25. 10. 2013
Už mohou pomalu stříhat metr. Distributoři pohonných
hmot musí do pátku 1. listopadu složit k provozování své živnosti
dvacetimilionovou kauci. Šéf berní správy Jan Knížek je pevně
přesvědčen o nezbytnosti tohoto opatření. Podle Ivana Indráčka,
předsedy Sdružení čerpacích stanic v ČR, které zastupuje především
menší firmy z oboru, se jedná o likvidační krok, jenž výrazně omezí
konkurenci.

"K tomu, aby podvodník dodržoval
zákon, by ho donutila pouze hrozba kriminálu. Bohužel, kauce
nerozdělují trh na poctivé a nepoctivé, ale na bohaté a chudé. A ti
chudí mají prostě smůlu,"
říká předseda Společenství čerpacích
stanic v ČR Ivan Indráček
"Rozumím všem výhradám, které tvrdí, že především menší
distributoři mohou mít problémy. Ale zároveň jsem přesvědčen, že
trh s pohonnými hmotami se dostal do takové situace, kdy potřebuje
radikální řešení. A jednoznačně si myslíme, že kauce je dobrý
krok," uvedl Knížek. Experti odhadují, že kvůli krácení daně z
přidané hodnoty od distributorů paliv přichází stát každoročně o
pět až osm miliard korun.
Kauce není jedinou pojistkou
Podle Knížka je kauce účinný nástroj, jak tyto podvody výrazně
omezit. "Modely všech daňových úniků, které dosud známe, jsou
založeny na přeprodeji pohonných látek v řetězci účelově založených
firem. Díky této novele budou muset všechny články řetězce složit
kauci 20 milionů korun. To významně zvýší náklady organizátorů a
daňové úniky se jim přestanou vyplácet," tvrdí Knížek.
Zároveň upozorňuje, že kauce není jediným nástrojem, který novela
zákona o pohonných hmotách zavádí. "Jedná se třeba o požadované
vzdělání, bezdlužnost vůči orgánům státní správy a v neposlední
řadě také o daňovou a celní spolehlivost," konkretizuje šéf berní
správy.
Proti zpřísnění koncesních podmínek nic nenamítá ani Indráček.
Ovšem kauce je podle něj zbytečná. "To, že potřebujeme přijmout
radikální řešení, ještě neznamená, že přijmeme opatření, které
zlikviduje velkou část trhu," upozorňuje. Obchodníci i pumpaři už
podle něj v minulosti přistoupili na podmínky, které v jiných
oborech nejsou obvyklé. "Od roku 2010 pro ně platí záznamní
povinnost. Každý distributor musí měsíc co měsíc posílat na berní
úřad výpis, v němž je uvedena každá cisterna, kterou nakoupil, nebo
prodal, se všemi podrobnostmi. To znamená, že ministerstvo financí
by od roku 2010 mělo mít absolutní přehled o tom, jakým způsobem
tady obíhá zboží," je přesvědčen Indráček.
Knížek je však jiného názoru. "Při vší skromnosti musím říct, že
se Finanční správě České republiky podařilo v uplynulých třech
letech zastavit tempo růstu objemu daňových úniků a následně i
snížit jeho celkový objem. Jsem přesvědčený, že při své činnosti
využíváme všech nástrojů, které nám současná legislativa dává,"
reaguje na výtky, že jeho úřad dostatečně neuplatňuje všechny
možnosti, které má k dispozici. Knížkovo úsilí ocenili ostatně i
sami petrolejáři, kteří ho ve svém oboru zvolili osobností
roku.
Podle Indráčka nicméně kauce podvodům stejně nezabrání. "K tomu,
aby podvodník dodržoval zákon, by ho donutila pouze hrozba
kriminálu. Ale tady hrozí pouze pokuta 20 milionů korun, pokud jste
distributor a nezaregistrujete se nebo nakoupíte-li od
neregistrovaného subjektu. Ale ty účelově založené firmy mezitím
stejně zaniknou a nezaplatí nic," varuje Indráček. "Kaucí vám stačí
vykrýt první a poslední firmu v řetězci. Uprostřed můžete mít
klidně sto firem, které si zboží přeprodají, ale registrované být
nemusejí. Kauce nerozdělují trh na poctivé a nepoctivé, ale na
bohaté a chudé. A ti chudí mají prostě smůlu,"
dodává.

"Trh s pohonnými hmotami je zdeformovaný. Díky novele budou muset
všechny články řetězce složit kauci 20 milionů korun. To významně
zvýší náklady organizátorů a daňové úniky se jim přestanou
vyplácet," tvrdí Jan Knížek, generální ředitel Generálního
finančního ředitelství
Těžce nemocný trh
Spor vedou obě strany také o výši kauce. Podle Knížka byla
diskutována s experty i se zástupci výrobců a distributorů paliv.
"Z mého pohledu představuje kompromisní řešení. I když hlasy o
likvidační výši kauce jsou více slyšet, při diskusi se nezřídka
objevovaly i názory prosazující kauci ve výši 50 milionů korun,"
říká Knížek.
"S takovým názorem jsem se nesetkal. Navíc bych chtěl upozornit,
že kauce se platí pouze v Maďarsku a Estonsku, nikde jinde. Ale i
tam, pokud může nějaká firma doložit svoji poctivou minulost,
neplatí nic," oponuje Indráček.
Takový krok by však Knížek viděl jako velmi nebezpečný. "Je
potřeba si uvědomit, že se často ocitáme na poli organizovaného
zločinu. Pak by se tyto poctivé firmy mohly ocitnout pod tlakem
těch, kteří by je chtěli jakýmkoliv způsobem získat, aby nemuseli
platit kauci," tvrdí. I tento argument ovšem Indráček odmítá. "Když
chcete ukrást firmu, tak neřešíte, jestli musela, nebo nemusela
složit kauci. Dokonce lze předpokládat, že stát by se více zaměřil
na firmy, které kauci nemusely platit. Takže tito zločinci by
raději získali firmu s vyšší kaucí, protože by tam byli lépe
schováni."
Podle údajů Celní správy ČR figurovalo ke včerejšímu dni v
registru distributorů pohonných hmot 1946 subjektů, meziročně
zhruba o čtvrtinu více. "V poslední době jejich počet sice roste,
ale už ne takovým tempem jako loni. To se každý měsíc
zaregistrovalo v průměru 50 nových subjektů, letos jen 30. Důvodem
nových registrací je pravděpodobně potřeba organizátorů daňových
úniků měnit prázdné schránky, a omezit tak možnosti naší reakce,"
připojuje Knížek.
Rostoucí počet distributorů podle něj dokazuje, že na trhu s
palivy není něco v pořádku. "Máme-li stagnující, nebo dokonce
klesající poptávku, homogenní produkt a konstantní velikost trhu,
je to jednoznačným signálem tržní deformace," upozorňuje.
Pohled obou stran na to, kolik distributorů po 1. listopadu
zůstane na trhu, se diametrálně liší. "Předpokládám, že v první
vlně zanikne zhruba 950 subjektů," odhaduje Knížek. Indráček počítá
s podstatně větším úbytkem. "Firem, které skutečně obchodují, je
podle mě v registru mezi 350 a 500. A kdyby měl jejich počet
klesnout na čtvrtinu, tak se logicky sníží konkurence, což by
znamenalo zdražení pohonných hmot," uzavírá Indráček.
Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny