31. 8. 2023

GasNet otevřel u Prahy novou LNG stanici
Největší český distributor plynu, skupina GasNet, zprovoznil u
hlavního města v blízkosti české páteřní dálnice D1 svou pátou
plnicí stanici pro kamiony s motorem na zkapalněný zemní plyn
(LNG). GasNet stanici postavil přímo u dálničního exitu 12 a novou
plničku najdou řidiči v logistickém areálu Prologis Park
Prague D1 East v Říčanech-Jažlovicích. Je otevřena non-stop
pro všechny typy LNG tahačů. GasNet jako český lídr v LNG pro
kamionovou dopravu tak pokračuje v rozvoji této nízkoemisní
technologie v Česku.
V okolí Prahy jde už o druhou plnicí stanici GasNetu.
Společnost svou infrastrukturní síť LNG buduje v tranzitně
důležitých směrech. Tankovat LNG je kromě Jažlovic možné ještě
v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10) v Nýřanech
(D5) a Kaplici (budoucí D3).
Stanice v Říčanech-Jažlovicích je klasickou kamennou
pumpou, která dovoluje čerpat zkapalněný plyn všem dnes
provozovaným typům LNG vozů, ať už jde o tahače nebo autobusy.
Výdejní stojan je samoobslužný s non-stop provozní dobou. Výkon
stanice dovoluje natankovat až šest tahačů za hodinu. Samotné
tankování přitom není složité. Řidiči, kteří ještě nemají zkušenost
s tankováním LNG, můžou využít školení od technických
specialistů GasNetu. Hlavní důraz se klade na bezpečnost
provozu.
Zároveň GasNet nerozšiřuje jen síť stanic, ale pracuje i na
zlepšování pohodlí pro řidiče a logistické firmy. Už teď je možné
na všech plnicích stanicích platit také bankovními platebními
kartami nebo tankovacími a palivovými kartami Eurowag a DKV, které
dobře znají i provozovatelé dieselových nákladních vozů.
LNG jako řešení emisních povolenek
České republice se zatím nedaří plnit v nákladní silniční
dopravě emisní cíle směřující ke klimatické neutralitě v roce 2050.
Evropa proto dál rozšiřuje počet odvětví zatížených emisními
povolenkami.
Od roku 2027 se budou nově týkat i silniční dopravy. Nákupy
povolenek promítnou do svých konečných cen prodejci paliv. V praxi
tak bude rozšíření znamenat, že sidopravci připlatí za každý litr
fosilního paliva, zejména nafty. Řešením je právě větší využití
zkapalněného zemního plynu.
"Zátěž emisních povolenek bude v případě zkapalněného zemního
plynu nižší než u naftových motorů. LNG tak přinese dopravním a
logistickým společnostem z dlouhodobého hlediska i finanční výhody.
Ještě výraznější úsporu potom nabízí zkapalněný biometan označovaný
zkratkou bioLNG," říká Filip Dostál, vedoucí Business Developmentu
v GasNetu.
U emisních povolenek se počítá se startovací cenou 45 eur za
tunu CO2. Při této ceně vychází navýšení nákladů u
naftového motoru zhruba na 1,10 Kč za kilometr. U bioLNG je to
pouze 0,30 Kč za kilometr, částka se navíc může ještě
snižovat.
Nízkoemisní plyn
"LNG motor vypouští oproti naftovému motoru o 70 % méně oxidů
dusíku. Vypuštěné množství CO2 je pak nižší o 20 %. Jen
loni pomohlo LNG od GasNetu ušetřit 2 485 tun emisí
CO2. Navíc při spalování LNG se neuvolňují pevné
částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nebližším
okolí. Nemluvě o tom, že LNG motor je ve srovnání s dieselem o 9 dB
nižší," vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.
Zkapalněný biometan (bioLNG)má oproti dieseluemisní stopu nižší
dokonce o 95 %.Logistické firmy proto vidí v nákupu LNG tahačů i
příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, "zelenou"
službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a
udržitelnosti.
Aktuálně jezdí v Česku 144 registrovaných nákladních vozů na LNG
a k dispozici mají sedm veřejných plnicích stanic. Pět z nich
provozuje skupina GasNet.
Zdroj: TZ