na trhu. V antifreezech rozdíl dvou stupňů v mrazuodolnosti znamená totiž velký rozdíl v prodejní ceně. Navíc nová norma VW přikazuje použití glycerinu a podle sdělení Jana Skolila ho někdo používá v antifreezech více, někdo méně. Laboratoř může při srovnávání nabídkových cen provést operativní rozbor daných kapalin a přinést jejich reálné srovnání na technickém základě.

Expanze obchodních aktivit

Vzhledem k nasycení tuzemského trhu, na kterém lze již jen velmi obtížně navyšovat podíly, plánuje Classic Oil získat nové zákazníky v zahraničí. Obchodní aktivity na německém trhu se rozvíjejí prostřednictvím partnerů Classic a OEST. Daleko náročnější bude vstup na sice rozsáhlý, ale vysoce konkurenční trh Polska, stejně jako u konzervativního Rakouska či Slovenska. Díky spolupráci s OEST se podařilo vyvézt první dva kontejnery zboží do Číny, kde český dodavatel technologie dodal do Číny strojní vybavení a doporučil kapalinu z Classic Oilu jako prvonáplň. Jde sice o malou kapičku při rozměrech čínského trhu, ale na druhou stranu je to slibný první krok, který může přerůst v dlouhodobou obchodní spolupráci.

Nabídka na koupi Velvany

Součástí rozvojových plánů Classic Oilu by mohla být nabídka na odkoupení tradičního českého výrobce Velvany. Podle Romana Šroby je český trh v oboru provozních kapalin pro automotive velmi malý a oslovení potencionální kupci jsou daní a mezi sebou se navzájem velmi dobře znají. Získat zavedené značky jako Fridex, Velfobin a Arva je lákavé pro všechny výrobce, ale i pro investiční skupiny. "V našich očích je zde zatím hodně neznámých. Nevíme, kdo je skutečným vlastníkem Velvany. Pro nás koupě Velvany není aktuálním tématem. Soustředíme se raději sami na sebe, na naši výrobu a naše produkty," uzavírá Roman Šroba, jednatel společnosti.


Classic Oil

Kladenská společnost Classic Oil úspěšně rozvíjí výrobu chladicích kapalin pro průmysl, náplní pro technické zařízení budov, stejně tak i produkci olejů a provozních kapalin pro automotive, které plní na vlastní lince pod svými brandy, jakož i pro privátní partnery pod jejich značkami. Dlouhodobě spolupracuje v oblasti automotive s německým partnerem Classic a nově posiluje své pozice v oblasti průmyslu se společností OEST. Společnost plánuje do dvou, tří let vybudovat menší obchodní zastoupení s odpovídající skladovou kapacitou na Moravě s cílem zefektivnit logistiku v této části republiky a vybudovat jako důležitý bod pro další expanzi na Slovensko.

 

 

Autor: PR Classic Oil, Tomáš Mikšovský

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek