Dva prckové na propan-butan

Řady vozů s továrně montovaným pohonem na LPG rozšíří dva prckové. Z Koreje na evropský trh zamíří Kia Picanto, Opel zase připravil plynovou verzi svého nejmenšího modelu Adam. Obě novinky se objeví na podzimním autosalonu ve Frankfurtu.

Kia Picanto LPG

Druhá generace Kia Picanto je na evropském trhu dobře etablovaným modelem. Nová verze pak bude schopná spalovat benzin i propan butan. Oba druhy pohonných hmot by měly zásobovat litrový tříválec o výkonu 49 kW (67 koní) s točivým momentem 90 Nm bez ohledu na použité palivo.  Spotřeba by měla být 5,8 litru plynu na 100 km u standardní verze a 5,6 litru u modelu s příplatkovým systémem stop/start. Vzhledem k odlišným emisím CO2 při spalování LPG stačí i tyto hodnoty na to, aby se vůz dostal pod hranici 100 g CO2/km (97 gramů u verze se start-stopem). Pokud bychom kalkulovali s cenou litru LPG okolo 16 Kč, pak by s výše zmíněnou spotřebou měl kilometr ujetý tímto autem stát na palivu jen okolo 0,9 Kč. Neméně atraktivní bude i akční rádius tohoto modelu, neboť vedle 27litrové nádrže na propan-butan zde zůstala i klasická nádrž na benzín o objemu 35 litrů.

Opel Adam LPG

Opel je jednou z nejaktivnějších evropských automobilek, co se týče pohonu na CNG a LPG. Dosud prodával devět LPG modelů EcoFlex, schopných jezdit jak na benzin, tak na propan-butan: Corsa v obou karosářských verzích, Astra hatchback a kombi Astra ST, Meriva, Zafira i všechny tři karosářské verze Insignie. Nyní se portfolio zakulacuje na deset modelů. Nový Adam 1.4 LPG EcoFlex by měl mít poloviční provozní náklady oproti běžné benzinové verzi. Při provozu na LPG spálí motor o výkonu 64 kW v kombinovaném cyklu 6,9 l na 100 km (112 g/km CO2), což znamená u výkonově porovnatelného benzinového motoru poloviční provozní náklady. Stát by měl 16 150 Euro. Opel u Adamu zesílil ventily a jejich sedla, upravil řídící jednotku motoru a díky umístění pětatřicetilitrové LPG nádrže pod podlahou vozu v zadní části vozu se vše obešlo bez zmenšení zavazadlového prostoru. Ventil pro plnění LPG je umístěn vedle víčka nádrže a Opel dodává adaptér, jenž umožňuje tankování LPG v celé Evropě.

Autor: jk

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek