Elektromobil má díky revolučnímu akumulátoru dojezd 1600 km

V Kanadě byl představen elektromobil, který dokáže díky speciálním hliníko-vzduchovým bateriím ujet okolo 1600 km. Není to však tak jednoduché a do sériové výroby bude muset tento vynález urazit ještě dlouhou cestu.

Alcoa a Phinergy

Vývoj akumulátorů sice postupuje vpřed , ale jedná se stále o největší problém aktuálních elektromobilů. Většina dnes využívá li-ion baterie, které však trápí dva zatím nevyřešitelné problémy: Malá kapacita s ohledem na jejich hmotnost a dlouhá doba nabíjení.
Prototyp elektromobilu od společností Alcoa a Phinergy postavený na základě první generace Citroënu C1 využívá hliníko-vzduchové baterie, které umožňují dojezd okolo 1600 km. Má to samozřejmě háček, nebo spíše několik háčků. Určitě není problém dolít do baterie každých 320 km vodu, ale poměrně neřešitelně zatím vypadá skutečnost, že po zmíněných 1600 km se automobil nepřipojí na zásuvku elektrického proudu, ale je třeba baterii vyměnit.
Princip této baterie totiž spočívá v reakci anody ve formě hliníkových plátů se vzduchem, čímž vzniká oxid hlinitý, který se postupně rozpouští ve vodě - elektrolytu. Hliník se tím ale spotřebovává, a tak dobití spočívá ve výměně zmíněné anody - hliníkových plátů. Hliníkových plátů je v baterii celkem 50, každý má v sobě energii na 32 km.
Podobně fungují i další baterie typu kov-vzduch, kde lze použít třeba zinek, hořčík či křemík. Kovový materiál anody tak představuje pohonnou látkou, která se však "nespaluje", ale pouze rozpouští a ve specializovaném továrním provozu je možné ji z elektrolytu recyklovat a vyrobit anodu novou, čímž cenný materiál nepřijde nazmar. Výhodou této baterie je skutečnost, že v objemové jednotce tohoto akumulátoru je obsaženo několikanásobné množství elektrické energie než ve stejné jednotce lithiového akumulátoru.
Jelikož by se tím provoz značně komplikoval, má automobil také standardní li-ion akumulátor, který se dobíjí ze zásuvky a hliníko-vzduchový akumulátor přichází na řadu až když se li-ion akumulátor úplně vybije, čímž vlastně představuje energetickou rezervu. Podle tvůrců se tím jeho životnost může prodloužit až na rok, a pak se měl celý akumulátor vyměnit v servisu. Firma již údajně podepsala dohodu s nadnárodní automobilkou a tento typ baterií se v nich má objevit v roce 2017.

Autor: Jiří Kaloč

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek