29. 7. 2015
O automobily na stlačený zemní plyn CNG je stále větší
zájem zejména mezi firmami a státní správou. Letos poprvé také
počet nově registrovaných CNG automobilů překonal starší
technologii LPG. Je ale pravda, že je CNG bezpečné? Zaplatíte za
vůz stejné peníze jako za benzínovou či naftovou verzi? A jak je to
aktuálně s garážováním těchto vozidel?

CNG je v Česku stále populárnější. Podle aktuálních
informací Českého plynárenského svazu (ČPS) přibylo loni
v Česku tolik CNG stanic, kolik jich bylo celkem vystavěno
v uplynulých pěti letech - 26. Letos je přitom tempo výstavby
ještě rychlejší, jen v prvním půlroce se nových stanic
otevřelo 15. A odhad do budoucna? Na konci roku 2016 by mohli
mít čeští motoristé k dispozici až 160 veřejných CNG stanic. I
přes vzrůstající oblíbenost se občas mezi lidmi šíří mýty a
zavádějící informace. Jak je to s CNG ve skutečnosti?
Mýtus 1: Auta na plyn jsou nebezpečná
Pro automobily na stlačený zemní plyn CNG platí, že jsou
bezpečné a splňují nejpřísnější standardy."V mnoha případech
jde pouze o subjektivní pocit řidiče, že má v autě zabudovanou
palivovou nádrž plnou stlačeného plynu. Ta ovšem obsahuje celou
řadu pojistných mechanismů, které omezují možnost jakékoliv
nehody,"vysvětluje Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti
E.ON. Jde zejména o pojistku, která při nárazu vozidla uzavře
ventil nádrže, aby nemohlo docházet k úniku plynu.
Mýtus 2: Málo "tankovacích" míst
To, co platilo před několika málo lety, dnes již pravda není.
V České republice je v současné době v provozu už 87
plnicích stanic na CNG.Vzhledem k počtu registrovaných aut na
tento alternativní pohon jde o vyhovující množství. To se navíc
bude v budoucnu zvyšovat a v roce 2020 by podle očekávání
odborníků mělo být v provozu 200 až 300 plniček na CNG. Je
téměř jisté, že hranice 100 otevřených plnicích stanic bude
překonána ještě letos.
Mýtus 3: Zákaz parkování v podzemních
parkovištích
Vjezd a parkování vozidel s pohonem CNG v garážích je
ze zákona povolen, pro provozovatele parkovacích domů ale platí
několik pravidel."Garáže musejí být například vybaveny účinným
odvětráváním a dále detektory, které signalizují výskyt zemního
plynu nad stanovenou mez,"vysvětluje Radek Patera. Jak loni
vyplynulo z rozsáhlého testu ÚAMK, v Praze zhruba
polovina garáží vjezd CNG umožňuje, druhá polovina nikoliv,
přestože je často dostatečně vybavena."V této oblasti se stále
pracuje na úpravách vyhlášek, které by měly směřovat
k celoplošnému povolení garážování vozů na CNG,"dodává
Patera.
Mýtus 4: Automobily jsou drahé
Kupní ceny vozů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG
dlouhodobě klesají. Dnes přitom dosahují maximálně několik desítek
tisíc Kč."Rozdíl vždy závisí na tom, jaký motor porovnáváte. Obecně
ale platí, že například v ceně vozusrovnatelného motoru
s pohonem na CNG a naftu již nejsou prakticky žádné
rozdíly,"vysvětluje Radek Patera. Dobře je to vidět na příkladu
nejprodávanějšího CNG vozu u nás, kterým je Škoda Octavia
G-TEC. Rozdíl mezi CNG a naftou je v jejím případě něco málo
přes 10 000 Kč, u benzínu rozdíl činí asi 30 000 Kč. Také
díky malým cenovým rozdílům dnes česká Škoda prodá již každou
desátou Octavii v provedení na stlačený zemní plyn.
Mýtus 5: Nákup vozu s alternativním pohonem se
nevyplatí
Je tomu právě naopak. Automobily na CNG jsou díky nižší ceně
tohoto paliva v provozu výrazně levnější než automobily na
benzín či naftu. Rozdíly se reálně pohybují mezi 30 až 50 % a
není výjimkou, pokud s vybranými modely vozů zvládnete jezdit
i za 1 Kč na kilometr. Například u zmíněného automobilu
Škoda Octavia G-TEC je návratnost investice při nájezdu30 000
kilometrůjen něco málo přes 1 rok.
Mýtus 6: Nemohu si koupit auto na CNG v každé
třídě
Toto tvrzení je pravdivé pouze z části."Pokud budete chtít
kabriolet, budete ho v nabídce vozů na CNG hledat marně. Jinak
je ale výběr vozů téměř ve všech třídách dostatečný jak pro účely
soukromých osob, tak firem,"říká Radek Patera. V nabídce
automobilek jsou zastoupeny vozy nižší, střední i vyšší třídy,
k dispozici jsou také užitkové automobily a pro případné
zájemce z řad firemní klientely též autobusy. Pokud jde o
značky, pak se nejvíce setkáte s vozy Škoda, Mercedes-Benz,
Seat, Volkswagen, Opel nebo Fiat.
Mýtus 7: V zahraničí nenatankujete
Ani toto tvrzení neobstojí. S automobilem na CNG můžete po
Evropě jezdit bez výraznějšího omezení. V České republice je
síť plnicích stanic více než dostatečná a ani ostatní evropské
státy nijak nezaostávají. Velmi hustou síť mají například Rakousko
a Německo, dostatečný počet na pohodlný průjezd i Francie, Itálie
či Španělsko.