EU zavede cla na dovoz leteckých pohonných hmot

Evropská komise pro zahraniční obchod oznámila svůj úmysl zavést clo na dovoz leteckého paliva z Blízkého východu ve výši 4,7 procent. Nový zákon by měl platit od roku 2014.

Letiste Vaclava Havla
Mezinárodní letiště Václava Havla v Praze

Evropské aerolinky si dlouhodobě stěžují na politiku EU, která jejich podnikání klade řadu překážek. Problémem jsou emisní povolenky, které jim prodražují létání po Evropě stejně jako pravidlo, že mimoevropská společnost nesmí získat více než polovinu evropského dopravce. To brání přežití některých krizí stižených dopravců, které by za jiných okolností mohli zachránit zahraniční kupci. Nyní přichází další rána v podobě cla na pohonné hmoty z arabských zemí, která bude mít výrazný dopad na ceny leteckých pohonných hmot v Evropě a vlastně celou ekonomiku evropských leteckých společností.
Původně se předpokládalo, že dovoz pohonných hmot by se mohl novému clu vyhnout díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k letu. Ale po přezkoumání úředníci zjistili, že letecké palivo nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k leteckým součástkám.
Clo představuje i komplikaci pro blízkovýchodní rafinerie, které měly až třetinový podíl na evropské denní poptávce v celkovém objemu 1,2 milionů barelů. Cena leteckých pohonných hmot v Evropě se nyní pohybuje zhruba kolem částky 940 dolarů (více než 18 tisíc korun) za tunu. Plánované clo také může vést k nedostatku leteckých paliv, protože evropské rafinerie nemají kapacitu pro uspokojení evropské poptávky.

Autor: jk

Diskuse

  • Petr, 17. 6. 2013 07:24: Jako obvykle - napřed řežou a potom měří. Tu EU opravdu řídí jen tupí úředníci, nevěřím, že tam někdo někdy opradu rozhodal se znalostí věci. Tohle je další důkaz.
      Reagovat na komentář
    Přidat nový komentář

    Petrol Magazín

    Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
    Aktuální číslo

    Přihlašte se k odběru novinek