25. 9. 2014
Ve dnech 29. 9. - 3. 10. 2014 se bude konat na brněnském
výstavišti 56. ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu MSV,
který je nejvýznamnější přehlídkou českého a světového
strojírenství v regionu střední a východní Evropy.

MSV je každoročně organizován za úzké spolupráce s Ministerstvem
průmyslu a obchodu, Svazem průmyslu a dopravy ČR, Hospodářskou
komorou ČR a oborovými firemními svazy. Letošního již 56. ročníku
se zúčastní více než 1600 vystavovatelů z 25 zemí a navštíví jej
cca 70 tisíc odborných návštěvníků. Mezi stěžejní témata veletrhu
letos patříé i využití stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě a
jeho rozvoj na území České republiky, což samozřejmě úzce souvisí s
vybudováním infrastruktury respektive dostatečně husté sítě
plnících stanic.
V současné době je v České republice v provozu přes
50 plnicích stanic CNG. Drtivá většina z nich však neposkytuje
motoristovi obvyklý standard, na který je po desetiletí zvyklý při
čerpání pohonných hmot. Čerpání CNG tak bylo v minulosti
zatíženo řadou kompromisů, které musel uživatel vozu překonávat -
ať již problematickou dostupností plnicích stanic, nebo omezenou
možností platby jen prostřednictvím tankovacích automatů. CNG tak
dlouhou dobu bylo palivem "pro znalé" - tedy pro firmy a
jednotlivce, kteří o toto perspektivní palivo projevovali aktivní
zájem.
Optimální stav pro ČR do blízké budoucnosti je 200 - 300 výdejních
míst CNG. Většina odborníků na pohonné hmoty dnes připouští, že CNG
je perspektivní palivo, které v blízké budoucnosti nahradí značnou
část spotřeby benzínu a motorové nafty. Dokonce někteří odborníci
na tradiční paliva hovoří o CNG jako palivu č. 3, hned za motorovou
naftou a benzínem.
Vývoj automobilů na CNG
Většina světových automobilek CNG vozy běžně nabízí, některé i
několik desítek modelů a variant. Kromě řady modelů osobních vozů
je významná i nabídka lehkých užitkových vozidel. Automobilky
v poslední době stále silněji deklarují zvyšování podpory
těchto paliv ve svém výrobním programu do budoucna. Je pravdou, že
čeští distributoři si svoji cestu k CNG hledali dlouho, ale i
tato situace se v posledním roce rapidně zlepšila uvedením
modelu Škoda Octavia G-TEC na trh. Moderní vozy jsou pro CNG
optimalizovány, zejména motory, navazující elektronické systémy,
palubní počítače a nádrže. Vše je do vozu zakomponováno již při
vývoji. Takové vozy pak vykazují mimořádné ekonomické a provozní
parametry. Moderní vozy na CNG vykazují při průměrné spotřebě
několik kg /100 km vysoký výkon a velmi nízké emise. Technologie
CNG motorů již dávno opustila dětské plenky, nádrže jsou ukryty pod
podlahou a cena vozu na CNG je nyní srovnatelná s turbodieselem.
Dojezd osobních vozů běžně dosahuje na jedno naplnění
CNG 400 km a více, benzín je zde paradoxně "alternativním"
palivem pro dojezd. Cena za ujetý kilometr na CNG musí být snem
snad každého motoristy - včetně DPH od 60 hal/km (např. Škoda
Citigo) do 1,60 Kč/km (větší dodávkové vozy).
"Zrovnoprávnění" CNG jako běžného paliva na čerpacích
stanicích
Odborníci na pohonné hmoty se téměř jednohlasně shodují v
názoru, že nejúčinnější cestou k rozvoji je dobudovávání výdeje CNG
na čerpacích stanicích jako dalšího standardního paliva. CNG
v blízké budoucnosti nahradí značnou část spotřeby benzínu a
motorové nafty, a to nejen u větších flotil osobních a dodávkových
vozů, ale i v segmentu malých firem a soukromých osob."Pro
pokračování rozvoje CNG mobility do blízké budoucnosti je však
nutné toto palivo zákazníkovi zpřístupnit stejným standardem, jaký
je obvyklý pro tradiční pohonné hmoty, jen tak bude mít motivaci
kupovat vozy na CNG,"komentuje současnou situaci na trhu Miroslav
Stříbrský, jednatel společnosti NEXT Energy."Rychlému rozšíření CNG
v tuto chvíli nahrává i daňové zvýhodnění,"upřesňuje Martin
Svoboda, ředitel společnosti Adast Systems, a.s.
Autor: Jiří Kaloč