1. 12. 2021

Nový elektrobus Škoda E'CITY byl dnes
představen na 10. ročníku středoevropského veletrhu CZECHBUS. Jedná
se o zbrusu nový model elektrobusu z dílny skupiny Škoda
Transportation. Praha tak bude prvním městem, kde bude jezdit tento
moderní a ekologický elektrobus, který neprodukuje emise oxidu
uhličitého a dalších škodlivých látek, čímž přispívá
k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu
prostředí ve městě a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jeho prvním
provozovatelem. DPP si objednal flotilu celkem 14 vozidel a plánuje
je nasazovat především na linky
č. 154 a 213.
"Každý den pracujeme na zlepšování našich
produktů a investujeme i do vývoje dalších. Nový model elektrobusu
Škoda E'CITY je toho jasným důkazem a jsem velmi rád, že první
město, kde bude jezdit je právě Praha. Bezemisní vozidla jsou
klíčovou součástí moderní dopravy a pomáhají snižovat nejen
uhlíkovou stopu, ale také provozní náklady dopravce. Mnoho výhod
poskytne náš elektrobus i cestujícím. Ti jistě ocení komfortní
výbavu - například celovozovou klimatizaci, pohodlná sedadla,
sofistikovaný informační systém a také tichou jízdu. Díky systému
oportunního dobíjení se bude přes den baterie doplňovat ze
stávající trakční infrastruktury a poté přes noc dojde
k pomalému nabíjení a balancování baterie," říká Petr
Brzezina,Prezident skupinyŠkoda Transportation.
"Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze
o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná
elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů.
Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v
České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha
se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou
běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a
nákupem prvních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k
naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z
dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově
zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým
místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti,"
vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast
dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
"Nákupem nových elektrobusů DPP naplňuje
nejen svoji strategii a koncepci obnovy vozového parku autobusů
s využitím alternativních paliv, ale zároveň klimatický
závazek a klimatický plán hl. m. Prahy. Je to současně nákup první
flotily vlastních elektrobusů po několikaletém testování a pilotním
provozu různých typů elektrobusů, které jsme měli pouze pronajaté.
Díky tomu jsme si vyzkoušeli různé technologie a získali cenné
informace. Zavádění plně bezemisních vozidel však nepředstavuje jen
samotný nákup těchto vozidel. Nezbytné pro jejich provoz je rovněž
vybudování související napájecí a nabíjecí infrastruktury, což je
náročný proces, který mimo jiné zahrnuje majetkové vypořádání
pozemků, územní a stavební řízení a samotný proces výstavby a
instalace technologie včetně hledání vhodných technických řešení. I
proto jsem rád, že se termíny na všech stranách daří držet a dnes
můžeme veřejnosti představit první elektrobus DPP standardní 12
metrové délky. Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce
letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první
cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých
13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího
roku,"doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva
a generální ředitel DPP.
"Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve
spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa, která byla
v tomto případě našim subdodavatelem. Pro existující
řešení, které používá naše sesterská společnost pro vlastní
vozidla, jsme na základě poznatků z předchozích společných
projektů navrhli specifické úpravy. V Turecku tak proběhla výroba
karosérie na základě naší specifikace. K tomu jsme přidali to
nejlepší z naší výroby - kompletní elektrovýzbroj včetně
baterií a pantografu - celou montáž a kompletní zkoušky vozu
zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl
ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu,"
popisuje Zdeněk Majer,Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda
Transportation.
Škoda E'CITY nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a
galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to,
že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu
jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury
pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má
infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných
zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po
dobu 15-30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie,
což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto
řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké
náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto
typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu
v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda
Transportation získá pokročilý energetický managementem celé
flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a
prodlouží jejich životnost.
Technické informace o elektrobusu Škoda
E'CITY
Nový elektrobus pro DPP je typu Standard (Sd)
pro městské linky, má délku 12 metrů a jeho konstrukční rychlost je
80 km/h. Jeho vnější lak je v novém barevném stylu vozidel Pražské
integrované dopravy (PID) a svou technickou specifikací splňuje
nové standardy kvality PID. E'CITY je plně nízkopodlažní bezemisní
bateriové vozidlo, které má na jedno nabití garantovaný dojezd více
než 100 kilometrů po celou dobu navržené životnosti baterií včetně
vytápění nebo chlazeni interiéru. Nabíjecí výkon je
až 150 kW a nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografu
umístěného na vozidle a on-board galvanicky izolovaného nabíječe
přímo ze sítě 600 V/750 V DC. Je také možné využít možnost nabíjení
plug-in přes noc v depu ze zásuvky. Klimatizace
i vytápění jsou také řešeny čistě elektrcky. Kabina řidiče je
z důvodu vyšších bezpečnostních požadavků uzavřena.
Samozřejmostí je prostor pro dva kočárky nebo vozíčkáře, a také
místa vyhrazená pro osoby se sníženou schopností pohybu. Elektrobus
je vybaven moderním informačním a odbavovacím systémem včetně
automatického počítání cestujících a zařízení pro nevidomé. Nechybí
ani kamerový systém pro bezpečnost cestujících.
Základní technické údaje elektrobusu
Škoda E'CITY:
Výrobce: ŠKODA ELECTRIC a.
s.
Délka:12,095 m
Šířka:2,55 m
Výška:3,3 m
Rozvor:5 805 mm
Celková maximální hmotnost:19 000 kg
Maximální rychlost:80 km/h
Počet dveří:3 dvoukřídlé
Nástupní výška:32 cm
Celkový počet sedadel:min.28 (z toho 2
sklopná)
Celkový počet cestujících:69
Deklarovaná životnost:min.12 let
Výkon motoru:160 kW
Nabíjecí výkon rychlého nabíjení:až 150 kW
Záložní plug-in nabíjení:Vozidlo je vybaveno standardizovanou
nabíjecí zásuvkou typu CCS 2.
Autor: Škoda Transportation , Zdroj: TZ