25. 2. 2015
Největší výhoda plynových paliv - výhodné provozní
náklady - možná v budoucnu padne. Stát nevylučuje, že na LP i
CNG zvýší po roce 2020 spotřební daň stejně jako na benzín a
naftu.

Zatímco z benzínu odvádějí spotřebitelé do státní pokladny
přibližně 13 korun a dalších 6 korun na DPH, ze zemního plynu se
platí spotřební daň 72 haléřů za jeden kubík. Od roku 2018 je plánu
zvýšit tuto částku na 2,39 Kč a po roce 2020 je zatím situace
otevřená. Podle ministerstva průmyslu lze očekávat, že tato částka
dále poroste, i když si zatím nikdo nedokáže představit o kolik.
První odhad se zřejmě ukáže až v tzv. Národním akčním plánu
čisté mobility, který by vláda měla schválit ještě v letošním
roce.
Podíl automobilů na zemní plyn a propan butan roste doslova
raketovým tempem. Za pět let se počet plynových automobilů zvýšil
přibližně třináctkrát a v současné době se po českých
silnicích pohybuje okolo 9000 automobilů na CNG a okolo 200 tisíc
na LPG, přičemž v druhém případě se z valné většiny jedná
o přestavby, zatímco v prvním o automobily vyvíjené výrobcem
tak, aby byly schopné spalovat jako benzín tak zemní plyn.
Atraktivnější CNG má i nadále zelenou jak u výrobců, tak u těch,
kteří se starají o infrastrukturu. Plynaři ostatně předpokládají,
že do 15 let zde bude jezdit až 300 tisíc automobilů s pohonem
na zemní plyn.
Autor: jk