3. 7. 2023

Dojezdy domů dálnice nezaplaví
Navrhovaná změna zákona 361/2000 o provozu na pozemních
komunikacích by měla umožnit řidičům kamionů dojet v době
zákazu jízdy na místo vykládky na území ČR a pak domů nebo do
firmy. Velmi by jim usnadnila život, neboť se často stává, že
v prázdninových měsících, kdy platí páteční a sobotní zákaz,
nestihnou do cíle dojet, a musí tak trávit čas do sobotního
odpoledne na přeplněných parkovištích místo doma s rodinou.
Úleva by se netýkala tranzitujících kamionů, ale typicky pouze
českých řidičů. Z nich tuto možnost využije dle expertních
odhadů jen několik stovek, což je z celkového denního počtu
sedmdesáti tisíc kamionů na našich silnicích zanedbatelná část.
Návrh vzbudil velkou diskuzi, zabývali se jím i hosté pořadu
Otázky Václava Moravce, ministr dopravy Martin Kupka, stínový
premiér Karel Havlíček a hejtman Martin Netolický. Objevil se
slogan, že kamiony zaplaví v neděli dálnice.
Prezident Sdružení ČESMAD BOHEMIA Josef Melzer k tomu říká:
"Nežádáme sněmovnu o nějakou výhodu pro dopravce, aby více
vydělávali, nebo snad aby to měli snazší v konkurenci
s železnicí. Motivací je jediná věc. Alespoň trochu ulehčit
život řidičům a dát jim možnost trávit víkend s rodinou, pokud
jim nevyjde vykládka před začátkem zákazu jízdy. Dojezdů nebudou
využívat masově, ale sama možnost dojet v případě potřeby je
pro ně důležitá. A společnost jim dluží mnohé. Jen se podívejte na
přeplněné odpočívky a na kamiony čekající na vykládku někde
v katastru obce poblíž místa vykládky. I tento neduh by
dojezdy aspoň částečně mohly tlumit. Pokud poslanci návrh nyní
neschválí, budou řidiči zbytečně čekat na další novelu několik
let."
Generální tajemník Sdružení ČESMAD BOHEMIA Vojtěch Hromíř
vyvrací některé mýty, které se objevují:
"Dojezdy na vykládku v ČR vůbec nejsou kolizní v neděli nebo ve
svátek, popřípadě v sobotu v létě. Změna se prakticky dotkne
jen pátků o prázdninách. O víkendech a ve svátek vykládky u
příjemců nefungují, kromě nepřetržitých provozů, kde je doprava
zajištěna již dnes. V létě klesají obecně počty přeprav o 10
až 20%. Souhlasíme s odhady ministerstva, že by mohlo jít o
navýšení maximálně stovek vozidel v době letního pátečního
zákazu, a to na celé síti.To určitě není zaplavení dálnic a silnic
I. třídy. V neděli a o svátcích pak mluvme nejvýše o desítkách
vozidel, to nikdo ani nezaznamená.
Řidiči nebudou jezdit více, protože nemůžou. Každý řidič kamionu
používá digitální záznamové zařízení s osobní čipovou kartou
řidiče. Na kartu se zaznamenávají denní i týdenní legislativou
předepsané odpočinky řidiče, řidič musí mít každý týden dva dny (45
hodin) odpočinku - volna, takže nemůže jezdit "víc". I proto
doprava o víkendu stojí. Přestupky jsou velice snadno zjistitelné a
tvrdě sankcionované.
Nejsme stát s nejbenevolentnějším přístupem k zákazům,
naopak,polovina států v Evropě nemá žádný zákaz jízdy. Třetina
států má zákaz jen ve státní svátky. V pátek má zákaz jen Polsko o
prázdninách s tím, že je množství (26) výjimek, včetně dojezdu
vozidla vracejícího se z ciziny za účelem dokončení přepravní
operace nebo jízdy k příjemci, který je registrován v Polsku. ČR je
tedy pátečním zákazem bez možnosti dojezdu naprostý unikát.
Dojezdy nejsou významnou konkurenční výhodou vůči železniční
dopravě.Každý obor má své hlavní problémy. Na dráze je to především
nedostatečná kapacita infrastruktury, tam musí stát významně
zabrat. V kamionové dopravě jde hlavně o nedostatek řidičů a
ten ovlivňují i podmínky pro jejich práci. A tam směřuje
pozměňovací návrh. Nelze preferovat jeden druh dopravy tím, že
budeme trestat a paralyzovat ten druhý.
Zaznívá námitka, že řidiči budou podvádět a pojedou, i když
vykládat zboží nebudou. Řidič je povinen mít u sebe doklady
k nákladu, z nichž lze vše při kontrole ověřit. Tyto
doklady pak dopravce archivuje 2 roky. Námitkou, že lze podvádět,
by se dala shodit ze stolu jakákoliv záležitost. Tak obecně
společnost nefunguje a excesy se snažme eliminovat."
Zdroj: TZ