Enter-PIN-Enter. Vše v jednom!

Kvalitně poskytovaná služba autorizace petrolejářských karet v bankovních terminálech byla vždy na pokraji zájmu našich bank. Proto se společnost Unicode Systems před časem rozhodla k desetimiliónové investici do vlastního řešení autorizačního centra - ACU. Dnes toto řešení postupně integrují do svých platebních systémů všechny klíčové banky, které chtějí obstát v petrolejářském retailu.

ACU logo

Vše v jednom!

Ve věku bezkontaktních bankovních karet a chytrých telefonů a se ještě donedávna zdálo, že čerpací stanice zůstanou v technologii bezhotovostních plateb na okraji spektra moderních technologií. České banky se sice předhánějí v nabídkách všemožných technologických novinek - například bezkontaktními terminály. Ale zásadní "bezhotovostní" problém ať už jednotlivých čerpacích stanic nebo velkých sítí nebyl dlouhou dobu uspokojivě vyřešen. Tím problémem jsou platby fleet kartami počínaje CCS přes DKV až po firemní karty a koaliční karty velkých sítí. Konkrétně integrace těchto platebních systémů do jednoho platebního terminálu společně s kartami bankovními. Sjednocení bezhotovostních plateb a věrnostních systémů do jednoho terminálu je přirozeným vývojem do budoucnosti. Kromě zjednodušení obsluhy přináší úspory na servisních nákladech a  v neposlední řadě i na poplatcích za transakce.

Vše v jednom? Marné čekání na banky

Na pultech čerpacích stanic lze ještě dnes vidět 2 i více terminálů. Důvodem je buď nekompatibilita platebních systémů, autorizačních center nebo snaha provozovatele sítě mít "vlastní" systém pro akceptaci svých karet. V tom nejlepším případě nalezneme na čerpací stanici bankovní terminál, který sice akceptuje všemožné platební, fleetové a věrnostní karty (u nás v podstatě jen v síti ENI-Agip), ale hned vedle se nalézá obligátní technický relikt českých pump - terminál CCS. Integrace všech platebních a věrnostních systémů do jednoho terminálu je ovšem nelehký oříšek, který se ukázal jako téměř neřešitelný úkol pro banky. Ačkoliv tradiční poskytovatelé IT řešení pro terminálové platební systémy jednotlivých bank jistě zvládají mnohé pokročilé technologie, zdá se, že specifické prostředí petrolejářských karet je nad jejich síly a kapacity. Zpracování fleetové transakce je totiž mnohem složitější proces než i to nejsložitější zpracování platby bankovní kartou, a to i přes to, že bankovní karta vyžaduje o řád vyšší zabezpečení transakce. Fleetová transakce na rozdíl od bankovní s sebou nese mnoho informací - např. kód skupiny zboží, limit na jednotlivé skupiny, na pohonné hmoty, produktová, skupinová a firemní omezení nákupů atd… Věrnostní systémy (například You&Eni) pak přináší další "nebankovní" transakční specifika.

Technické řešení

Po mnoha více či méně problematických řešeních, které předkládaly banky, se společnost UNICODE SYSTEMS rozhodla investovat do vývoje univerzálního platebního systému ACU (Autorizační Centrum Unicode). Vývojáři si uložili koncepční cíl: pracovat s mezinárodními standardy IFSF jak v terminálovém řešení, tak i na úrovni autorizačního centra a dále snadnou integrovatelnost tohoto řešení do bankovního terminálu společně s bankovními kartami. Protože celé řešení musí být podrobeno bezpečnostní certifikaci u každé banky, byl v neposlední řadě kladen důraz i na vysokou úroveň bezpečnostního konceptu. V tomto směru byla nezbytná spolupráce s klíčovými bankami českého petrolejářského retailu: bankami ČSOB, UniCredit, Českou spořitelnou a Komerční bankou. Velká část terminálového řešení je pak vyvíjena ve spolupráci s vývojovým teamem jednoho z největších producentů platebních terminálů - společností INGENICO. Dalším cílem byla integrace modulů pro podporu různých věrnostních systémů (např. Agip Premio a You&Eni nebo rozmanitých jednorázových systémů podpory prodeje, jako například centralizované vouchery na zboží, slevové kupóny a podobně.
Technické řešení lze rozdělit do dvou okruhů: integrace příslušného software do bankovního terminálu a vybudování univerzálního autorizačního centra (serveru), který na jedné straně komunikuje s terminály na čerpacích stanicích, na druhé straně musí zabezpečit on-line komunikaci s vydavateli karet. To vše do několika sekund. Principielní schéma je na obr. 1.
Každý platební terminál je vybaven specializovaným "fleet" programovým vybavením, které zajišťuje v první řadě rozpoznání fleetové karty od karty bankovní a posléze formou komunikace přes centrum ACU ověřuje s vydavatelem platnost karty a všechny potřebné informace, spojené s požadovanou platbou. Potvrzená a dokončená platba se pak stejnou cestou uloží do systému vydavatale karty. Takto uložená informace pak slouží k následnému vyúčtování zákazníkovi.
Autorizační centrum ACU je vybudováno ve vysokém bezpečnostním standardu, který je mimo jiné dán i dvěma tzv. HSM servery (Hardware Security Module), které zajišťují certifikovanou bezpečnost při zpracování PIN algoritmů fleet karet, blížící se bankovním bezpečnostním standardům nejvyšší úrovně. Kromě přenosu transakcí od terminálu k vydavateli je centrum ACU koncipováno jako tzv. issuerský (vydavatelský) systém, který umožňuje pracovat s kartami na úrovni vydavatele - tedy poskytovat veškeré služby a procesy, spojené s vydáváním, zpracováním, vyúčtováním a vazbou na vyšší ekonomické systémy vydavatele. Nedílnou součástí issuerského systému je i konfigurovatelný zákaznický portál, který slouží zákazníkům pro konfiguraci vlastností karet, poskytuje reporty o transakcích a jejich stahování v různých datových formátech či přímou integraci do ekonomického informačního systému. Základní schéma issuerského systému je na obr. 2. Takovouto komplexní službu poskytuje ACU kupříkladu pro vydávání a provoz platebních karet Tesco Fleet.
Autorizační centrum je fyzicky zabezpečeno na nejvyšší možné úrovni umístěním do Data Centra Unicode (DCU). Toto centrum je vybudováno v server house společnosti DTS, které je vybaveno podle nejvyšších standardů bezpečnosti - od požárních přes záložní zdroje až po kontrolu přístupu oprávněných osob na základě biometrických údajů.  Kapacita ACU je několik desítek tisíc transakcí za hodinu, vysoká technologická a komunikační úroveň zabezpečuje vysokou rychlost komunikace s nepřetržitou dostupností 99.99%.   Kromě serverů ACU je v DCU umístěno i několik virtuálních Head Office serverů několika petrolejářských společností, kterým UNICODE SYSTEMS poskytuje formou outsourcingu centrální managerský software EuroShop Enterprise.

Technický oříšek jménem CCS

Platby CCS kartou jsou a asi ještě dlouho zůstanou významnou částí platebního spektra našich čerpacích stanic. Posledním integračním úkolem pro team ACU byla integrace karty CCS do bankovního terminálu. Ačkoliv mnohé banky toto řešení ohlašovaly již několik let, technické bariéry byly překonány teprve implementací přes ACU. V současné době je  řešení prostřednictvím ACU jediným na českém trhu, které problém akceptace karet skupiny CCS na bankovním terminálu poskytuje.

Křížová akceptace

Protože ACU dnes provozuje autorizaci téměř všech národních i nadnárodních fleet karet, má toto řešení vysoký potenciál pro křížovou akceptaci firemních a koaličních fleet karet mezi jednotlivými vydavateli. Příkladem budiž křížová akceptace karet  Benzina - Routex OMV - Routex Multicard Agip - Čepro. Technické řešení ACU umožňuje v podstatě "poslat" jakoukoliv kartu do bankovního terminálu na jakoukoliv čerpací stanici, bez ohledu na to, jakým je stanice vybavena pokladním systémem. Jediným a minimálním omezením je pouze skutečnost, že bankovní terminál musí poskytovat banka ČSOB, UniCredit, Česká spořitelna nebo KB.

U pokladny i na tankovacím automatu

Rozvoj bezobslužného provozu čerpacích stanic si vyžádal i implementaci řešení ACU v plném rozsahu i na tankovacích automatech. Provozovatel čerpací stanice a zákazník pak mohou v plné míře využívat celého spektra fleetových platebních prostředků i v bezobslužném provozu. Další rozvoj bezobslužných plateb ale poněkud brzdí tzv. předautorizace, která nutí zákazníka dopředu zadat požadované množství PHM. Tato operace slouží k zjištění dostatečného zůstatku na bankovním kontě nebo fleetovém účtu zákazníka ještě před zahájením tankování. To nejen zdržuje, ale i nepříjemně prodlužuje čas strávený u stojanu a navíc značně komplikuje i transakční nároky na celý systém. Východiskem je u nás poněkud riskantní, ale na Západě velmi rozšířené řešení: terminál poskytne k tankování dopředu stanovený limit (cca 140 EUR). Zákazník pak jen rychle načte kartu, zadá PIN a může tankovat. O zbytek, včetně rizika nekryté karty, se postará systém a zejména pak vydavatel ve svém smluvním vztahu k držiteli karty a k čerpací stanici.

Cesta k nové kartě českého motoristy

Technický potenciál ACU, zejména pak jeho issuerského systému, vedl k obchodnímu rozhodnutí skupiny UNICODE k zahájení prací na vytvoření zcela nového standardu fleetové platební karty českého motoristy s pracovním názvem CZ Karta.  Tento platební prostředek bude zacílen do segmentu malých a středních flotil, neopomine ani soukromé osoby. Projekt CZ Karta počítá s uplatněním tohoto platebního prostředku nejen u renomovaných sítí čerpacích stanic, ale i v ostatních prodejních sítích, které dodávají služby a zboží, spojené s obecně s provozem automobilu. CZ Karta je koncipována jako mezinárodní, jednání probíhají s velkými sítěmi a prodejci na Slovensku, v Rakousku a v dalších zemích EU. Finanční zázemí a platební garance pro partnery CZ Karty poskytne jedna velká nadnárodní banka.

ACU unicode 1

Funkční schéma vydavatelského systému a návazného zpracování dat

 

 

Autor: Miroslav Stříbrský, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek