DKV očekává v příštím roce nedostatek kapacit v autodopravě

Tlak na ceny v době recese přinesl redukci flotil autodopravců. Podle průzkumu provedeného společností DKV Euro Service může příští rok poptávka po přepravních kapacitách převýšit kapacitu autodopravců. To povede při oživení ekonomiky ke zvýšení sazeb za dopravu.

Kamion na čerpací stanici
Oživení ekonomiky, ke kterému by mělo dojít v příštím roce v řadě evropských zemí včetně České republiky, může přinést jeden nový problém: nedostatek přepravních kapacit. Řada evropských automobilových dopravců totiž v uplynulém období redukovala své flotily, mnohdy až na polovinu. Vyplývá to z průzkumu mezi řediteli evropských poboček DKV Euro Service, který zorganizovalo české a slovenské zastoupení tohoto předního evropského poskytovatele služeb pro dopravce. Průzkumu se počátkem letošního léta zúčastnilo osm ředitelů řídících pobočky v patnácti zemích.
V uplynulém roce a půl prošly dopravní firmy extrémní zatěžkávací zkouškou. Rostoucí náklady a špatná ekonomická situace až na výjimky těžce zasáhly dopravce v celé Evropě. Jen ředitelé poboček DKV v baltských zemí či v Německu a Rakousku v anketě odpověděli, že jejich zákazníci převážně prosperují. Ostatní respondenti naopak uvedli, že ekonomika dopravců v zemích, kde působí, stagnuje nebo prochází významnými problémy.
Dopravci v důsledku recese začali úzkostlivěji přehodnocovat svoji ziskovost. A to i v případě nevýhodných zakázek. "Zatímco v minulosti byli majitelé dopravních firem schopni nevýnosného zákazníka/zákazníky tolerovat, v současné době se raději rozhodnou takový obchodní vztah ukončit," říká Ondřej Pavlík, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service. "Flotilu buďto deponují, nebo - a to spíše - ji hned po skončení leasingu prodají, v horším případě ještě v jeho průběhu vozidla vrátí. U našich zákazníků není výjimkou redukce vozových parků až na polovinu."
Takové tendence potvrzují i ředitelé DKV z dalších zemí: podobnou zkušenost má šest z osmi šéfů. "Jedná se o fenomén, který prošel a prochází napříč Evropou. Redukce vozového parku se stala součástí ozdravného procesu autodopravců," doplňuje O. Pavlík.
Podle posledních ekonomických dat se česká ekonomika po šesti čtvrtletích v řadě konečně dostává z recese. "Do konce roku nás však s největší pravděpodobností výrazné změny k lepšímu ještě nečekají. Věříme ale, že příští rok - pokud nám to vývoj politické situace v zemi příliš nezkomplikuje - se konečně dočkáme dlouho očekávaného růstu i v autodopravě. Pak ale může nastat situace, kdy poptávka převýší kapacity autodopravců," říká Ondřej Pavlík.
Očekávané oživení ekonomiky a nedostatek přepravních kapacit může být dobrou zprávou pro firmy, které obtížné období ustály bez redukce flotil. Ondřej Pavlík připomíná obdobnou situaci v polovině roku 2011: "Než se ekonomika zlomila do druhého poklesu pomyslného dvojitého w, na trhu také náhle vznikl nedostatek kapacit ze strany dopravců. Jak pro autodopravce, tak pro nás došlo k pozitivnímu jevu: zvýšení sazeb za dopravu. Pro DKV jako společnost poskytující služby autodopravcům to znamenalo, že naši zákazníci se stali méně rizikovými."

Autor: red, Zdroj: DKV Euro Service

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek