21. 11. 2023

Elektrifikace nákladní dopravy vyžaduje cílené a
promyšlené investice do dobíjecí infrastruktury
Legislativní změny, jako je například mýtné za CO2,
které plánují už brzy zavést Německo a Rakousko, jsou příkladem
rostoucího tlaku na snižování emisí z komerční nákladní
dopravy. Aby však mohly bezemisní elektrokamiony v dohledné
době brázdit evropské silnice, bude nutné těmto vozidlům náležitě
uzpůsobit současnou infrastrukturu. K úspěšné elektrifikaci
kamionové dopravy totiž nestačí jen více nabíječek.
Chybějící dobíjecí infrastruktura je známým úzkým hrdlem
elektrifikace komerční silniční dopravy. Loňská studie Eurowagu,
předního poskytovatele integrovaných řešení v oblasti silniční
dopravy v Evropě, například ukázala, že zatímco státy západní
Evropy jsou na nástup elektrokamionů relativně připravené, střední
a východní Evropa je na tom podstatně hůře. Česká republika se
v žebříčku připravenosti evropských zemí umístila přibližně
uprostřed - skončila na 21. příčce mezi Slovenskem (20.) a
Polskem (22.).
Studie Eurowagu brala v potaz podíl bateriově poháněných
osobních aut a kamionů, zavedenou legislativu a pobídky, množství
všech nabíjecích bodů, a nakonec i množství nabíjecích bodů
s výkonem nad 350 kW. U posledního faktoru je dobré se
zastavit, neboť nejen množství, ale právě též výkon nabíječek jsou
pro elektrifikaci (a tím pádem i dekarbonizaci) kamionové dopravy
zásadní.
Jen více dobíjecích míst nestačí, stěžejní je
výkon
Z více než půl milionu veřejně přístupných dobíjecích bodů
v Evropě (data z května 2022) se více než 50 % nachází v
pouhých třech zemích: v Nizozemsku (114 000), Německu (84 000) a
Francii (81 000). Omezíme-li síť na nabíječky s optimálním výkonem
pro elektrokamiony, tedy 350 kW a více, počet se sníží přibližně na
3 600 nerovnoměrně rozmístěných veřejných a poloveřejných
dobíjecích bodů v celé EU.
Nabíjení s vysokým výkonem je k úspěšnému provozu bateriově
poháněných nákladních vozidel nezbytné. Pro představu, aby řidič
zvládl plně nabít baterie elektrokamionu s průměrnou kapacitou 400
kWh (maximální kapacita baterie vozidla Volvo FH Electric je
dokonce 540 kWh) během pravidelné povinné přestávky 45 minut,
musela by mít nabíječka výkon 750 kW nebo vyšší.[1]Pokud je dobíjecí výkon nižší, znamená nabíjení
elektrokamionů po cestě citelné zdržení.
Kam se vejde elektrokamion?
Netřeba dodávat, že výkonná dobíjecí infrastruktura vyžaduje
značné investice. Podle dat společnosti McKinsey vyjde jedno takové
nabíjecí místo na 200 000 až 350 000 eur. Na druhou stranu by
dobíjecí infrastruktura vytvořená speciálně pro elektrokamiony
vyřešila další problémy, s nimiž se bateriově poháněná
nákladní vozidla v současné době setkávají.
K výzvám patří například adekvátní rozměry nabíjecích míst.
Stejně jako na čerpací stanici, i v případě nabíječek jsou pro
kamiony nejvýhodnější průjezdná dobíjecí místa. Existující dobíjecí
body pro osobní auta nejsou pro kamiony vhodné nejen z důvodu
jejich nízkého výkonu, ale také proto, že se tam nákladní vozidla
často zkrátka nevejdou.
Vzhledem ke všem těmto omezením se dá předpokládat, že skutečný
počet dobíjecích míst vhodných pro elektrická nákladní vozidla bude
aktuálně ještě nižší než zmíněných 3 600. V současné době
však neexistuje databáze dobíjecích míst, která by zohledňovala
parametry vhodné pro elektrokamiony. Společnosti jako Eco-movement
nebo Eurowag nicméně už pracují na řešení.
Dopravci se obávají úzkosti z nabíjení
Existuje ještě jeden aspekt, který je pro úspěšnou elektrifikaci
nákladní dopravy nezbytný: spolehlivost dobíjecích míst. Komerční
silniční doprava je odvětví, v němž hraje zásadní roli čas.
Aby měli důvod investovat do elektrokamionů ve svých flotilách,
musí mít dopravci jistotu, že je dobíjecích bodů nejen dostatek,
ale také že jsou funkční a k dispozici. To vyžaduje další údaje o
nabíjecím místě, navíc v reálném čase. Lze též očekávat tlaky
dopravců na to, aby bylo možné dobíjecí časový slot předem
rezervovat. V opačném případě hrozí fronty před nabíjecími
lokalitami, a tím pádem zpoždění dodávek.
Z průzkumu, který realizovaly společnosti Shell a Deloitte
v roce 2021 se 150 výkonnými manažery z dopravního
sektoru, vyplynulo, že 80 % dotazovaných považuje nedostatečný
přístup k nabíjení elektrokamionů za hlavní bariéru dekarbonizace
nákladní silniční dopravy. Trefně to shrnul jistý respondent
studie: "Žádný dopravce nebude riskovat investice do nového
kamionu, pokud si nebude jistý, že ho bude moci natankovat nebo
nabít."
Chceme-li přivést na silnice více bezemisních bateriově
poháněných kamionů, bez rozsáhlých investic do infrastruktury se
neobejdeme. Jen tak lze rozehnat "úzkost z nabíjení", přesvědčit
dopravce i samotné řidiče o výhodách nákladní elektromobility a
podpořit dekarbonizaci komerční silniční dopravy.
Zdroj: TZ