Energetické nápoje – fenomén doby

Čerpací stanice jsou po všech stránkách zdrojem energie. Některé zde nabízené produkty jako energetické potravinové doplňky a stimulační energetické nápoje ji dokonce mají přímo v názvu. Celosvětově jejich spotřeba neustále stoupá a Česko není žádnou výjimkou. Hlavními konzumenty i na našich ČS jsou teenageři a mladí dospělí, kteří od nich očekávají zvýšení bdělosti i zlepšení nálady. Jen občasného užití proti únavě se drží spíše ti starší a rozvážnější.

Energy Drinky na CS 4

Historie s novým nátěrem

Energetické nápoje, jejichž hlavní složkou je kofein, mají svoji stoletou historii, počínaje výrobou colových nápojů v USA od roku 1904. S rozvojem nových receptur (nadále však s bazálním a stále vyšším obsahem kofeinu), s využitím moderních obalových možností a hlavně vyladěného marketingu, masivní a cílené propagace se stimulační a funkční energetické nápoje stávají za posledních dvacet let fenoménem doby i módní záležitostí. Americké statistiky uvádějí, že jejich spotřeba zejména mezi teenagery raketově stoupá. V roce 2012 tržby za energetické nápoje činily 12 500 000 000 dolarů, což představuje neuvěřitelný nárůst o 60 % od roku 2008. Tržby za veškeré energetické nápoje v ČR se podle odhadů společnosti Red Bull, jedničky i na českém trhu, odhadují na více než 1,6 miliardy Kč, přičemž přes polovinu spotřebitelů tvoří mladí lidé. Podle jejího marketingového ředitele Šimona Čapka patří energetické nápoje k tržnímu segmentu, který nadále rostl na rozdíl např. od klesající spotřeby piva a stagnaci ostatních nápojů. Svědčí to tom, že trh zatím není nasycený. "V současné době počítáme v České republice kolem deseti plechovek energetických nápojů na osobu, na Západě je to však až trojnásobek, což velmi dobře vykresluje potenciál této produktové kategorie. Druhým faktorem nárůstu je maloobchodní prodej, kde si kategorie energetických nápojů vydobyla svoje místo. Produkty nerotují tak rychle jako dřív a například na benzinových pumpách představuje konkrétně Red Bull jeden z nejprodávanějších artiklů."

Energy Drinky na CS 1
Cena + jiné benefity

Na příkladu prémiových značek energetických nápojů se ukazuje šíře pojmů, co je drahé, co levné, co kvalitní, co módní a co ne. Red Bull se úspěšně snaží svým zákazníkům sdělit, že za jeho prémiovým produktem stojí takové výhody a benefity, které převýší a tak říkajíc "ospravedlní" o něco vyšší cenu a to i v době, kdy u mnohého jiného zboží se operuje s cenou jako s hlavním argumentem k nákupnímu rozhodnutí. Zákazník například za Red Bullem vidí seskok padákem z hranice vesmíru, závody Formule 1, nejlepší sportovce zejména všech adrenalinových sportů a nejlepších sportovních soutěží, ale i nejrůznější zábavné a kulturní akce. Veřejnosti jsou přitom nabídnuty způsobem, že jde o přínos značky, s čímž se velká část konzumentů nápoje ztotožňuje.
Ostatně obdobným způsobem musí postupovat i další konkurenční značky. Také ony, samozřejmě v míře, na kterou mají prostředky, sponzorují sportovní a kulturní akce s orientací na cílovou skupinu mladých lidí, kteří se v jednotlivých značkách, chutích i účincích energy drinků neuvěřitelným způsobem orientují a své dojmy a zkušenosti si rychle předávají zejména prostřednictvím elektronických médií a sociálních sítí. Stačí zabrousit na internet a rázem lze pochopit globální působnost předních značek výrobců a distributorů energetických nápojů od Austrálie přes Čínu, Evropu, Afriku a americkým kontinentem konče. Všude je potenciál mladých lidí, kteří na počítačích virtuálně dokáží kdeco. S těmi, co ale dokáží něco reálně, je spojuje právě plechovka s "jejich" nápojem. Nákupem energy drinku rázem i oni získávají image závodníků formule, lyžařů, cyklistů, surfařů, akrobatických pilotů a dalších sportovců či umělců. Díky štědrému sponzoringu předních výrobců mohou masy mladých lidí navštívit vrcholné sportovní soutěže a kulturní akce nebo je alespoň shlédnout v televizi.

Energy Drinky na CS 2

Benzínky jsou in!

Koneckonců i lokální výrobci mají zásluhu na celé řadě báječných akcí. Příklad za všechny: Big Shock je domácí produkt, se kterým přišla na trh společnost Al-Namura před deseti lety. Dnes má řadu chuťových variant a balení, existují i stejnojmenné energetické tyčinky a energetická zmrzlina. V nabídce je i zajímavé reklamní zboží v podobě módních triček, mikin, šál, náramků apod. A právě tato značka nedávno uspořádala pod sjezdovkami Harrachova akci "Poslední zimní jízda". Samozřejmě, že čerpací stanice na všech hlavních příjezdových tazích o podobné události vědí dostatečně dlouho dopředu, nechybějí plakáty, letáky, reklamní předměty včetně předzásobení Big Shocky. To samé samozřejmě platí s jinými výrobci a sponzory i u jiných akcí. V době naší uzávěrky se ve Špindlerově Mlýně koná světové finále a mediálně o několik řádů více sledovaný "nejdrsnější běžkařský závod planety Red Bull NordiX". My chceme jenom připomenout, že benzínky jsou u všech podobných akcí prostě IN!

Určují životní styl

Red Bull, Big Shock, Hell Energy, Semtex, Zenonade, No Fear Energy, Monster Energy, Kamikaze, Pussy natural, Mad Croc… a další a další názvy, noví i osvědčení výrobci doma i v zahraničí. Stejně tak různé je i balení v plechu či plastu - od malých, 250ml plechových dóz, co výborně padnou do ruky, až třeba po půllitrová plastová balení se šroubovým uzávěrem. Všechny deklarují své unikátní složení, sloužící k vyšším výkonům, snížení tělesné a duševní únavy. Kromě kofeinu jako hlavní součásti receptur jsou v nich obsaženy nejčastěji taurin, kreatin, I-karnitin, různé sacharidy, vitamíny B a rovněž přírodní bylinné extrakty jako guarana, ženšen, yerba-maté, výtažky z tropických ořechů a dalších rostlin. Pokud se to s běžnými energetickými nápoji nepřehání, je prokázána spojitost mezi rozumnou konzumací energetických nápojů a zlepšením fyzické (aerobní i anaerobní) vytrvalosti, bdělosti, psychomotorického výkonu, vizuálního zpracování a pozornosti. Horší situace ovšem nastává ve spojení s alkoholem či drogami. Zkušenosti personálu čerpací stanice v tomto směru s nabuzenými mladými lidmi převážně v pozdních nočních hodinách nejsou nejlepší a často je nutná i policejní asistence.

Energy Drinky na CS 5

Obliba i prodej na vzestupu

Na druhé straně je obliba energetických nápojů stále zřetelnější už i u střední generace. Není divu, že například v loňském roce byly plechovky s logem Big Shock využívány jako dárky za odběr paliva u společností Benzina, EuroOil, u dalších společností, např. u Agipu, jsou běžnou součástí ve věrnostních systémech, kdy je zákazník obdrží za určitý počet bodů, stejně tak u Shellu, kde u energy drinků využívají dokonce vlastní značku "Power Energy drink" v plechu o obsahu 250 ml. Společnost Pap Oil má mj. na svých prodejnách energetické nápoje zařazené do slevové akce TIR za odběr paliva, navíc lze na jejich pumpách narazit i na speciality z širokého spektra energy drinků. Například Mad Croc jsme viděli jen tam a u OMV, kde jinak logicky vládne Red Bull. Lukoil vyhlašuje tzv. Akce měsíce, kdy na vybrané zboží poskytuje víceprocentní slevy. V březnu to bylo např. na colové nápoje 21 %, ledové čaje od 26 % a různé druhy Red Bullu 15 %.

Hlavně mladí zákazníci

Prodavači a pokladní na "vnitrozemských" a městských čerpacích stanicích se shodují, že hlavními konzumenty energetických nápojů jsou mladí lidé. Nejvíce se jich prodá v závěru týdne, večer a v noci, při cestách na diskotéky, sportovní utkání, víkendy a při návratech. Mnozí z nich vyžadují a doslova vyhledávají jen určitou značku. Jiné se srovnatelnými hodnotami je neosloví a odmítají je… Na čerpačkách v blízkosti hranic se personál častěji setkává i s konzumenty energy drinků tak říkajíc vyššího věku. Jde o řidiče a osádky vozů, kteří by z ciziny ještě rádi dojeli včas domů nebo naopak urazili mnoho kilometrů naráz po zahraničních komunikacích. Typické jsou noční cesty na Jadran, přejezd velkého Německa či cesty do Skandinávie.
V každém případě i v době hospodářské recese je dost zákazníků, kteří si "svůj" drink neodpustí. Je to příznivý signál těm, kteří s příchodem jara a tedy i s vyšší frekvencí zákazníků právě teď dokončují veškeré sortimentní změny v regálech, chladících skříních i v pokladních zónách s nadějí na tu veselejší, letní sezónu!

Energy Drinky na CS 3

Autor: Mikuláš Buleca, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek