5. 11. 2015
Na tradičním brněnském strojírenském veletrhu Classic
Oil prezentoval své kompletní produktové portfolio. V segmentu
motorových olejů a automotive vykazuje dlouhodobě stabilní prodeje,
největší nárůst prodejů zaznamenala společnost v průmyslu.
Komerční úspěch pak slaví s chladicí kapalinou CS line pro
autobusovou a kamionovou dopravu.

Expozice firmy Classic Oil na
letošním brněnském veletrhu
Spolupráce s německou firmou OEST
Společnost Classic Oil se na brněnském veletrhu prezentovala ve
společné expozici s jedním ze 49 výrobců průmyslových maziv
v Německu, firmou OEST. Právě spojení s partnerem znamenalo
pro kladenský Classic Oil největší posun v současném rozvoji
jeho obchodních aktivit v oblasti průmyslu. "Dříve jsme
distribuci a servis v oblasti průmyslových maziv dělali
lokálně. Začali jsme spolupracovat na smluvní bázi a
v současnosti jsme autorizovaní dovozci produktů OEST do České
republiky," říká Tomáš Šroba, obchodní ředitel společnosti.
Směr: Průmysl
V posledním období trochu poklesly objemy dodávek, ale díky
lepším maržím vzrostly tržby. Ty se v meziročním srovnání
pohybují kolem 150 milionů korun za přibližně 4 000 tun prodaného
materiálu, průřezově pro automotive a průmysl. Z toho je
přibližně 2 000 tun chladicích kapalin včetně dodávek plniva pro
technická zařízení budov a 2 000 tun olejů.
Největší nárůst zaznamenal Classic Oil v průmyslu, kde podle
slov Šroby začínali z nuly, ale po zániku firmy Triga dokázali
převzít dvě pobočky v Liberci a v Horažďovicích. Průmysl
je segment, kde jsou stabilnější marže. Podniky si nejprve ověří,
že dodávaná kapalina nebo olej ve výrobě zejména po stránce kvality
a funkčnosti bezproblémově splňuje požadavky klienta, a partnerský
vztah je pak dlouhodobý. Naopak v automotivu, kde není daný
produkt součástí technologického procesu, ale je v pozici
provozní kapaliny plněné do agregátů motorů nebo je určen k prodeji
koncovému zákazníkovi, jsou kontrakty krátkodobé. Rozdíl jedné
koruny v ceně ve srovnání s nabídkou konkurence vede často na
straně odběratelů (především autoservisů) k rozhodnutí vyměnit
dodavatele a to i na velmi krátký čas.
"Proto jsme kormidlo otočili více směrem k průmyslu, kde je
dobrá marže. V momentě, kdy máte dobrý produkt a spolehlivou
podporu, tak je obchod dlouhodobý a není to otázka jedné, dvou
dodávek," tvrdí Šroba.
Úspěch kapaliny CS Antifreeze G Cargo
Kategorii lowcostových produktů - antifreezů vykrývá hlavně
značka CS line z vlastní výroby. V oblasti antifreezů je český
trh plně saturovaný, proto Classic Oil další expanzi zaměřil na
úspěšně na export. Využívá především spolupráce s německými
partnery, kteří zajišťují exportní kanály pro antifreezy
z produkce kladenského Classic Oilu.
Největší novinkou v portfoliu Antifreezů jsou speciální
kapaliny pro heavy duty. Výrazným posunem je navázání smluvní
spolupráce s Dopravním podnikem Praha, kde chladicí kapaliny
pro autobusy úspěšně prošly náročnými zkouškami.
Velmi úspěšným produktem Classic Oilu je kapalina CS Antifreeze G
Cargo. Jde o vysoce kvalitní prémiovou kapalinu plně srovnatelnou
se špičkovými výrobky vedoucích firem v oboru, ovšem za
přijatelnější ceny díky nižším výrobním nákladům. CS Antifreeze G
Cargo dnes dodává Classic Oil do spousty dopravních podniků,
velkých autobusových a nákladních dopravců.
Za komerčním úspěchem CS Antifreeze G Cargo stojí kromě úsilí na
poli marketingu i programová osvěta vedená hlavním vývojářem
Classic Oilu Janem Skolilem. Ten vede kursy školení a pořádá
odborné semináře, prezentace, publikuje články v odborných
médiích s cílem vysvětlit podstatu a přínosy přechodu
od běžných kapalin G 48 nebo G 11 na moderní prémiový produkt
v motorech autobusů.
Kapalina prošla v Polsku přísnými antikorozními testy a momentálně
zažádal Classic Oil s vydaným certifikátem o schvalovací
proces u výrobců motorů pro autobusy a kamiony. "V současnosti
probíhají jednání o certifikaci kapaliny od SOR, Cummins nebo MAN,
což bude realizováno buď přímo těmito výrobci, nebo laboratořemi,
které mají na toto akreditaci. Předpokládáme, že do roka až dvou
bychom měli mít schválení od těchto výrobců právě na CS Antifreeze
G Cargo," říká Tomáš Šroba.
Prodeje readymixů převyšují koncentráty
V privátních značkách, kde je český trh samozřejmě také
pevně rozdělený, jde o každoroční boj, ve kterém rozhoduje
především cena. Classic Oil logicky nemůže obsáhnout celou privátní
klientelu. Přesto je objemový nárůst odbytu poměrně razantní a
seznam zákazníků Classic Oilu v privátní sféře je úctyhodný.
