2. 4. 2013
Drahé pohonné hmoty, zavádění nebo zvyšování poplatků za
mýtné, špatná ekonomická situace - to vše nutí dopravní firmy a
správce flotil hledat cesty maximálních úspor.

Dnes je v podstatě nepředstavitelné, aby řidič kamionu zastavil
u libovolné čerpací stanice. O tom, kde načerpá palivo, bývá
rozhodnuto dříve, než usedne za volant. Dopravci více využívají
výhod používání karet pro čerpání paliva.
A zdaleka se nejedná jen o slevy na pohonných hmotách a mýtném
nebo o zjednodušení administrativních procesů. Dopravní firmy
potřebují i vhodné nástroje pro plánování, kontrolu a vyhodnocování
nákladů.
Na toto téma jsme rozmlouvali s Ondřejem Pavlíkem, ředitelem české
pobočky DKV Euro Service, předního poskytovatele služeb pro
dopravce.
Jakým způsobem mohou dopravci kontrolovat svoje
náklady?
Základním nástrojem pro kontrolu nákladů je v případě DKV sama
karta pro čerpání paliva. Díky onlinové autorizaci lze na čerpací
stanici zabránit neoprávněnému čerpání pohonných hmot. Karta je
vždy autorizována vůči limitům, které jsou nastaveny systémově v
DKV, nebo jsou povoleny majitelem karty.
Denními, týdenními nebo měsíčními limity lze kartu přesně
přizpůsobit potřebám vozidla. Dokonce je možné si nadefinovat
nulové limity, takže majitel kartu "otevře" až těsně před transakcí
a po transakci ji opět zavře.
Bezpečnost karet pro čerpání paliva je vzhledem k rostoucím cenám
pohonných hmot pro dopravce prvořadou záležitostí. Vždyť jedno
neoprávněné načerpání u kamionu může způsobit škodu v řádu desítek
tisíc korun.
DKV umožňuje onlinovou autorizaci u více než 30 tisíc partnerských
čerpacích stanic po celé Evropě, čímž řádově převyšuje konkurenci.
Další možností řízení nákladů je onlinový analytický nástroj DKV
eReporting.
Co DKV eReporting přináší?
Umožňuje dopravci nejenom kontrolovat nekonečná transakční data
provozních nákladů na úrovni každého vozidla, ale hlavně soustředit
se na ta, kde systém vyhodnotí překročení nastavených limitů. Mohou
to být např. vícečetná denní nebo nadměrná čerpání, překročení
mýtných limitů, čerpání u jiných než vybraných čerpacích stanic
apod.
Přidanou hodnotou je možnost selektivní kontroly problematických
dat, nikoli celku, což vede k vyšší efektivitě kontrolních
mechanismů a k finančním úsporám. Pomocí DKV eReportingu lze
sledovat např. i vratky DPH.
Jak je to s plánováním nákladů?
Plánování nákladů umožňuje aplikace DKV Station Finder s
integrovaným plánovačem tras. DKV jej nedávno rozšířila o funkci,
díky níž lze naplánovat trasu, včetně mýtných poplatků pro nákladní
a osobní vozidla. Aplikace zahrnuje do kalkulace všechny evropské
mýtné systémy a od října 2013 dokonce včetně francouzské ekologické
daně, tzv. Ecotaxe.
Kalkulátor vypočte po zadání míst startu a cíle tři alternativní
trasy a poskytne informace o nákladech na mýtné, vzdálenosti či
očekávané době jízdy. Zohledňuje nákladové faktory zákazníka, jako
jsou paušální sazba za ujetý kilometr nebo časovou jednotku, cena a
spotřeba paliva. K dispozici jsou rovněž aktuální informace o
dopravě.
Uživatel si může zadat po celé trase až šest cílových bodů, např.
různé adresy odběratelů zboží. Kalkulátor mýtného umožňuje také
výpočet a komplexní analýzu emisí CO2. V čase, kdy dopravci hledají
cesty k úspoře provozních nákladů, a pohonné hmoty v nich hrají
velmi významnou roli, je jejich optimalizace a sledování
nejvhodnější cestou.
Autor: rkp, Zdroj: Economia