7. 5. 2020

Evropské automobilky volají o pomoc. Jen dosavadní
zastavení produkce znamená, že do konce března nebylo vyrobeno na
1,23 milionu plánovaných automobilů, což v automobilkách ovlivnilo
na 1,11 milionu pracovníků. Při započtení celého dodavatelského
řetězce je odstávkou zasaženo na 14 milionů lidí napříč Evropskou
unií. To je 6,1 % všech pracovních pozic v EU. První automobilky už
oznámily masívní propouštění. V této temné
realitě poněkud slábne politicky motivovaný tlak automobilek na
dodržování "ambiciózních" limitů CO2 stanovených
Evropskou komisí. Další otázkou je, kde skončí bilióny EUR původně
plánované pro Green New Deal, když ještě není jasný konečný účet za
paralyzovanou ekonomiku celé EU.
Automobilky opatrně zpochybňují nové emisní
limity
Počet registrací nových osobních aut v EU v březnu klesl
meziročně o 55 procent. Nejvíce postiženou oblastí je Itálie, kde
se prodej prakticky zhroutil (-85 %), následuje Francie (-72 %) a
Španělsko (-69 %). "Pozadu" nezůstává ani Německo s poklesem
38 % prodaných vozů.
Automobilový průmysl je jedním z odvětví nejvíce zasažených
pandemií koronaviru. Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA)
proto volá po finanční pomoci od EU, aby automobilky toto období
vůbec přežily. "Účinek koronaviru na automobilový průmysl je
bezprecedentní. Je stále jasnější, že to vede k nejhorší krizi,
která kdy automobilový průmysl zasáhla," tvrdí generální ředitel
ACEA Eric-Mark Huitema. ACEA proto varuje, že by některé
společnosti mohly mít v následujících měsících nedostatek financí v
hotovosti. I proto vyzvala Evropskou unii, aby odložila platnost
některých připravovaných regulí. "Bude nutné provést určité změny v
načasování těchto zákonů", napsala ACEA už 25. března v dopisu
předsedkyni Evropské komise Ursule von der Leyenové. Přestože
sdružení konkrétně nezmiňuje, jaká pravidla má konkrétně na mysli,
je zcela jasné, že jde o odpuštění pokut za nesplnění stanovených
flotilových emisí CO2, a to minimálně pro následující 2
roky.
Volkswagen: potíže v "elektrickém ráji"
Ve zcela bezprecedentních problémech se ocitá koncern VW pod
vedením Herberta Diesse, který už loni vsadil na riskantní a
nákladnou strategii elektromobility. Už letos v létě mají začít
masivní dodávky nového modelu ID.3. Jde o první plně elektrický
model koncernu na platformě MEB, který měl být průlomem
v elektrifikaci osobních vozů a jeho úspěch by mohl
ospravedlnit razantní přechod společnosti k e-mobilitě. Do konce
roku plánuje koncern dodat na trh 100 000 elektromobilů, Posel nové
éry Volkswagenu jménem ID.3 si ovšem zatím vede velmi špatně.
Až doposud se vozy ID.3 vyrábějí na sklad, ovšem pouze jako "mrtvé"
plechové schránky, které se hromadí na obrovském parkovišti v
Sasku, kde čeká bezmála 30 tisíc nepojízdných ID.3. Důvod? Vývojáři
již několik měsíců marně vychytávají chyby v palubním
softwaru.
VW totiž přišel se zcela novou softwarovou architekturou včetně
operačního systému, jejíž původním cílem bylo snížit nadměrnou
složitost elektronických systémů platformy MEB. Hovořilo se dokonce
o "tabletu na kolech". Zdá se ale, že vývoj nové elektronické
platformy automobilka hrubě podcenila: "Základní architektura
softwaru byla vyvíjena příliš narychlo a překotně, v důsledku čehož
mnohé součásti systému navzájem nekomunikují, což vede k vážným
výpadkům celého systému vozu," cituje Süddeutsche Zeitung zdroj
z automobilky a pokračuje: "Je to absolutní katastrofa. Nemáme
dostatek softwarových expertů a VW teď dělá všechno možné pro to,
aby oslnil mladé softwarové specialisty na trhu práce." Koncernový
šéf Diess dokonce prohlásil, že hodlá zaměstnat mladého
klimatického aktivistu, který by pomáhal rozvíjet ekologickou
politiku podniku a protlačil tak elektromobilitu i mezi "zpátečníky
ve firmě". K tomu snad již netřeba nic dodávat! Můžeme se jen
domnívat, že možná právě proto nedávno rezignoval šéf IT Martin
Hofmann, který byl za oblast IT zodpovědný v celém koncernu, a
tudíž zaujímal klíčovou pozici ve vývoji elektromobilů.
Pokud VW neuvede elektromobily do provozu podle plánu, nesplní
cíle flotilových emisí CO2 a nevyhne se vysokým platbám
kvůli hrozícím pokutám. Bude to debakl, jehož tváří bude také
Diess. Jak tedy má VW při všech těchto nepříjemnostech korunovaných
totální paralýzou autoprůmyslu pandemii COVID-19 realizovat
ambiciózní plány šéfa koncernu a začít v létě prodávat ID.3 ? Jasné
je jedno: pokud VW vůbec uvede letos model ID.3 na trh, pak v
radikálně okleštěné verzi, což koncern připouští už nyní.
Aktivisté nepolevují. Místo šrotovného "inovační
prémie"
Volkswagen a BMW se už vyslovily pro zavedení státního příspěvku
na nákup automobilů, který by pomohl kompenzovat negativní dopady
koronaviru na německý automobilový průmysl. Člen představenstva
automobilky Volkswagen Stefan Sommer v rozhovoru s listem
Frankfurter Allgemeine Zeitung uvedl, že státní pobídky k nákupu
automobilů nyní považuje za ještě důležitější než v době globální
finanční krize 2009. Bavorský premiér a předseda CSU Markus Söder
současně vyzval začátkem dubna spolkovou vládu k vytvoření systému
"inovačních prémií", který by, podobně jako před deseti lety
šrotovné, pomohl oživit prodej automobilů. "Je to velká šance, jak
pomoci dosáhnout průlomu v oblasti pohonů šetrných k životnímu
prostředí," upozornil.
Co lze vyčíst mezi řádky? Gigantické a často neuvážené investice
do elektromobility vedou některé automobilky ke zcela
předvídatelnému řešení - kromě EU musí přece pomoci i státní
finance! Během krizového rozhovoru s kancléřkou Angelou Merkelovou
a spolkovými ministry vedoucí představitelé automobilového průmyslu
a odborů žádali o podporu ze strany vlády. Podle Asociace německého
automobilového průmyslu se ale domácí automobilový průmysl nesnaží
zmírnit současné cíle EU pro limity CO2 pro roky 2021 až
2030, ba ani nehodlá odložit jejich zavádění: "Německý automobilový
průmysl sdílí vizi dopravy nezatěžující klima do roku 2050. Téma
zmírnění emisních limitů tedy pro nás není na programu."
Jak jinak. Natahují-li automobilky ruku pro státní dotace,
nemohou přece jít proti větru stávající klimatické ideologie,
kterou tak masivně podporuje v EU právě německá vláda!
Ekonomika jde tedy opět stranou a konečným plátcem nebude nikdo
jiný než daňový poplatník a samozřejmě zákazník. To ostatně
předvedla svým klientům už 1. dubna jako krutý aprílový žert Škoda
Auto. V situaci, kdy ostatní automobilky zlevňují, navýšila
Škoda ceny všech modelů o 10 až 60 tisíc korun. Kdyby to byl
aprílový žert, dalo by se glosovat, že je třeba alespoň částečně
z něčeho sanovat ztráty z prozatím nepovedeného modelu VW
ID.3.
Rehabilitace dieselů? Doprava klesla, emise
zůstaly!
V souvislosti s koronavirovou pandemií se zcela překvapivě
ukazuje, že naftová auta možná nejsou tak škodlivá, jak se doposud
tvrdilo. Prokazují to aktuální data o znečištění ovzduší ve velkých
německých městech. I když provoz klesl kvůli koronaviru na zlomek
dřívějších hodnot, emise pevných částic a oxidu dusičitého zůstaly
téměř stejné! Na rozpor upozornil německý magazín Focus, který
porovnal současné údaje s obdobím, kdy německá ekonomika
šlapala naplno a doprava byla na maximu. Pokud by měly být emise
skutečně z aut, musely by nyní výrazně klesnout. Odborníci
přisuzují nezměněný stav emisí jednak zemědělství, které díky
hnojení může ve skutečnosti emitovat až 80% NOx, a
jednak počasí, konkrétně teplotě, síle a směru větru, což má
pravděpodobně zase mnohem větší dopad na koncentraci pevných částic
v ovzduší než automobily.
Za prosazováním zákazu dieselů ve městech stojí kontroverzní
organizace Deutsche Umwelthilfe (DUH), která se dlouhodobě zasazuje
o ochranu ovzduší a je činná i v dalších ekologických aktivitách.
Nepřekvapí, že organizace DUH hraje v Německu vůdčí roli ve snahách
o objasnění aféry Dieselgate. Prosazování zákazů vjezdu do měst
dieselovým vozidlům nesplňujícím normu Euro 6 tedy jen zapadá do
jejího konceptu "svaté války" proti dieselům. Ke konci roku 2018
měla DUH podané žaloby za "čistší vzduch" ve 34 německých městech.
Za posledních 12 let všechna soudní řízení vyhrála.
Odpůrci omezování dieselů teď ovšem začínají mluvit o tom, že za
očividně mylnou politiku omezování dieselových aut by měl někdo
nést odpovědnost. Německo donutilo majitele dieselových aut vydat
spoustu peněz za nové vozy a celou německou ekonomiku to nejspíš
stálo i nějakou tu desetinu procenta ekonomického růstu.
Dokonce i tajemník spolkového ministerstva dopravy Steffen
Bilger pro magazín Focus otevřeně mluví o tom, že zákaz provozu
naftových aut se tímto stává bezpředmětným. "Proč hodnoty neklesají
i přes pokles provozu, vyvolává otázky, které by měly objasnit
skuteční odborníci z odpovědných orgánů ochrany životního
prostředí, nikoli křičící aktivisté," tvrdí. Ještě dále šel šéf
Strany Bavorska Florian Weber, který ekologickou organizaci DUH
označil za šarlatány a vyzval spolkovou vládu k jejímu
rozpuštění.
ZDROJE: Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA),
Automobilwoche.de, Autoweek.cz, Süddeutsche Zeitung, Frankfurter
Allgemeine Zeitung, Focus.de, Electrive.net, Evropská komise
Autor: Miroslav Stříbrský, PETROLmedia, Zdroj: PETROLmagazín