8. 10. 2015
Od letošního ledna platí novela zákona 341/2014 Sb.,
která nezakazuje parkování v garážích automobilům s pohonem na CNG.
Novela tím zrušila plošný zákaz parkování v podzemních garážích
vozidel na CNG.

U garáží, které již existují, a nesplňují podmínky vyhlášky č.
23/2008 Sb. o technických podmínkách požární ochrany staveb, dnes
stačí, když majitel garáže ji dovybaví podle předpisů tak, aby byl
umožněn vjezd vozidlům na CNG. Znamená to například dostatečné
odvětrávání prostor parkoviště nebo označení vyhrazených
parkovacíchí míst apod.
"V ČR bylo letos postaveno již několik hromadných podzemních
garáží pro veřejné užívání, které jsou součástí velkých obchodních
center, sportovních hal nebo kulturních zařízení, kde již běžně
vozidla na CNG parkují. Jedná se například v Čechách o největší
nově otevřené obchodní centrum letošního roku Central, které je v
Kladně, nebo na Moravě v novém obchodním centru Frýda ve
Frýdku‑Místku," říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého
plynárenského svazu (ČPS). "Podle ČSN 73 6058 jsou parkovací místa
pro vozidla na plyn v hromadných garážích dokonce dnes povinná.
Každá novostavba, která má dnes více jak 27 parkovacích stání, musí
mít podle normy nejméně 10 procent parkovacích míst vyhrazených pro
parkování vozidel na plyn," dodává Jiří Šimek z ČPS.
ÚAMK se rozhodlo testovat parkování CNG vozidel v garážích v ČR.
"Často se setkáváme s tím, že někteří provozovatelé, i když mají
potřebné vybavení předepsané vyhláškou pro umožnění parkování,
vjezd vozidlům na CNG přesto zbytečně zakazují. Nám přijde i
nesmyslné, že je zakázán vjezd u patrových otevřených parkovišť a
na střechách, která nejsou uzavřená a jsou přírodně odvětrávaná,"
říká Petr Vomáčka, tiskový mluvčí ÚAMK.
Samy automobilky říkají, že vozidla na CNG jsou bezpečnější než
automobily používající benzin nebo LPG, potvrdil to i test ADAC.
Výbušnost směsi případného uniklého paliva CNG se vzduchem je
osmkrát nižší než u kapalných paliv, protože zemní plyn je lehčí
než vzduch a při úniku se rozptyluje a uniká do ovzduší. U CNG je
velmi nízké riziko výbuchu, vyplývá to z jeho fyzikálních
vlastností, proto ho sám HZS řadí až do IV. třídy nebezpečnosti
(zatímco benzin a LPG do I., naftu do III.).
Autor: TZ, Zdroj: ČPS