20. 6. 2017
Značka EuroOil je na českém pumpařském
trhu relativně nová. Přitom její modré pumpy s písmeny EO v logu
patří k té nejdelší tradici českých čerpacích stanic. Kdysi
zaostalé a technologicky nevyhovující stanice, část bývalé Benziny,
patří dnes státnímu Čepru a jde o to, aby se tahle převážně
vesnická síť dostala na úroveň požadavků současné doby, případně
ještě dál.

Zrození nové značky a
oživení
Naprostá většina stanic EuroOil má původ ještě
v časech budování socialismu a v tehdejší značce Benzina. A značka
Benzina zas odkazuje k prvorepublikové tradici prodejců pohonných
hmot bratří Zikmundových.
Když po roce 1989 došlo k rozdělení Benziny na
životaschopnou část připojenou k tehdy státnímu Unipetrolu,
zbytková Benzina v likvidaci zůstala na ocet. A v ní 190 zeleně
vybarvených pump se zastaralou technologií a velmi skromným
rozsahem služeb pro zákazníky.
Státní distributor paliv Čepro je v roce 2001
převzal a začal s první přestavbou. Tehdy byly zaměřené v první
řadě na klíčový byznys tehdejšího Čepra, tedy prodej pohonných
hmot. Nabídka doplňkového zboží byla mizivá.
Tehdy šlo ale Čepru v první fázi o to rozvíjet
síť, zvýšit kvalitu služeb pro zákazníky, především co do kvality
pohonných hmot. Plechové stanice postupně zmizely a místo nich
vybudovalo Čepro klasické zděné stavby s určitou plochou i pro
obchody. Po Česku se zhruba do roku 2007 postupně rozšířily jako
modré stanice EuroOil.
Teď je situace jiná. Projekt, který Čepro
zahájilo v roce 2013, má za cíl zvýšit úroveň služeb a prodeje
suchého zboží. Projekt s pracovním názvem "Oživení" se týká
především interiérů obchodů. Jde o to vytvořit jednotný a přehledný
koncept, ve kterém se zákazník dokáže snadno orientovat.

Praha 3 - U Rajské zahrady

Modernizací prošla i
Benzina
Čepro sice drží všechny stanice EuroOil pod
jednotnou značkou, ale interiér jednotný vždy nebyl. Ve zmíněném
předchozím období přestavby původních zelených čerpaček totiž
nepostupovaly jednotlivé sklady Čepra, pod které pumpy spadaly,
vždy stejným stylem.
Teď by měl mít zákazník k dispozici jednotný
ráz interiéru, který je charakteristický pro značku a barvy EuroOil
a s patřičnou nabídkou všeho, co zákazník na pumpě poptává - od
potravin, nápojů, drogerie po maziva a oleje a základní vybavení
vozů.
Záleží na ploše, kterou má daná benzinka k
dispozici pro obchod, v případě EuroOilu se jedná o 30 až 40
čtverečních metrů, někdy ale ještě méně.
První interiérové přestavby v novém stylu
začaly v roce 2014, do konce loňského roku Čepro takto přestavělo
130 pump, letos přestaví 43. Změna se týká rozmístění regálů,
kasové zóny, osvětlení, kde staré zářivky nahrazují LED
svítidla.
"V dalších letech pak bude navazovat oživení
exteriéru, to znamená změna osvětlení podhledů, úpravy WC a
podobně," připomíná za Čepro vedoucí odboru čerpacích stanic
Vladimír Vacek. Investice v řádu milionů korun začaly v roce 2014
stanicemi, které jsou nejvíce vytížené, to znamená v Praze a ve
větších městech, a postupují k pumpám v malých městech a
vesnicích.
V současné době patří Čepru 194 čerpacích
stanic, v tom je i jedna tankovací loď, která využívá přístavy v
pražských Holešovicích a Smíchově a slouží lodní dopravě.

Louny

První test na dálnici
Do počtu patří od nedávna i dvě stanice na D1 v
Antošovicích u Ostravy. Letos v únoru je Čepro převzalo od Shellu a
staly se prvními benzinkami Čepra stojícími přímo na dálnici. Jich
se projekt Oživení tolik netýká, jsou nejnovější a logicky
vycházejí z toho, že dálnice je pro každou síť čerpacích stanic
jakousi výkladní skříní.
Obě antošovické pumpy patří soukromému
investorovi, Shell byl v nájmu, který na základě vzájemné dohody
přešel na Čepro a jeho značku EuroOil. Po přebrandování začaly
stanice teď v březnu sloužit řidičům. Zhruba rok se bude
vyhodnocovat jejich provoz.
"Je to vůbec poprvé, co s naší sítí vstupujeme
na páteřní silniční tah České republiky. Chceme si tak otestovat
sílu naší značky," komentoval historickou událost generální ředitel
Čepra Jan Duspěva. "Je to pro nás jakýsi test, zda jsme schopni se
se značkou EuroOil na dálnicích prosadit," doplňuje Vladimír
Vacek.
Pro Čepro jsou to podle něj skutečně první
pumpy umístěné přímo na dálnici. Jedna "pseudodálniční" EuroOil
pumpa funguje v Mníšku pod Brdy na dálnici D4, není však pro
nákladní dopravu snadno dostupná jako typické dálniční stanice. Do
podobné kategorie "skorodálniční" patří i stanice Stráž nad
Nisou.
Dvě nové stanice v Antošovicích jsou odlišné od
většinového stylu Čepra i co se týče vlastnických poměrů. Čepro
většinu svých pump vlastní a je i majitelem pozemků pod nimi.
Už dnes má státní distributor paliv pro
soukromé majitele pump koncept Prémiová čerpací stanice společnosti
Čepro určený zájemcům, kteří chtějí podnikat pod vlastní značkou.
Čepro jako velkoobchodní dodavatel pak poskytuje dodávky celého
sortimentu, dopravu, v případě potřeby i skladování pohonných
hmot.
Nové pumpy v barvách EuroOil znamenají pro
Čepro příležitost k rozšíření tankování prostřednictvím karet
EuroOil. V Čepru tedy věří, že se jim postupně podaří se svou
modrou značkou na dálnici uspět. "Máme samozřejmě obchodní plán, a
věříme, že se nám jej podaří splnit," říká Vacek.

Jablunkov

Roste i nabídka paliv
Státní distributor rozšířil na svých pumpách,
tedy i zmíněných dálničních, nabídku aditivovaných paliv. K
aditivovanému benzinu Optimal BA 95 loni přibyla aditivovaná nafta
Optimal diesel. Obě paliva leckde využívají nádrží uvolněných po
biopalivech E85, B30 a B100, které se staly loni vlivem snížení
státní daňové podpory prakticky neprodejnými. A Čepro - stejně jako
většina ostatních maloobchodních prodejců - je vyřadilo z
nabídky.
Tradičně patří k síti EuroOilu i tankování LPG,
propan-butan nabízí u 30 svých pump. Postupně ale rozšiřuje nabídku
stlačeného zemního plynu CNG, který zatím sice prodává u 5 stanic,
ale letos má přibýt stojan s CNG u pěti až sedmi dalších pump.
Jedna z mála změn, ke kterým po přechodu stanic
v Antošovicích od Shellu na EuroOil došlo, se týká dodavatele kávy.
Káva se stává v posledních letech podstatnou položkou na pumpách,
kterými se jednotlivé sítě snaží odlišit. Jako by platilo pravidlo,
že čím kvalitnější káva a její nabídka, tím kvalitnější čerpací
stanice.
Podobným způsobem se přední prodejci předbíhají
v šíři a nabídce třeba párků v rohlíku. "Dříve na pumpách stačila
instantní káva, ale tu zákazníci opouštějí. Preferují zrnkovou
kávu, a to i za vyšší cenu. Tomu se my samozřejmě snažíme vyhovět.
S tím souvisí kvalitnější způsob podávání. Postupně mizí plastové
kelímky, které nahrazují pevnější a ekologičtější kelímky papírové,
které také víc izolují teplo. A kde to situace umožňuje, mají
zákazníci samozřejmě k dispozici i klasické šálky. Takový je trend,
kterému se všichni přizpůsobují," komentuje Vladimír Vacek kávový
boom na pumpách.
Zákazníci EuroOil se však pravděpodobně těžko
dočkají nějakých rozměrných restaurací, jaké leckdy provozují
největší petrolejářské sítě, zejména na dálnicích a rychlostních
komunikacích. Modré pumpy byly a nadále zůstávají sítí rozšířenou
spíše v odlehlejších regionech s menším vlivem tranzitní dopravy.
Čepro nevylučuje možnost nákupu či pronájmu některých dalších
stanic, ale nějaké větší rozšíření sítě není v dohlednu.
Autor: Miroslav Petr, Zdroj: PETROLmagazín č. 2/2017