4. 5. 2017
Společnost E.ON nezůstává pozadu za celosvětovými trendy
a vyvíjí po celé Evropě mnoho aktivit jak v oblasti
elektromobility, tak dalších alternativních paliv, jako je
například CNG (stlačený zemní plyn).

Elektromobilita
Mezi nejvýznamnější aktivity s celoevropským významem z této
oblasti patří výstavba a provoz dobíjecí infrastruktury. V současné
době E.ON provozuje několika stovek dobíjecích stanic, poskytuje
produkty nabíjení zákazníkům E.ON, provozuje aplikaci pro chytré
telefony pro snadnou orientaci cestujícího k dobíjecím stanicím a
spolupracuje s předními výrobci elektromobilů na nabídce společných
produktů.
Aktivitou s celoevropským významem je pro koncern E.ON projekt,
který pokryl dálnici A9 spojující Mnichov s Berlínem
rychlodobíjecími stanicemi. Stanice jsou umístěny na dálničních
odpočívadlech, u čerpacích stanic a restaurací s rychlým
občerstvením.
Co je projekt Fast-E?
Strategie skupiny E.ON v oblasti elektromobility se
zaměřila také na Česko. E.ON Česká republika se stala součástí
nového evropského projektu Fast-E (Fast Charging Study Europe). Na
konci roku 2014 se spojila s obdobně smýšlejícími energetickými
koncerny v Německu, Belgii a na Slovensku (Allego, RWE, Envia ZSE)
a významnými výrobci elektromobilů (BMW, Nissan, Renault a
Volkswagen) a vytvořila Evropské konsorcium, které společný projekt
Fast-E realizuje. Cílem tohoto projektu je pokrýt nejvýznamnější
tranzitní koridory v jednotlivých zemích rychlodobíjecími stanicemi
pro elektromobily a umožnit skrze bezbariérové platební systémy
reálnou možnost přepravy elektromobily na dlouhé vzdálenosti.
E.ON Česká republika v rámci tohoto projektu převzal
zodpovědnost za výstavbu rychlodobíjecí infrastruktury na
tranzitních koridorech v České republice. "Naše společnost má za
cíl pokrýt hlavní dálniční tahy na území České republiky
rychlodobíjecími stanicemi a za tímto účelem v současnosti
oslovujeme strategické partnery pro výstavbu rychlodobíjecích
stanic, abychom společně změnili současnou neuspokojivou situaci v
dostupnosti rychlého dobíjení v ČR," tvrdí Miloslav Fialka, manažer
projektu E.ON.
Projekt předpokládá instalaci rychlodobíjecích stanic na
čerpacích stanicích na hlavních silničních tazích v ČR ideálně na
dobře přístupných a dopravně vytížených čerpacích stanicích.
Projekt Fast-E byl v rámci dotačního programu Evropské unie na
výstavbu evropské přepravní infrastruktury vybrán jako projekt,
který bude podpořen grantem Evropské unie. Aktivity spojené s
výstavbou rychlodobíjecích stanic pro elektromobily na vybraných
lokalitách v ČR bude společnost E.ON hradit kombinací vlastních
investičních prostředků a grantem EU.

Stanice jsou vybaveny všemi typy konektorů
E.ON bude v České republice instalovat rychlodobíjecí stanice,
které umožní nabíjení všech běžných typů elektromobilů. Všechna
dobíjecí místa společnosti budou osazena stejným typem dobíjecích
stanic, tak aby tyto stanice umožnily tzv. rychlé dobíjení
elektromobilů (do 30 minut). Požadavkem je, aby stanice byly
vybaveny třemi typy konektorů. Tyto typy konektorů v současné době
využívá naprostá většina elektromobilů dostupných na trhu.
Společnost E.ON se rozhodla instalovat tzv. "triple charging
stations" vybavené všemi používanými konektory.
"Projekt má za cíl vytvořit ze současných ostrovních řešení
systematickou a páteřní síť rychlé dobíjecí infrastruktury pro
dopravní prostředky poháněné elektřinou. Chceme se stát významným
dodavatelem služeb, který svým zákazníkům nabízí kompletní možnosti
řešení čisté mobility v České republice," uvádí Robert Vinický za
útvar, který nový projekt v E.ON inicioval.
Rozšíření stávající sítě
Společnost E.ON v Česku aktuálně provozuje v současné době 6
nabíjecích stanic. Nový projekt počítá s výstavbou minimálně 15
nových stanic, na kterých půjde dobít elektromobil během 30 minut.
Umístit je chce na dobře přístupných a dopravně vytížených
stávajících čerpacích stanicích. E.ON celkově plánuje investovat do
rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily 36 milionů
korun.
Na stávajících stanicích je nabíjení zdarma. Nově budované
stanice v rámci projektu Fast-E však již budou zpoplatněné. Placení
lze realizovat v rámci předregistrovaného systému EV mapa nebo
kreditní kartou (pro neregistrované zákazníky). "Náklady na ujetý
kilometr se pohybují kolem 0,40 až 0,80 Kč/km podle velikosti
vozidla a způsobu jízdy. Za dobu životnosti běžný elektromobil
obvykle ušetří svému majiteli až milion korun na palivu, oleji a
pravidelném servisu motoru a brzd," tvrdí Jaromír Marušinec,
předseda Asociace elektromobilového průmyslu.
Podpora projektu Smart Cities
Společnost E.ON již dva roky rozvíjí spolupráci s tuzemskými
městy v oblasti Smart City. V současné době je podepsáno
s 21 městy memorandum o spolupráci v rámci projektů Smart
City. Mezi tato města patří například Brno, Písek, Jihlava nebo
Třebíč. S nimi spolupracuje společnost E.ON ještě na projektech
čisté mobility, které zahrnují budování dobíjecí infrastruktury pro
elektromobily a budování plnící infrastruktury pro CNG vozidla.
Koncept Smart Cities se dotýká v podstatě všech oblastí města. V
praxi to znamená zejména zlepšení řízení dopravy, úsporné a
inteligentní veřejné osvětlení, chytré energetické sítě nebo
inteligentně řízené vytápění v městských budovách. "S ohledem na
zkušenosti a odbornost se spolupráce soustředí hlavně na
decentralizovanou výrobu elektřiny se zaměřením na bezpečnost
dodávky pro dané město. Mezi hlavní oblasti spolupráce tedy patří
efektivní využívání energetických zdrojů, energeticky efektivní a
inteligentní veřejné osvětlení, energeticky efektivní osvětlení
budov, rozvoj v oblasti CNG a elektromobility a
v neposlední řadě inteligentní parkovací systém," dodává Lukáš
Svoboda, vedoucí projektu Smart City společnosti E.ON.
Investice i do CNG
Koncem roku 2016 bylo v ČR evidováno už 140 plnicích stanic na
CNG. Za poslední tři roky tak v ČR přibylo 100 plnicích stanic. V
průměru je dnes v každém kraji kolem deseti plniček. Předpokládá
se, že v letech 2017-18 by mohlo být v ČR už 200 plnicích CNG
stanic, mnoho jich je před dokončením nebo ve výstavbě. Mezi čtyři
největší investory patří Bonett Gas Investment, Vítkovice Machinery
Group, Innogy Energo a také E.ON Energie.

Autor: Alena Adámková