13. 5. 2014
V současnosti je v Německu palivo nejdražší
v noci a časných ranních hodinách. Vyplývá to ze zjištění
Úřadu pro transparentnost trhu, který spadá pod Spolkový kartelový
úřad.

Kromě času se cena nafty mění i v závislosti na zvolené síti
čerpacích stanic, dnu v týdnu, regionu a skutečnosti, zda
řidič tankuje na dálnici, nebo mimo ni. Rozdíly v cenách za
litr se mohou vyšplhat až k pěti korunám. Pro mezinárodní dopravní
společnosti, které využívají Německo jako tranzitní zemi,
představuje tato nákladová položka zdroj velké nejistoty.
"Nejnižší ceny v Německu bývají v pondělí, ve středu se
zvyšují a kulminují ve čtvrtek," tvrdí Ondřej Pavlík, ředitel české
a slovenské pobočky DKV Euro Service. "Z hlediska času je
nejvýhodnější tankovat zhruba mezi 17. a 18. hodinou a řidičům
osobních a menších nákladních automobilů mohu doporučit tankovat
mimo dálniční tahy, kdy rozdíl v ceně jednoho litru nafty u
dálniční a nedaleké lokální čerpací stanice může dosahovat až
10 eurocentů (2,70 Kč)," doplňuje O. Pavlík.
DKV Euro Service, poskytovatel tankovacích a servisních karet, na
tuto skutečnost reaguje nabídkou analýzy způsobu tankování
zákazníka. Ze zjištěného stavu jsou následně vyvozena doporučení
pro optimalizaci. DKV kromě toho poskytuje internetové služby
s přidanou hodnotou, aby se zákazníci mohli sami informovat o
výhodných čerpacích stanicích na své trase.
DKV Euro Service analyzuje zmíněné faktory na základě dat o
transakcích zákazníka a doporučí, u kterých stanic, v kterém
dni v týdnu a v jakém časovém rozpětí by měli jeho řidiči
tankovat. "Dopravce s vozovým parkem čítajícím přibližně 80
nákladních vozidel může ušetřit až 60 000 eur za rok, pokud
jen 25 procent řidičů bude tankovat mezi 17. a 18. hodinou. Ačkoli
již toto mírné posunutí doby čerpání paliva může ušetřit enormní
částky, má obchod samozřejmě přednost," říká Volkmar Link, vedoucí
prodeje DKV. "To znamená, že si prakticky žádný provozovatel
vozového parku nemůže dovolit, aby jízda začínala dříve nebo
později, protože palivo je pak levnější." Doba tankování je podle
něj pro dopravní společnosti jen jedním z mnoha faktorů, které
je nutné zohledňovat. Kromě denní doby ovlivňuje cenu také volba
ropné společnosti, region a den v týdnu. "Analýza dob
tankování by proto měla být realizována vždy jen v rámci
nadřazeného konceptu nákupu paliva, který zohledňuje také doby
řízení a odpočinku," zdůrazňuje Link. Největších možných úspor
v důsledku přesunutí dob tankování totiž dosáhnou jen
zákazníci, kteří mohou dobu tankování libovolně měnit.
Jak by se však měli zachovat zákazníci, kteří si nemohou doby
tankování volně zvolit? Nebo ti, kteří sice jezdí často po celé
Evropě, ale neprovozují, nebo jen málo, linkovou dopravu, a jejichž
data o transakcích nejsou proto vypovídající? Nebo noví zákazníci,
u nichž ještě nejsou k dispozici žádná data o transakcích? "S
vyhledávačem čerpacích stanic DKV nabízíme našim zákazníkům
užitečný internetový nástroj, s jehož pomocí si mohou před
zahájením jízdy - a v celoevropském rozsahu - vyhledat
nejvýhodnější trasu," říká Link. Kromě pravděpodobných nákladů na
palivo vypočítá aplikace také náklady na mýtné a emise
CO2. S aplikací DKV pro iPhony a chytré telefony
s operačním systémem Android lze používat funkce vyhledávače
čerpacích stanic i na cestách.
Autor: jk, Zdroj: DKV