14. 6. 2013
Evropská komise pro zahraniční obchod oznámila svůj
úmysl zavést clo na dovoz leteckého paliva z Blízkého východu
ve výši 4,7 procent. Nový zákon by měl platit od roku
2014.

Mezinárodní letiště Václava Havla v
Praze
Evropské aerolinky si dlouhodobě stěžují na politiku EU, která
jejich podnikání klade řadu překážek. Problémem jsou emisní
povolenky, které jim prodražují létání po Evropě stejně jako
pravidlo, že mimoevropská společnost nesmí získat více než polovinu
evropského dopravce. To brání přežití některých krizí stižených
dopravců, které by za jiných okolností mohli zachránit zahraniční
kupci. Nyní přichází další rána v podobě cla na pohonné hmoty z
arabských zemí, která bude mít výrazný dopad na ceny leteckých
pohonných hmot v Evropě a vlastně celou ekonomiku evropských
leteckých společností.
Původně se předpokládalo, že dovoz pohonných hmot by se mohl
novému clu vyhnout díky výjimce známé jako osvědčení způsobilosti k
letu. Ale po přezkoumání úředníci zjistili, že letecké palivo
nemůže z této výjimky těžit, protože ta se vztahuje především k
leteckým součástkám.
Clo představuje i komplikaci pro blízkovýchodní rafinerie, které
měly až třetinový podíl na evropské denní poptávce v celkovém
objemu 1,2 milionů barelů. Cena leteckých pohonných hmot v
Evropě se nyní pohybuje zhruba kolem částky 940 dolarů (více než 18
tisíc korun) za tunu. Plánované clo také může vést
k nedostatku leteckých paliv, protože evropské rafinerie
nemají kapacitu pro uspokojení evropské poptávky.
Autor: jk