CNG jako téma Mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně

Ve dnech 29. 9. - 3. 10. 2014 se bude konat na brněnském výstavišti 56. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu MSV, který je nejvýznamnější přehlídkou českého a světového strojírenství v regionu střední a východní Evropy.

ADAST MSV

MSV je každoročně organizován za úzké spolupráce s Ministerstvem průmyslu a obchodu, Svazem průmyslu a dopravy ČR, Hospodářskou komorou ČR a oborovými firemními svazy. Letošního již 56. ročníku se zúčastní více než 1600 vystavovatelů z 25 zemí a navštíví jej cca 70 tisíc odborných návštěvníků. Mezi stěžejní témata veletrhu letos patříé i využití stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě a jeho rozvoj na území České republiky, což samozřejmě úzce souvisí s vybudováním infrastruktury respektive dostatečně husté sítě plnících stanic.
V současné době je v České republice v provozu přes 50 plnicích stanic CNG. Drtivá většina z nich však neposkytuje motoristovi obvyklý standard, na který je po desetiletí zvyklý při čerpání pohonných hmot. Čerpání CNG tak bylo v minulosti zatíženo řadou kompromisů, které musel uživatel vozu překonávat - ať již problematickou dostupností plnicích stanic, nebo omezenou možností platby jen prostřednictvím tankovacích automatů. CNG tak dlouhou dobu bylo palivem "pro znalé" - tedy pro firmy a jednotlivce, kteří o toto perspektivní palivo projevovali aktivní zájem.
Optimální stav pro ČR do blízké budoucnosti je 200 - 300 výdejních míst CNG. Většina odborníků na pohonné hmoty dnes připouští, že CNG je perspektivní palivo, které v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty. Dokonce někteří odborníci na tradiční paliva hovoří o CNG jako palivu č. 3, hned za motorovou naftou a benzínem.

Vývoj automobilů na CNG

Většina světových automobilek CNG vozy běžně nabízí, některé i několik desítek modelů a variant. Kromě řady modelů osobních vozů je významná i nabídka lehkých užitkových vozidel. Automobilky v poslední době stále silněji deklarují zvyšování podpory těchto paliv ve svém výrobním programu do budoucna. Je pravdou, že čeští distributoři si svoji cestu k CNG hledali dlouho, ale i tato situace se v posledním roce rapidně zlepšila uvedením modelu Škoda Octavia G-TEC na trh. Moderní vozy jsou pro CNG optimalizovány, zejména motory, navazující elektronické systémy, palubní počítače a nádrže. Vše je do vozu zakomponováno již při vývoji. Takové vozy pak vykazují mimořádné ekonomické a provozní parametry. Moderní vozy na CNG vykazují při průměrné spotřebě několik kg /100 km vysoký výkon a velmi nízké emise. Technologie CNG motorů již dávno opustila dětské plenky, nádrže jsou ukryty pod podlahou a cena vozu na CNG je nyní srovnatelná s turbodieselem. Dojezd osobních  vozů běžně dosahuje na jedno naplnění CNG  400 km a více, benzín je zde paradoxně "alternativním" palivem pro dojezd. Cena za ujetý kilometr na CNG musí být snem snad každého motoristy - včetně DPH od 60 hal/km (např. Škoda Citigo) do 1,60 Kč/km (větší dodávkové vozy).

"Zrovnoprávnění" CNG jako běžného paliva na čerpacích stanicích

Odborníci na pohonné hmoty se téměř jednohlasně shodují v názoru, že nejúčinnější cestou k rozvoji je dobudovávání výdeje CNG na čerpacích stanicích jako dalšího standardního paliva. CNG v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a motorové nafty, a to nejen u větších flotil osobních a dodávkových vozů, ale i v segmentu malých firem a soukromých osob."Pro pokračování rozvoje CNG mobility do blízké budoucnosti je však nutné toto palivo zákazníkovi zpřístupnit stejným standardem, jaký je obvyklý pro tradiční pohonné hmoty, jen tak bude mít motivaci kupovat vozy na CNG,"komentuje současnou situaci na trhu Miroslav Stříbrský, jednatel společnosti NEXT Energy."Rychlému rozšíření CNG v tuto chvíli nahrává i daňové zvýhodnění,"upřesňuje Martin Svoboda, ředitel společnosti Adast Systems, a.s.

Autor: Jiří Kaloč

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek