Distributoři paliv mají už jen týden na složení dvacetimilionové kauce

Už mohou pomalu stříhat metr. Distributoři pohonných hmot musí do pátku 1. listopadu složit k provozování své živnosti dvacetimilionovou kauci. Šéf berní správy Jan Knížek je pevně přesvědčen o nezbytnosti tohoto opatření. Podle Ivana Indráčka, předsedy Sdružení čerpacích stanic v ČR, které zastupuje především menší firmy z oboru, se jedná o likvidační krok, jenž výrazně omezí konkurenci.

Indraček Ivan
"K tomu, aby podvodník dodržoval zákon, by ho donutila pouze hrozba kriminálu. Bohužel, kauce nerozdělují trh na poctivé a nepoctivé, ale na bohaté a chudé. A ti chudí mají prostě smůlu,"
říká předseda Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček

"Rozumím všem výhradám, které tvrdí, že především menší distributoři mohou mít problémy. Ale zároveň jsem přesvědčen, že trh s pohonnými hmotami se dostal do takové situace, kdy potřebuje radikální řešení. A jednoznačně si myslíme, že kauce je dobrý krok," uvedl Knížek. Experti odhadují, že kvůli krácení daně z přidané hodnoty od distributorů paliv přichází stát každoročně o pět až osm miliard korun.

Kauce není jedinou pojistkou

Podle Knížka je kauce účinný nástroj, jak tyto podvody výrazně omezit. "Modely všech daňových úniků, které dosud známe, jsou založeny na přeprodeji pohonných látek v řetězci účelově založených firem. Díky této novele budou muset všechny články řetězce složit kauci 20 milionů korun. To významně zvýší náklady organizátorů a daňové úniky se jim přestanou vyplácet," tvrdí Knížek.
Zároveň upozorňuje, že kauce není jediným nástrojem, který novela zákona o pohonných hmotách zavádí. "Jedná se třeba o požadované vzdělání, bezdlužnost vůči orgánům státní správy a v neposlední řadě také o daňovou a celní spolehlivost," konkretizuje šéf berní správy.
Proti zpřísnění koncesních podmínek nic nenamítá ani Indráček. Ovšem kauce je podle něj zbytečná. "To, že potřebujeme přijmout radikální řešení, ještě neznamená, že přijmeme opatření, které zlikviduje velkou část trhu," upozorňuje. Obchodníci i pumpaři už podle něj v minulosti přistoupili na podmínky, které v jiných oborech nejsou obvyklé. "Od roku 2010 pro ně platí záznamní povinnost. Každý distributor musí měsíc co měsíc posílat na berní úřad výpis, v němž je uvedena každá cisterna, kterou nakoupil, nebo prodal, se všemi podrobnostmi. To znamená, že ministerstvo financí by od roku 2010 mělo mít absolutní přehled o tom, jakým způsobem tady obíhá zboží," je přesvědčen Indráček.
Knížek je však jiného názoru. "Při vší skromnosti musím říct, že se Finanční správě České republiky podařilo v uplynulých třech letech zastavit tempo růstu objemu daňových úniků a následně i snížit jeho celkový objem. Jsem přesvědčený, že při své činnosti využíváme všech nástrojů, které nám současná legislativa dává," reaguje na výtky, že jeho úřad dostatečně neuplatňuje všechny možnosti, které má k dispozici. Knížkovo úsilí ocenili ostatně i sami petrolejáři, kteří ho ve svém oboru zvolili osobností roku.
Podle Indráčka nicméně kauce podvodům stejně nezabrání. "K tomu, aby podvodník dodržoval zákon, by ho donutila pouze hrozba kriminálu. Ale tady hrozí pouze pokuta 20 milionů korun, pokud jste distributor a nezaregistrujete se nebo nakoupíte-li od neregistrovaného subjektu. Ale ty účelově založené firmy mezitím stejně zaniknou a nezaplatí nic," varuje Indráček. "Kaucí vám stačí vykrýt první a poslední firmu v řetězci. Uprostřed můžete mít klidně sto firem, které si zboží přeprodají, ale registrované být nemusejí. Kauce nerozdělují trh na poctivé a nepoctivé, ale na bohaté a chudé. A ti chudí mají prostě smůlu," dodává.

