14. 10. 2015
Frankfurtský autosalon se každý lichý rok v září
stává automobilovým centrem světa. Každý, kdo se chce prosadit na
evropském trhu, tady nesmí chybět. A každý, kdo chce
v budoucnosti na tomhle trhu také uspět, by měl mít nějaký
alternativní pohon vedle zážehových a vznětových
motorů.

Nová generace Lexusu RX a studie Citroënu a
Audi
Pojďme se nyní podívat, čím chtějí světový výrobci
nahradit neekologické ale stále jednoznačně nejefektivnější
automobily poháněné benzínem a naftou. V hale Audi jste klidně
mohli strávit celé dopoledne, i když část by jste vystáli ve frontě
na prohlídku interiéru nejzajímavějších sériových novinek. Hlavní
dominantou rozsáhlé expozice byla studie luxusního SUV
s názvem e-tron quattro, která by měla být předobrazem
modelové řady Q6. Jak už název napovídá, jedná se o elektromobil,
který pohání celkem tří elektromotory (jeden přední a dva zadní
kola) o celkovém výkonu 435 k (při overboostu až 503 k).
Elektromotory čerpají energii z lithium-ionového akumulátoru o
kapacitě 95 kWh, což má vystačit na 500 km jízdy. Vedle zásuvky lze
akumulátor dobíjet i indukčně a také prostřednictvím solárních
panelů na střeše. Kromě této studie lákala u Audi k prohlídce
široká škála variant nové generace modelové řady A4 včetně
superúsporné G-tron, jejíž označení napovídá, že dokáže kromě
benzínu spalovat i CNG.


Citroën představil další koncept s názvem Aircross,
který je postavený na modulární platformě EMP2, je dlouhý 4580 mm.
O pohon předních kol se stará přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,6
litru (218 k), zadní pohání elektromotor o výkonu 95 k. Celkový
výkon pohonného ústrojí je 313 koní, proto se nelze divit, že
monstrum jezdící na 22palcových kolech zrychlí z klidu na 100
km/h za 4,5 s.

Expozici Lexusu vévodila zbrusu nová čtvrtá generace
luxusního SUV RX, což byl ve své době asi nejpopulárnější hybridní
model tohoto výrobce. Design novinky vychází z menšího
úspěšného modelu NX, uvnitř zaujme hlavně neobyčejně široký
středový displej multimediálního systému. Hybridní verze RX 450h
opět kombinuje zážehový šestiválec 3,5 litru a elektromotor o
celkovém výkonu 313 k.

Mercedes s měnitelnou aerodynamikou
Čtyřpatrová "pavlačová" expozice automobilky Mercedes-Benz
toho nabízela opravdu hodně, my se krátce zastavíme u studie
nazvané jednoduše Concept IAA. U Mercedesu se zase jednou zasnili a
pokusili se nahlédnout do křišťálové koule budoucnosti. Jejich
pozornost se tentokrát zaměřila na aerodynamiku automobilů
respektive na to, jak ji během jízdy s narůstající rychlostí
měnit. Po překročení rychlosti 80 km/h se totiž lamely v čelní
masce posunou dozadu, vystrčí se klapky před předními podběhy,
uzavřou otvory v discích kol a zároveň se o 39 cm prodlouží celá
zadní část. Koeficient odporu vzduchu cx pak v této
konfiguraci dosahuje hodnoty 0,19 při ploše čelního průřezu 2,16
m2. Přes celkový výkon 205 kW plug-in hybridního
pohonného ústrojí dosahuje studie průměrné spotřeby 1,2 l/100
km.

Automobilka Nissan vystavovala vedle nového terénního
pick-upu Navara NP300 také koncept Gripz, který by měl být
předobrazem nového sériového modelu, jenž nahradí současné kupé
370Z. U Nissanu se totiž rozhodli, že pro radost z jízdy
již nebudou nabízet sportovní kupé, ale sportovní SUV. Studie Gripz
je navíc poháněná hybridním pohonným ústrojím Pure Drive e-Power,
které kombinuje zážehový motor a elektromotor, přičemž agregát na
fosilní paliva zde slouží pouze jako generátor elektrické energie
pro elektromotor z modelu Leaf, který pohání kola
vozidla.

Peugeot tentokrát nepředstavil žádnou zásadní sériovou
novinkou. Dominantou expozice byla studie městského
elektro-crossoveru Fractal. "Lví" koncept se snaží míchat několik
segmentů dohromady. Někomu může připomínat sportovní kupé, jinému
kompaktní SUV, další v něm asi najde čtyřmístný kabriolet.
Designovou zajímavostí je stahovací pevná střecha. 1000 kg těžký
Fractal pohání dva elektromotory o výkonu 75 kW, které zajistí
zrychlení z klidu na 100 km/h za 6,8 s, akumulátor
s kapacitou 30 kWh by měl umožnit dojezd okolo 450 km. Protože
pohonné ústrojí Franctalu slyšet nebude, měl by tento automobil o
osobě dávat vědět prostřednictvím výkonného 9.1.2 kanálového
audiosystému Focal.

Porsche proti Tesle
Německé prémiové automobilky pošilhávají po úspěchu
americké Tesly a vyvíjejí modely, které by úspěšnému sedanu Model
S mohly konkurovat. Porsche studii takového automobil
s příznačným názvem Mission e představil ve Frankfurtu.
Futuristicky tvarovaný automobil vypadá jako Porsche, má čtyři
boční dveře ale chybí mu středový sloupek, protože zadní dveře se
otevírají z opačné strany. Každé kolo této studie je
samostatně natáčecí a má vlastní elektromotor, což umožňuje
elektronické vektorování točivého momentu. Kombinovaný výkon celého
pohonného ústrojí by měl být vyšší než 600 k, dvoutunový automobil
tak má být schopen akcelerovat z klidu na 100 km/h za 3,5
s.

Právě kalifornská Tesla měla ve Frankfurtu skromnější
stánek a vystavovala zde pouze svůj sportovní sedan Model S.
Novinkou byla verze P90D, která posunuje možnosti elektromobilů
zase o kousek dál. Pod elegantní karoserií se totiž skrývá
síla těch nejlepších supersportů planety. Jeho přední kola pohání
elektromotor o výkonu 259 koní, na zadní pak putuje 503 koní.
Celkový kombinovaný výkon vozidla 762 koní umožňuje zrychlení
z klidu na 96 km/h za 2,8 s. Majitelé současných verzí P85D si
mohou svůj vůz na verzi P90S "upgradeovat" za 5000
dolarů.

Nový Prius a hybridní SUV od Volkswagenu
Toyota rozšířila nabídku modelů s hybridním ústrojím
o RAV4 a přivezla do Frankfurtu vedle studie crossoveru C-HR a
vodíkového Miraie také třetí generaci modelu Prius. Ten se
Evropanům designem rozhodně nepodbízí a pochlubit se může novou
platformou TNGA (Toyota New Global Architecture), jejíž šasi má být
údajně o 60 procent tužší než u předchůdce a mělo by mít zároveň
nižší těžiště. O novém hybridním pohonu zatím představitelé
automobilky mlčí, ven pustili pouze informace o tom, že celý systém
bude výrazně účinnější, což by mělo v důsledku znamenat o 10
procent nižší spotřebu. Uvnitř se mohou cestující těšit na větší
prostor, neboť nový Prius je o 60 milimetrů delší a 15 mm širší než
předchůdce, přičemž zavazadlový prostor má mít objem 549
litrů.

Expozice Volkswagenu patřila samozřejmě k největším
vůbec, alespoň co se počtu vystavených exponátů týče. Zásadní
novinka však mezi nimi byla pouze jedna - druhá generace modelu
Tiguan, který se zde představil hned v několika variantách od
základní přes sportovní R-Line až po model hybridní GTE. Nový
Tiguan je větší (o 77 mm na 2681 mm narostl rozvor), prostornější a
zároveň lehčí, designový styl převzal (logicky) od poslední
generace Passatu. Variabilní interiér má posuvnou druhou řadu
sedadel, což umožňuje měnit podle potřeby velikost zavazadlového
prostoru, který má v základu 615 litrů. Hybridní verze GTE
bude kombinovat motor 1,4 TSI a elektromotor, nabídne kombinovaný
výkon 218 k a dojezd na elektřinu na plně nabitý akumulátor o
kapacitě 13 kWh až 50 km.
