10. 11. 2023

Evropský parlament odhlasoval mírnější emisní normu Euro
7
Evropský parlament se připojil k Evropské radě a schválil slabší
verzi pravidel. Oba orgány EU budou nyní jednat s Evropskou komisí
o konečném znění.
Automobilky a některé unijní země
České republiky tvrdily, že původní pravidla navrhovaná komisí by
byla příliš nákladná. Vzhledem k tomu, že EU již má termín ukončení
prodeje nových automobilů s emisemi CO2 v roce 2035,
bylo by podle nich lepší zaměřit investice na výrobu elektromobilů
spíše než na zlepšování dopadu automobilů se spalovacími motory na
životní prostředí.
Zákonodárci proto ve čtvrtek
odhlasovali, že návrh komise na omezení znečištění z automobilů,
včetně oxidů dusíku, pevných částic a oxidu uhelnatého, zůstane
zachován. Tento návrh, který byl zveřejněn v listopadu 2022, v
zásadě zachovává mezní hodnoty z normy Euro 6, ale poprvé zahrnuje
také limity emisí částic z brzd a pneumatik.
Oslabili však limity oxidů dusíku pro
nákladní automobily a odložili platnost pravidel pro osobní
automobily na tři roky poté, co bude schválena veškerá sekundární
legislativa spojená s návrhem. Komise totiž chtěla, aby pravidla
platila od roku 2025.
Europoslanec za ODS Alexandr Vondra, který patřil
k největším propagátorům měkčí formy normy Euro 7 po jednání
řekl, že čtvrteční rozhodnutí je dobré pro motoristy a představuje
velkou porážkou pro zelené a socialistické zákonodárce, kteří
usilovali o přísnější pravidla. "Neexistuje důvod, proč mučit
automobilky, které jsou tahounem české ekonomiky, a dál ochuzovat
chudší populaci tvrdou emisní normou, když firmy mají investovat do
elektromobility."
Evropská komise při prezentaci přísnější normy Euro 7
argumentovala tím, že zplodiny z aut se podílejí na úmrtí až 80
tisíc lidí ročně v EU. To však český europoslanec odmítá: "Těmto
číslům nevěřím. Benefit z hlediska lidského zdraví mezi šestkou a
sedmičkou je minimální. Problém jsou mikroplasty z brzd a
pneumatik. A to jsem tvrdil od začátku, a to ve zprávě také
zůstalo."
Počet českých europoslanců, kterým se podařilo protlačit
ostře sledovaný legislativní návrh parlamentem, by se dal spočítat
na prstech jedné ruky. Kromě Vondry šlo například o Luďka
Niedermayera (TOP 09) nebo Ditu Charanzovou (donedávna
ANO).
Lobbistická skupina evropských výrobců automobilů ACEA ve
čtvrtek uvedla, že postoj parlamentu je výrazně realističtější, než
byl původní návrh komise. "Emisní norma Euro 7 je stále spojena s
vysokými náklady a představuje velmi kritický bod transformace
našeho odvětví," uvedla skupina ve svém stanovisku. Naopak, jak se
dalo očekávat, ekologická skupina Transport & Environment ve
čtvrtek označila postoj parlamentu k normě Euro 7 za "horší než
zbytečný". Také zelení zákonodárci kritizovali hlasování jako
promarněnou šanci snížit zhruba 70 000 předčasných úmrtí ročně v
Evropě, které jsou připisovány znečištění ovzduší automobily.
Parlament nyní zahájí tzv. trialogová jednání o závěrečném
dokumentu s Evropskou komisí a Evropskou radou, v níž zasedají
nejvyšší ministři zemí EU. Schválení by mohlo přijít již na začátku
roku 2024, přičemž předpisy vstoupí v platnost nejdříve v roce 2026
pro osobní automobily a o rok později nákladní vozidla.
Zdroj: TZ