8. 10. 2013
Tlak na ceny v době recese přinesl redukci
flotil autodopravců. Podle průzkumu provedeného společností DKV
Euro Service může příští rok poptávka po přepravních kapacitách
převýšit kapacitu autodopravců. To povede při oživení ekonomiky ke
zvýšení sazeb za dopravu.

Oživení ekonomiky, ke kterému by mělo dojít v příštím roce
v řadě evropských zemí včetně České republiky, může přinést
jeden nový problém: nedostatek přepravních kapacit. Řada evropských
automobilových dopravců totiž v uplynulém období redukovala
své flotily, mnohdy až na polovinu. Vyplývá to z průzkumu mezi
řediteli evropských poboček DKV Euro Service, který zorganizovalo
české a slovenské zastoupení tohoto předního evropského
poskytovatele služeb pro dopravce. Průzkumu se počátkem letošního
léta zúčastnilo osm ředitelů řídících pobočky v patnácti
zemích.
V uplynulém roce a půl prošly dopravní firmy extrémní
zatěžkávací zkouškou. Rostoucí náklady a špatná ekonomická situace
až na výjimky těžce zasáhly dopravce v celé Evropě. Jen
ředitelé poboček DKV v baltských zemí či v Německu a
Rakousku v anketě odpověděli, že jejich zákazníci převážně
prosperují. Ostatní respondenti naopak uvedli, že ekonomika
dopravců v zemích, kde působí, stagnuje nebo prochází významnými
problémy.
Dopravci v důsledku recese začali úzkostlivěji přehodnocovat
svoji ziskovost. A to i v případě nevýhodných zakázek.
"Zatímco v minulosti byli majitelé dopravních firem schopni
nevýnosného zákazníka/zákazníky tolerovat, v současné době se
raději rozhodnou takový obchodní vztah ukončit," říká Ondřej
Pavlík, ředitel české a slovenské pobočky DKV Euro Service.
"Flotilu buďto deponují, nebo - a to spíše - ji hned po skončení
leasingu prodají, v horším případě ještě v jeho průběhu vozidla
vrátí. U našich zákazníků není výjimkou redukce vozových parků až
na polovinu."
Takové tendence potvrzují i ředitelé DKV z dalších zemí:
podobnou zkušenost má šest z osmi šéfů. "Jedná se o fenomén,
který prošel a prochází napříč Evropou. Redukce vozového parku se
stala součástí ozdravného procesu autodopravců," doplňuje O.
Pavlík.
Podle posledních ekonomických dat se česká ekonomika po šesti
čtvrtletích v řadě konečně dostává z recese. "Do konce roku
nás však s největší pravděpodobností výrazné změny
k lepšímu ještě nečekají. Věříme ale, že příští rok - pokud
nám to vývoj politické situace v zemi příliš nezkomplikuje -
se konečně dočkáme dlouho očekávaného růstu i v autodopravě.
Pak ale může nastat situace, kdy poptávka převýší kapacity
autodopravců," říká Ondřej Pavlík.
Očekávané oživení ekonomiky a nedostatek přepravních kapacit může
být dobrou zprávou pro firmy, které obtížné období ustály bez
redukce flotil. Ondřej Pavlík připomíná obdobnou situaci
v polovině roku 2011: "Než se ekonomika zlomila do druhého
poklesu pomyslného dvojitého w, na trhu také náhle vznikl
nedostatek kapacit ze strany dopravců. Jak pro autodopravce, tak
pro nás došlo k pozitivnímu jevu: zvýšení sazeb za dopravu.
Pro DKV jako společnost poskytující služby autodopravcům to
znamenalo, že naši zákazníci se stali méně rizikovými."
Autor: red, Zdroj: DKV Euro Service