11. 2. 2021

Udržitelnost patří mezi strategické hodnoty logistické
společnosti DB Schenker, která s cílem snížit ekologickou zátěž
přeprav dlouhodobě podporuje technologie a inovace na poli
alternativních paliv. Jedním z takových projektů byl nedávný
praktický test dojezdu LNG tahače s návěsem na dálkové trase
z České republiky do Nizozemí.
Už několik let se ve firemní flotile osobních a užitkových
vozidel společnosti DB Schenker objevují vozy na stlačený zemní
plyn (CNG), kvůli kterým vznikla přímo v areálu společnosti
v Rudné vlastní plnička. Pro dálkové přepravy však CNG není
optimální zejména kvůli nedostatečnému dojezdu a jízdním
vlastnostem. Ve spolupráci s automobilkou Iveco se proto
společnost rozhodla otestovat provoz kamionu na tekutý zemní plyn
(LNG) na pravidelné lince z Rudné u Prahy do více než 860 km
vzdáleného nizozemského Tilburgu.

Díky úctyhodnému deklarovanému dojezdu až 1 500 km na jednu
nádrž bylo možné naplánovat trasu dlouhou přes 1 700 km na
trase Rudná - Tilburg s jedním plánovaným tankováním.
K tomu byla vybrána samoobslužná plnicí stanice přímo v
Tilburgu, kam náklad směřoval."Během týdenního testu zvládl kamion
vybranou trasu hned dvakrát. Jízdní vlastnosti nebyly oproti
kamionu na naftu výrazně odlišné, jen plnění LNG trvalo o něco
déle. Plyn je udržován při teplotě -162 °C, proto je jeho
skladování a manipulace s ním náročnější. Řidič byl před
cestou odborně zaškolen a tankování bez problému zvládl,"říká Petra
Sůvová, manažerka přeprav ve společnosti DB Schenker.

Testovací přepravy LNG kamionu 2x na trase
Rudná-Tilburg-Rudná
Tahač: IVECO Stralis AS440S46T/P NP
Celková vzdálenost: 3658 km
Průměrná rychlost: 75 km/h
Tempomat: 62 % času jízdy
Průměrná celková hmotnost vozidla: 29 t
Spotřeba paliva: 25,6 kg/100 km
Emise CO2: 0,7 kg/km
"Alternativní paliva jsou v popředí zájmu DB Schenker
dlouhodobě, protože v nich vidíme budoucnost udržitelnějších a
ekologičtějších přeprav. Nasbírali jsme cenné zkušenosti, které
bychom rádi uvedli i do každodenní praxe. Uvítali bychom větší
podporu od našeho státu, protože díky vysokým pořizovacím nákladům
není provoz zatím rentabilní,"říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB
Schenker pro Českou republiku, a dodává:"Vítáme, že některé
významné české firmy, například Škoda Auto, aktivně motivují své
dodavatele a dopravce ve využívání LNG vozů.
LNG zaznamenává v posledních letech velký rozmach zejména v
západní a jižní Evropě. Síť LNG stanic je hustá zejména v Nizozemí
a Itálii. Některé země, jako například Německo, má navíc pro LNG
vozy nastavenou nulovou sazbu mýta."Za týden jsme s daným kamionem
ujeli 3 658 km a úspora na mýtném v Německu činila 513 eur,"dodává
Petra Sůvová.
Zkapalněný zemní plyn (LNG) se ve volné přírodě běžně
nevyskytuje. Namísto stlačení, jehož výsledkem by byl CNG, je
vytěžený zemní plyn zkapalněn a pomocí LNG tankerů dále
přepravován. Využívání zemního plynu, ať už v kapalné nebo
stlačené plynné podobě, s sebou nese výhody zejména
z pohledu spalinových emisí, které jsou výrazně méně škodlivé
oproti naftovým motorům. LNG také díky svému nižšímu objemu oproti
CNG umožňuje do stejné nádrže natankovat více paliva, čímž
garantuje vyšší dojezd. V kombinaci s nižší cenou paliva
a nižší spotřebou lze dosáhnout úspor nákladů na palivo až o 20
%.
Autor: TZ DB Schenker, Zdroj: TZ DB Schenker