25. 5. 2016
Vědci z univerzity ve skotském Edinburghu došli k
závěru, že elektromobily a hybridy produkují stejně hodně - ne-li
ještě více - atmosférických toxických částic jako vozy se
spalovacími motory. Rozhodující má být hmotnost
vozidel.

Studie, na které pracoval tým pod vedením Victora
Timmerse a Petra Achtena z university v Edinburghu, rozvoji
elektromobility nenahrává. Na co vlastně skotští vědci
přišli? Znečištění, na které upozorňují, je způsobeno
rozdílem v hmotnostech. Elektromobily jsou totiž podle
tvrzení vědců v průměru o 24 % těžší než ekvivalentní vozidla se
spalovacími motory - a to znamená, že rychleji opotřebovávají
pneumatiky, rychleji se jim ničí brzdy a víří více prachu. A právě
tyto "nevýfukové" emise částic mají mít zásadní podíl na
znečišťování. Peter Achten ve své studii doslova
uvedl, že nevýfukové emise z brzd, pneumatik a silnice jsou mnohem
větší než výfukové emise ve všech moderních autech a jsou navíc
toxičtější než emise z moderních motorů. Právě ony by mohly být
pravděpodobně klíčovým faktorem v nárůstu počtu infarktů či
astmatických záchvatů. Tato forma znečištění přitom v dopravě není
dostatečně regulována - a to ani v případě klasických vozů se
spalovacími motory, upozorňují vědci.
Znečišťování nevýfukovými emisemi navíc podle
skotských vědců nabírá na závažnosti s tím, jak se elektromobily
zvětšují a roste jejich hmotnost. Důvodem mají být
především jejich lithium-iontové baterie. Autoři proto
navrhují, aby se další vývoj elektromobilů soustředil na snížení
jejich hmotnosti. Poté, co zjištěním vědců začali
věnovat pozornost několik média, se však objevily i kritické hlasy
expertů, kteří o závěrech výzkumu pochybují.
Autor: jk