Knížek Jan
"Trh s pohonnými hmotami je zdeformovaný. Díky novele budou muset všechny články řetězce složit kauci 20 milionů korun. To významně zvýší náklady organizátorů a daňové úniky se jim přestanou vyplácet," tvrdí Jan Knížek, generální ředitel Generálního finančního ředitelství

Těžce nemocný trh

Spor vedou obě strany také o výši kauce. Podle Knížka byla diskutována s experty i se zástupci výrobců a distributorů paliv. "Z mého pohledu představuje kompromisní řešení. I když hlasy o likvidační výši kauce jsou více slyšet, při diskusi se nezřídka objevovaly i názory prosazující kauci ve výši 50 milionů korun," říká Knížek.
"S takovým názorem jsem se nesetkal. Navíc bych chtěl upozornit, že kauce se platí pouze v Maďarsku a Estonsku, nikde jinde. Ale i tam, pokud může nějaká firma doložit svoji poctivou minulost, neplatí nic," oponuje Indráček.
Takový krok by však Knížek viděl jako velmi nebezpečný. "Je potřeba si uvědomit, že se často ocitáme na poli organizovaného zločinu. Pak by se tyto poctivé firmy mohly ocitnout pod tlakem těch, kteří by je chtěli jakýmkoliv způsobem získat, aby nemuseli platit kauci," tvrdí. I tento argument ovšem Indráček odmítá. "Když chcete ukrást firmu, tak neřešíte, jestli musela, nebo nemusela složit kauci. Dokonce lze předpokládat, že stát by se více zaměřil na firmy, které kauci nemusely platit. Takže tito zločinci by raději získali firmu s vyšší kaucí, protože by tam byli lépe schováni."
Podle údajů Celní správy ČR figurovalo ke včerejšímu dni v registru distributorů pohonných hmot 1946 subjektů, meziročně zhruba o čtvrtinu více. "V poslední době jejich počet sice roste, ale už ne takovým tempem jako loni. To se každý měsíc zaregistrovalo v průměru 50 nových subjektů, letos jen 30. Důvodem nových registrací je pravděpodobně potřeba organizátorů daňových úniků měnit prázdné schránky, a omezit tak možnosti naší reakce," připojuje Knížek.
Rostoucí počet distributorů podle něj dokazuje, že na trhu s palivy není něco v pořádku. "Máme-li stagnující, nebo dokonce klesající poptávku, homogenní produkt a konstantní velikost trhu, je to jednoznačným signálem tržní deformace," upozorňuje.
Pohled obou stran na to, kolik distributorů po 1. listopadu zůstane na trhu, se diametrálně liší. "Předpokládám, že v první vlně zanikne zhruba 950 subjektů," odhaduje Knížek. Indráček počítá s podstatně větším úbytkem. "Firem, které skutečně obchodují, je podle mě v registru mezi 350 a 500. A kdyby měl jejich počet klesnout na čtvrtinu, tak se logicky sníží konkurence, což by znamenalo zdražení pohonných hmot," uzavírá Indráček.



Autor: Tomáš Čížek, Zdroj: Hospodářské noviny

Diskuse

  • Petr2, 25. 10. 2013 23:03: Jedná se o podporu malých a středních podnikatelů. Č.... a O.. se to netýká. ty mají našetřeno a miliony ulité na neznámých účtech, poděkujte Kalouskovxy a spol. Dobře Všem co je podporují......
    • Petr, 26. 10. 2013 19:34: Bohužel lobby velkých, barevných firem a Čepra prosadila tento nesmysl a ministerstvo se , jako obvykle s nikým neradilo a rozhodlo svým úředníkem, co má info jen z doslechu. Každý normální člověk z oboru totiž ví, kolik je na litru nafty daně. Když to vezmuna běžný nákup v ČR, který je 27,50 bez DPH, tak z těch 27,50 je Spotřební daň 10,95 a DPH se platí i z SPD. Celkem 16,73 na litru je daň . Pokud firma, která má kauci a Oprávněným příjemcem nakoupí zboží bez daní ( bez 16,73) , v objemu 4 cisterny za den /4*33000 litrů/ ,tak 132000litrů bez daní dělá 2,208 M. Pokud počítám jen DPH, tak 132000*5,77 Kč je 762300 Kč. Když firma celý měsíc, tedy 20 dnů bude dovážet naftu ve stejném objemu, má odvést státu na DPH 15 246 000 Kč. Daňové přiznání musí podat do 25. dne dalšího měsíce. Tedy minimálně dalších 19 dní může vybírat DPH od svých odběratelů s tím, že pak podá přiznání DPH na FÚ. Za těch 19 dnů to udělá ještě 14 483 700 Kč. V součtu potom je to 29 729 000 .Ano, téměř 30 milionů korun. Tedy se vyplatí firmu zavřít, nechat propadnou 20 M kauci a mít" vygenerované peníze v částce 9.729 000 Kč. Pak opět může podnikat na jiné firmě, kde už má kauci. Vzhledem k tomu, že větví tohoto podvodného systému je několik a založených firem jsou stovky, mohou podvodníci hravě vydržet do doby, než solidní, malí a střední dodavatelé ( velkoobchody) padnou a pak přebrat jejich kšefty. Souhlasím s iii v tom, že kauce je zbytečná a byla mnohem lepší možnost, jak tomu zabránit. Stát moc dobře ví, kde se ztrácí tyto peníze, ale díky zájmu státních úředníků i politiků se stále tváří, že nejde nic jiného dělat. A ani po volbách se nic nezmění, volební kasy jsou prázdné a příspěvky od dárců se cení.
    Reagovat na komentář
Přidat nový komentář

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek