13. 5. 2019
Program česko-izraelského akcelerátoru CIPA má za sebou
první úspěšný ročník, který se věnoval tematice chytrých měst. Týmy
studentů z technických univerzit ČVUT a haifského Technionu v
Haifě představily výsledky v Izraeli i v Česku.

Evropský automobilový průmysl prochází zásadní proměnou a míří
směrem k elektromobilitě. Úměrně tomu roste globální poptávka po
Li-ion bateriích a elektromobilech. Zatímco v roce 2016 se
celosvětově prodalo tři čtvrtě milionu elektromobilů a předloni to
už byl milion, v roce 2030 se očekává 24,4 milionu prodaných
e-aut. Vedle kapacity baterií, dojezdu, ceny elektromobilů nebo
pokrytí dobíjecími stanicemi bude při vědomí tohoto boomu nutné
vyřešit také, co udělat s použitými bateriemi. Záruka na
baterii se většinou pohybuje okolo osmi let, tak aby její kapacita
neklesla pod 70-80 procent. To samozřejmě neznamená následnou
okamžitou výměnu baterie, přesto bude po čase nutné baterii
vyměnit.
Podle společného výzkumného týmu ČVUT a Technionu je
nejvhodnějším způsobem následného využití baterii nerozebírat, ale
ponechat ji i nadále vcelku, aby mohla plnit funkci energetického
zásobníku tam, kde nebude vadit její o něco nižší kapacita. Tím by
se mohla prodloužit její využitelnost o dalších deset let a teprve
pak by byla recyklována.
"Elektromobilita je budoucnost evropského automobilového
průmyslu, řada otázek je ale stále nedořešených. Baterie nevydrží
v elektromobilu věčně, ale bude ji nutné po čase vyměnit,"říká
generální ředitel ČEZ ESCO Kamil Čermák. "Náš studentský tým přišel
s řadou zajímavých nápadů, jak použité baterie dále využívat,
například jako pohotovostní zdroje v nemocnicích nebo
v mobilních dobíjecích stanicích."
Secondhandové baterie by mohly fungovat například
v mobilních dobíjecích stanicích pro rychlou první pomoc
elektromobilistům, kteří se ocitli v nouzi s vybitým
akumulátorem, nebo jako zásobníky energie pro jednorázové akce
v místech, které není připojeno k síti. Další možností je
sestavení velkého bateriového úložiště s vlastním zdrojem
výroby ekologické elektřiny. Baterie mohou sloužit také jako
záložní zdroje místo dieselgenerátorů, například
v nemocnicích.
"Elektromobilitou se musí Česko zabývat i kvůli své závislosti
na automobilovém průmyslu a v rámci své pozice
významného subdodavatele komponent pro nadnárodní automobilky.
Právě zapojení do hodnotového řetězce u baterií bude tvořit
největší část budoucího přírůstku přidané hodnoty. Na nápadech,
které česko-izraelský tým přinesl, budeme nyní dále
pracovat,"vysvětluje mentor týmu Jakub Kabourek z ČEZ
ESCO.
Dalšími zapojenými společnostmi v letošním prvním ročníku
CIPA byli Nordic Telecom, ELTODO a AERO4TE.
"Mezinárodní spolupráce ve virtuálních týmech je již dlouhou
dobu samozřejmostí v komerční sféře, kde probíhá řešení úkolů
většinou jako spolupráce lokálních týmů prostřednictvím pravidelné
elektronické komunikace napříč zeměmi a kontinenty a na to se naši
studenti musí připravovat,"říká doc. Vojtěch Petráček, rektor
ČVUT
"První ročník projektu CIPA byl pouze začátkem česko-izraelské
spolupráce v oblasti inovací a dopadl úspěšně. Už nyní
zahajuje ČVUT ve spolupráci s Technionem přípravu dalšího
pokračování",uzavírá Daniel Meron, velvyslanec Státu Izrael v
ČR.

Autor: Roman Gazdík, mluvčí ČEZ, Zdroj: TZ ČEZ