8. 11. 2023
II. ročník mezinárodní konference Vize 2050: Alternativy
udržitelné mobility
Vydavatelství Petrolmedia společně s Českou asociací
petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) pod patronací
Ministerstva průmyslu a obchodu ČR uspořádala ve čtvrtek 26. října
2023 už druhý ročník mezinárodní konferenci Vize 2050. Akce se opět
konala v moderním konferenčním centru Ústavu molekulární genetiky
AV ČR.
Role moderátora se ujal externí spolupracovník redakce Petrol
magazínu Miroslav Petr z Lidových novin. Téma konference bylo
hledání udržitelných zdrojů energie v dopravě, protože do roku
2050 by státy Evropské unie měly skončit s výrobou elektrické
energie a pohonných hmot z fosilních zdrojů. Plán této
dekarbonizace se jmenuje Green Deal a jeho součástí je také
kontroverzní zákaz spalovacích motorů u osobních automobilů do roku
2035. To samozřejmě vyvolává mezi zástupci petrolejářského a
automobilového průmyslu velkou diskuzi. Nejde o to, že je
dekarbonizace potřeba, ale jde o to, jakou se udělá formou.
Konference Vize 2050 se proto snažila prostřednictvím
přednášejících hledat alternativní cesty k udržitelné mobilitě
obyvatel nejen Evropské unie, ale celé planety.
Na úvod konference si vzal slovo hlavní iniciátor celé akce a
mimo jiné i majitel vydavatelství Petrolmedia Miroslav Stříbrský.
Ve své krátké řeči mimo jiné vyzval přednášející i účastníky
konference ke konstruktivní diskuzi, která by se měla týkat i
kontroverzních témat provázejících přechod na udržitelnou mobilitu.
Účastníky pak oficiálně přivítal místopředseda představenstva ČAPPO
Daniel Vagaský, který zastoupil nepřítomného předsedu Jana Duspěvu.
Ten mimo jiné zdůraznil, že asociace, kterou zastupuje, podporou
konference Vize 2050 potvrzuje statut organizace, která je dlouhá
léta odbornou autoritou všech zásadních změn na trhu pohonných hmot
v České republice.
Pak si vzal slovo ministr dopravyMartin Kupka, který mimo jiné
hovořil o rozumném přístupu české vlády k navrhovaným změnám,
který by zajistil plynulý přechod k bezemisním zdrojům bez
zásadních otřesů české ekonomiky. Náměstek ministra průmyslu a
obchoduRené Nedělapak rozvinul téma alternativních pohonů
v kontextu evropské legislativy a její implementace do té
české.
Pozvání na konferenci opět přijal Alessandro Bartelloni, který
je ředitelem organizace Fuels Europe, zastupující společnosti
vlastnící a provozující téměř 100 % rafinérské kapacity EU v
dialogu s orgány Evropské unie. Tentokrát se zaměřil na CO2
neutrální paliva, která by měla Evropské unii měla zajistit jak
sociální spravedlivost, tak energetickou bezpečnost proti vnějším
vlivům. Podle něj totiž budou hrát kapalná paliva s nulovou
nebo velmi nízkou uhlíkovou stopou stále zásadní roli, kterou
podporovaná elektrifikace pouze doplní.
Na něj ve své odborné přednášce na téma využití obnovitelných
zdrojů v dopravě do roku 2030 navázali rektor VŠCHT profesor Milan
Pospíšil společně s profesorem Janem Mackem z ČVÚT, kteří
se zaměřili na směrnici RED III pro rok 2030 z hlediska
struktury vozového parku a skladby pohonných hmot.
Po nich přišli na řadu zástupci automobilového průmyslu. Úvodní
slovo obstaral tajemník SDA Jan Pokorný, který zhodnotil stav
českého trhu s automobily především z hlediska
alternativních pohonných zařízení a naznačil možné trendy vývoje
vozového parku v ČR při přechodu na čistou mobilitu. Po něm si vzal
slovo zástupce Škody Auto Vítězslav Grepl, který má
v mladoboleslavské automobilce na starost vývoj agregátů.
Snažil se přítomným představit, jak složitá je implementace změn v
evropské legislativě do vývoje pohonných jednotek, na což navázal
polemikou o nastavení emisní normy Euro 7, která dosud nebyla
schválena. Dopolední blok zakončila zástupkyně českého importéra
automobilů Toyota Zuzana Papežová, která se zabývala současností i
budoucností alternativních pohonů v největší japonské
automobilce v souvislosti s evropským trhem.
Po obědě následoval odpolední blok přednášek, které obstarali
představitelé petrolejářských společností. První si vzal slovo
předseda představenstva a generální ředitel skupiny ORLEN
Unipetrol Tomasz Wiatrak, který podrobně rozebral strategii skupiny
ORLEN Unipetrol do roku 2030. Na něj navázal zástupce generálního
ředitele MOL Group Oszkár Világi, který představil konkrétní kroky
k dekarbonizaci maďarské společnosti a zároveň ukázal na
problémy, se kterými se MOL v souvislosti s tím potýká.
Podobně jako Tomasz Wiatrak se také zástupce ředitele pro evropské
veřejné záležitosti společnosti TotalEnergies Eric Quenet zabýval
výhledem aktivit jeho společnosti do roku 2050. Tento blok pak
zakončila manažerka společnosti Shell Monika Przybysz, která se
rovněž rozhovořila o plánu dekarbonizace jedné z největších
petrolejářských společností na světě.
Po krátké přestávce se ke slovu na závěr konference dostali
ještě europoslanci Alexandr Vondra (ODS) a Martin Hlaváček (ANO),
kteří se s přítomnými podělili o své zkušenosti
s lobbingem a schvalováním zákonů na dekarbonizaci dopravy na
půdě Evropského parlamentu.
Zatímco v konferenčním sále probíhaly přednášky a diskuze, v
jeho předsálí se hosté i přednášející mohli občerstvit a pokračovat
v diskuzích i rozhovorech. Pitný režim zajistila společnost Kofola,
která účastníkům konference nabídla bohaté portfolio svých
nealkoholických nápojů, a chybět zde nemohl ani tradiční kávový
koutek od společnosti Dallmayr, u něhož si účastníci konference
mohli nejen vychutnat skvělou kávu, ale také se dozvědět zajímavé
informace o její přípravě.
Zdroj: TZ