Kromě supermarketových řetězců v čele s Aholdem a
provozovatelů značkových čerpacích stanic sem patří přední prodejci
autodílů Elit a Auto Kelly.
V oblasti privátních partnerů se začíná úspěšně rozvíjet
spolupráce se společností Automax ve formě plnění jejich privátní
značky Coyote. Automax je jedním z prvních distributorů
kapalin u nás, jehož portfolio produktů je postaveno více na
readymixech (hotových kapalinách), které výrazně převyšují prodeje
koncentrátů. Na západ od nás je to v oblasti provozních
kapalin naprostý standard. Pro koncového uživatele je naprosto
nejjednodušší, když jen vezme láhev a readymix dolije bez toho, aby
dokupoval destilovanou vodu a řešil koncentraci.
Vlastní vývojová základna
Společnosti se podařilo získat podporovaný projekt
z Evropské unie, respektive z Technologické agentury
České republiky na vývoj a výzkum v oblasti antifreezů, který
vede hlavní vývojář Classic Oilu Jan Skolil. Cílem je vývoj kapalin
pro technické zařízení budov, které by pomohly snížit energetickou
spotřebu systémů chlazení tím, že budou vyvolávat aplikaci méně
výkonných čerpadel, se sekundárními efekty ve snížení nákladů na
údržbu a servis. Do tří let by se nová kapalina měla uvést na
trh.
Základem pro úspěšný vývoj je vlastní laboratoř se špičkovým
přístrojovým vybavením. Dnes je Classic Oil v oblasti alkoholů
schopen si udělat jakýkoli rozbor a na jeho základě navrhnout
zákazníkovi optimální individuální řešení - produkt pro jeho
specifické potřeby použití. "Nedávno jsme do laboratoře
nainstalovali poslední přístroj, plynový chromatograf, na němž
můžeme analyzovat alkoholy, které se používají pro nemrznoucí
směsi. Ukazuje se, že ne čisté glykoly, ale jejich směsi mají lepší
efektivitu. Každý alkohol může znamenat nějaký přínos a je třeba
z toho vytěžit synergii těch vlastností, které jsou potřeba.
Směs má výsledně například nižší viskozitu než jeden alkohol, nebo
zase nižší cenu či rychlejší rozložitelnost a nižší zátěž
pro životní prostředí," popisuje Jan Skolil.
Společně s vývojem pro vlastní produkci je laboratoř naopak
schopna operativně analyzovat složení již hotových kapalin, což se
v současné době využívá v oblasti antifreezů za účelem
screeningu a srovnávání vlastních produktů s nabídkou na trhu.
V antifreezech rozdíl dvou stupňů v mrazuodolnosti
znamená totiž velký rozdíl v prodejní ceně. Navíc nová norma
VW přikazuje použití glycerinu a podle sdělení Jana Skolila ho
někdo používá v antifreezech více, někdo méně. Laboratoř může
při srovnávání nabídkových cen provést operativní rozbor daných
kapalin a přinést jejich reálné srovnání na technickém základě.
Expanze obchodních aktivit
Vzhledem k nasycení tuzemského trhu, na kterém lze již jen
velmi obtížně navyšovat podíly, plánuje Classic Oil získat nové
zákazníky v zahraničí. Obchodní aktivity na německém trhu se
rozvíjejí prostřednictvím partnerů Classic a OEST. Daleko
náročnější bude vstup na sice rozsáhlý, ale vysoce konkurenční trh
Polska, stejně jako u konzervativního Rakouska či Slovenska. Díky
spolupráci s OEST se podařilo vyvézt první dva kontejnery zboží do
Číny, kde český dodavatel technologie dodal do Číny strojní
vybavení a doporučil kapalinu z Classic Oilu jako prvonáplň.
Jde sice o malou kapičku při rozměrech čínského trhu, ale na druhou
stranu je to slibný první krok, který může přerůst
v dlouhodobou obchodní spolupráci.
Nabídka na koupi Velvany
Součástí rozvojových plánů Classic Oilu by mohla být nabídka na
odkoupení tradičního českého výrobce Velvany. Podle Romana Šroby je
český trh v oboru provozních kapalin pro automotive velmi malý
a oslovení potencionální kupci jsou daní a mezi sebou se navzájem
velmi dobře znají. Získat zavedené značky jako Fridex, Velfobin a
Arva je lákavé pro všechny výrobce, ale i pro investiční skupiny.
"V našich očích je zde zatím hodně neznámých. Nevíme, kdo je
skutečným vlastníkem Velvany. Pro nás koupě Velvany není aktuálním
tématem. Soustředíme se raději sami na sebe, na naši výrobu a naše
produkty," uzavírá Roman Šroba, jednatel společnosti.
Classic Oil
Kladenská společnost Classic Oil úspěšně rozvíjí výrobu
chladicích kapalin pro průmysl, náplní pro technické zařízení
budov, stejně tak i produkci olejů a provozních kapalin pro
automotive, které plní na vlastní lince pod svými brandy, jakož i
pro privátní partnery pod jejich značkami. Dlouhodobě spolupracuje
v oblasti automotive s německým partnerem Classic a nově
posiluje své pozice v oblasti průmyslu se společností OEST.
Společnost plánuje do dvou, tří let vybudovat menší obchodní
zastoupení s odpovídající skladovou kapacitou na Moravě s
cílem zefektivnit logistiku v této části republiky a vybudovat
jako důležitý bod pro další expanzi na Slovensko.
Autor: PR Classic Oil, Tomáš Mikšovský