26. 1. 2023

Elektromobily loni načerpaly u ČEZ o 25 % energie
více. Největší česká síť přidala rekordních 130
stanic
*Přes 4,4 milionu kWh znamená meziroční růst o 25 %
*V roce 2022 zprovoznil ČEZ 130 stanic
*ČEZ chce teď stavět hlavně ultrarychlé stojany o výkonech
150-300 kW
*Ty umí v řádu minut dodat autu energii např. pro jízdu
z Prahy do Brna
Tisíce nových elektroaut na českých silnicích a více než stovka
nových dobíjecích stojanů ČEZ. To jsou hlavní důvody loňského 25%
růstu odběrů energie v největší české síti veřejných stanic. Mapa
dobíjecích bodů rozprostřená od Mariánských Lázní po Třinec je svou
hustotou srovnatelná s pokrytím standardních řetězců klasických
čerpacích stanic. Rozšiřuje se jak díky vlastním prostředkům
Skupiny ČEZ, tak díky evropskému grantu z programu Connecting
Europe Facility (CEF) a prostředkům přidělovaným Operačním
programem Doprava.
Stejně jako v přechozích letech byly stojany ČEZ i loni
hlavním dodavatelem energie do baterií elektromobilů a tahounem
rozvoje dobíjecí infrastruktury v České republice. Řidiči u nich
během 265 tisíc zastavení načerpali přes 4,4 milionu kWh
certifikované bezemisní elektřiny pocházející z obnovitelných
zdrojů. Takové množství energie by umožnilo cestu kolem světa
koloně 733 elektromobilů. Celkový instalovaný výkon všech stojanů
v síti ČEZ přesáhl koncem roku 35 MW, což je např. ekvivalent
středně velké vodní elektrárny zásobující elektřinou domácnosti
80tisícového města.
"Letos cílíme znovu na více než 20procentní růst odběrů a
výrazné překročení hranice načerpaných pěti milionů kWh. Mělo by se
to podařit i díky zrychlení výstavby ultrarychlých stojanů, kterých
zprovozníme asi čtyřicet. Tyto stanice doplněné v jednotlivých
lokalitách o standardní 50kW stojany jsou zárukou, že časy
samotného dobíjení i čekání na něj se významně zkrátí. Česká
republika má v podílu ultrarychlých a rychlých stanic v síti
před Evropou náskok a rádi bychom jej i díky zkvalitňování naší
sítě pomohli udržet,"říká ředitel elektromobility ČEZ Tomáš
Dzurilla.
Jak rostly odběry u stojanů ČEZ
Rok
|
Načerpaná energie[mil. kWh]
|
Meziroční růst
|
Počet dobíjení
|
2017
|
0,64
|
-
|
35 902
|
2018
|
0,96
|
49,8 %
|
75 584
|
2019
|
1,96
|
104,2 %
|
153 612
|
2020
|
2,44
|
24,5 %
|
185 329
|
2021
|
3,52
|
44,3 %
|
203 703
|
2022
|
4,42
|
25,7 %
|
265 675
|
ČEZ chce do roku 2030 zvýšit výkon sítě více než čtyřnásobně, a
to zejména díky zmíněnému rozvoji vysokovýkonných hubů, které
zrychlí dobíjení i čekání na něj. Největší domácí síť veřejných
dobíjecích stojanů srovnatelná se středně velkými řetězci čerpacích
stanic může v jednu chvíli obsloužit až 1000 e-aut. Přes 200 stanic
sítě vyrostlo i díky evropskému grantu Connecting Europe Facility
(CEF) a Operačnímu programu doprava, další desítky ČEZ postavil z
vlastních prostředků.
Při využívání sítě se uživatel před dobíjením identifikuje RFID
kartou nebo pomocí aplikace FUTUR/E/GO. Ta zefektivňuje dobíjení
díky spárování mobilního telefonu s dobíjecí stanicí, vyhledá
nejbližší dobíjecí místo včetně aktuální doby dojezdu nebo ukáže
aktuální obsazenost stojanů. Více než 80% sítě ČEZ tvoří dnes
dobíjecí stojany o výkonu 50 kW, v budoucnu ale poroste podíl
ultrarychlých stanic.
VEŘEJNÉ DOBÍJECÍ STOJANY ČEZ ŘEČÍ ČÍSEL
- ČEZ si na českém trhu dobíjecích stojanů dlouhodobě
udržuje nejvyšší podíl(aktuálně okolo 40 %) Více na http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html
- Každá ze stanic představuje dva dobíjecí body, takže síť
může v jednom okamžiku dodávat ekologickou energii do baterií
zhruba tisícovky elektromobilů.
- Loni řidiči zastavili u stojanů ČEZ k dobíjení více než
265 tisíckrát. Bylo to o 30,4 % více než 203 703
"tankování" v roce 2021.
- Zatímco v roce 2021 činil průměrný odběr elektřiny při
jednom "tankování" 17,2 kWh, loni klesl na 16,6 kWh.
- Nejvytíženější stanice sítě s ročními odběry v desítkách
tisíc kWh se nacházejí v Praze, Středočeském kraji
a u hlavních dálničních tahů na D1, D10 a D11.
Autor: ČEZ a.s., Zdroj: Tisková zpráva