Společnost E.ON provozuje
v Česku v současné době 44 veřejných dobíjecích stanic
pro elektromobily. Do konce roku 2022 jich chce mít tři stovky
napříč celou republikou. Na 50 AC stanic s pozvolným dobíjením
a dalších 125 rychlodobíječek pro elektromobily získala letos
podporu z Operačního programu Doprava. AC stanice najdou
řidiči hlavně v jižních Čechách, na jižní Moravě
a Vysočině. Ty rychlé pak po celé republice.
Zvyšující se zájem o elektromobilitu
vede k postupnému rozšiřování infrastruktury a významně
k tomu přispívá i společnost E.ON. "S pomocí dotace
z Operačního programu Doprava vybudujeme dalších 175 veřejných
dobíjecích stanic. Celkem ale chceme mít do roku 2022 na 300
dobíjecích stanic. Vedle vlastních prostředků k tomu využíváme
i evropské programy FAST-E, NEXT-E a EAST-E, kterých jsme
součástí," uvádí Martin Klíma, vedoucí Mobility Services
společnosti E.ON.
Už v polovině roku získal E.ON
dotaci od Ministerstva dopravy na výstavbu 50 AC stanic
s pozvolným dobíjením. Jejich realizace vyjde přibližně na
15,5 milionu korun a podíl dotačních peněz činí zhruba
7,9 milionu. V říjnu pak uspěl se svou žádostí o
příspěvek na stavbu rychlodobíječek, které budou stát
167 milionů korun, přičemž podíl dotace dosahuje 96,6
milionu. "Cenu výstavby výrazně ovlivňuje připravenost
konkrétní lokality. V některých případech je nutné vybudovat
potřebná parkovací místa. Náklady na stavbu jedné pomalé
dobíjecí stanice se teď pohybují mezi 150 a 300 tisíci korunami.
U těch rychlých činí více než milion korun," přibližuje
Martin Klíma.
Síť AC stanic bude společnost E.ON
soustředit převážně na své distribuční území. Konkrétní lokality
vybere s ohledem na atraktivitu a strategickou polohu. Pro
pomalé dobíjení elektromobilů jsou vhodná místa, kde se lidé
zdržují déle než jednu hodinu. Podle statistik totiž tráví u AC
stanic v průměru 48 minut. Může se jednat o obchodní centra,
sportoviště, kina, divadla, úřady nebo zdravotnická zařízení.
Například na jihu Čech by měla ještě do konce tohoto roku vzniknout
tři dobíjecí místa v Českém Krumlově. Další jsou v plánu
v Lipně nad Vltavou, ve Frymburku, v Třeboni nebo
v Českých Budějovicích. Na Vysočině poté v Třebíči a na
jižní Moravě v Lednici nebo v Hatích u Znojma.
"Podle zkušeností ze severských
států, kde je elektromobilita velmi rozšířená, hraje výstavba
dobíjecích stanic s pozvolným dobíjením významnou roli. Touto
cestou jsme se rozhodli jít i my. Ne každá lokalita je totiž
vhodná pro rychlodobíjecí stanice. Vybudováním sítě AC stanic se
stane dobíjení elektromobilů ještě dostupnější," dodává Martin
Klíma.
Zatímco pomalé dobíječky už
vznikají, výstavba těch rychlých z Operačního programu
Doprava, které elektromobil dobijí do půl hodiny, je ve fázi
příprav. E.ON finalizuje lokality, kde budou stanice
umístěné. "Podmínkou přidělení dotace je jejich rozmístění po
celé České republice. Tím doplníme naši stávající síť, která
vznikala především na hlavních dopravních tazích. Našim
zákazníkům tak zajistíme bezproblémové využívání elektromobilů po
celém Česku," vysvětluje Helena Švejdová, projektová manažerka
Mobility Services společnosti E.ON.
Stejně tak už brzy po celé republice
vznikne další zhruba dvacítka stanic, které E.ON staví
s využitím jiných dotačních titulů. "Tyhle stanice už
mají své lokality. Některé budou postavené ještě tento rok, jiné
maximálně do poloviny příštího. Jsou to například lokality jako
Praha, Ostrava, Beroun, Vyškov nebo Hustopeče," dodává Helena
Švejdová.
Kromě AC a rychlodobíjecích
stanic společnost E.ON na konci srpna jako první
v republice otevřela také veřejnou ultrarychlou dobíjecí
stanici ve Vystrkově u Humpolce. Ta má momentálně maximální výkon
175 kW a v blízké budoucnosti může nabídnout až 350 kW.
Elektromobil dobije do deseti minut a náklady na její stavbu se
pohybují kolem tří milionů korun. Do konce tohoto roku by měla být
připravená k užívání i druhá taková dobíječka v Rozvadově
a do konce roku 2022 další dvě.