19. 6. 2014
V Kanadě byl představen elektromobil, který dokáže díky
speciálním hliníko-vzduchovým bateriím ujet okolo 1600 km. Není to
však tak jednoduché a do sériové výroby bude muset tento vynález
urazit ještě dlouhou cestu.

Vývoj akumulátorů sice postupuje vpřed , ale jedná se stále o
největší problém aktuálních elektromobilů. Většina dnes využívá
li-ion baterie, které však trápí dva zatím nevyřešitelné problémy:
Malá kapacita s ohledem na jejich hmotnost a dlouhá doba
nabíjení.
Prototyp elektromobilu od společností Alcoa a Phinergy postavený
na základě první generace Citroënu C1 využívá hliníko-vzduchové
baterie, které umožňují dojezd okolo 1600 km. Má to samozřejmě
háček, nebo spíše několik háčků. Určitě není problém dolít do
baterie každých 320 km vodu, ale poměrně neřešitelně zatím vypadá
skutečnost, že po zmíněných 1600 km se automobil nepřipojí na
zásuvku elektrického proudu, ale je třeba baterii vyměnit.
Princip této baterie totiž spočívá v reakci anody ve formě
hliníkových plátů se vzduchem, čímž vzniká oxid hlinitý, který se
postupně rozpouští ve vodě - elektrolytu. Hliník se tím ale
spotřebovává, a tak dobití spočívá ve výměně zmíněné anody -
hliníkových plátů. Hliníkových plátů je v baterii celkem 50,
každý má v sobě energii na 32 km.
Podobně fungují i další baterie typu kov-vzduch, kde lze použít
třeba zinek, hořčík či křemík. Kovový materiál anody tak
představuje pohonnou látkou, která se však "nespaluje", ale pouze
rozpouští a ve specializovaném továrním provozu je možné ji z
elektrolytu recyklovat a vyrobit anodu novou, čímž cenný materiál
nepřijde nazmar. Výhodou této baterie je skutečnost, že
v objemové jednotce tohoto akumulátoru je obsaženo
několikanásobné množství elektrické energie než ve stejné jednotce
lithiového akumulátoru.
Jelikož by se tím provoz značně komplikoval, má automobil také
standardní li-ion akumulátor, který se dobíjí ze zásuvky a
hliníko-vzduchový akumulátor přichází na řadu až když se li-ion
akumulátor úplně vybije, čímž vlastně představuje energetickou
rezervu. Podle tvůrců se tím jeho životnost může prodloužit až na
rok, a pak se měl celý akumulátor vyměnit v servisu. Firma již
údajně podepsala dohodu s nadnárodní automobilkou a tento typ
baterií se v nich má objevit v roce 2017.
Autor: Jiří Kaloč