II. ročník mezinárodní konference Vize 2050: Alternativy udržitelné mobility

VIZE 2050_2023_sál

II. ročník mezinárodní konference Vize 2050: Alternativy udržitelné mobility

Vydavatelství Petrolmedia společně s Českou asociací petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu ČR uspořádala ve čtvrtek 26. října 2023 už druhý ročník mezinárodní konferenci Vize 2050. Akce se opět konala v moderním konferenčním centru Ústavu molekulární genetiky AV ČR.

Role moderátora se ujal externí spolupracovník redakce Petrol magazínu Miroslav Petr z Lidových novin. Téma konference bylo hledání udržitelných zdrojů energie v dopravě, protože do roku 2050 by státy Evropské unie měly skončit s výrobou elektrické energie a pohonných hmot z fosilních zdrojů. Plán této dekarbonizace se jmenuje Green Deal a jeho součástí je také kontroverzní zákaz spalovacích motorů u osobních automobilů do roku 2035. To samozřejmě vyvolává mezi zástupci petrolejářského a automobilového průmyslu velkou diskuzi. Nejde o to, že je dekarbonizace potřeba, ale jde o to, jakou se udělá formou. Konference Vize 2050 se proto snažila prostřednictvím přednášejících hledat alternativní cesty k udržitelné mobilitě obyvatel nejen Evropské unie, ale celé planety.

Na úvod konference si vzal slovo hlavní iniciátor celé akce a mimo jiné i majitel vydavatelství Petrolmedia Miroslav Stříbrský. Ve své krátké řeči mimo jiné vyzval přednášející i účastníky konference ke konstruktivní diskuzi, která by se měla týkat i kontroverzních témat provázejících přechod na udržitelnou mobilitu. Účastníky pak oficiálně přivítal místopředseda představenstva ČAPPO Daniel Vagaský, který zastoupil nepřítomného předsedu Jana Duspěvu. Ten mimo jiné zdůraznil, že asociace, kterou zastupuje, podporou konference Vize 2050 potvrzuje statut organizace, která je dlouhá léta odbornou autoritou všech zásadních změn na trhu pohonných hmot v České republice.

Pak si vzal slovo ministr dopravyMartin Kupka, který mimo jiné hovořil o rozumném přístupu české vlády k navrhovaným změnám, který by zajistil plynulý přechod k bezemisním zdrojům bez zásadních otřesů české ekonomiky. Náměstek ministra průmyslu a obchoduRené Nedělapak rozvinul téma alternativních pohonů v kontextu evropské legislativy a její implementace do té české.

Pozvání na konferenci opět přijal Alessandro Bartelloni, který je ředitelem organizace Fuels Europe, zastupující společnosti vlastnící a provozující téměř 100 % rafinérské kapacity EU v dialogu s orgány Evropské unie. Tentokrát se zaměřil na CO2 neutrální paliva, která by měla Evropské unii měla zajistit jak sociální spravedlivost, tak energetickou bezpečnost proti vnějším vlivům. Podle něj totiž budou hrát kapalná paliva s nulovou nebo velmi nízkou uhlíkovou stopou stále zásadní roli, kterou podporovaná elektrifikace pouze doplní.

Na něj ve své odborné přednášce na téma využití obnovitelných zdrojů v dopravě do roku 2030 navázali rektor VŠCHT profesor Milan Pospíšil společně s profesorem Janem Mackem z ČVÚT, kteří se zaměřili na směrnici RED III pro rok 2030 z hlediska struktury vozového parku a skladby pohonných hmot.

Po nich přišli na řadu zástupci automobilového průmyslu. Úvodní slovo obstaral tajemník SDA Jan Pokorný, který zhodnotil stav českého trhu s automobily především z hlediska alternativních pohonných zařízení a naznačil možné trendy vývoje vozového parku v ČR při přechodu na čistou mobilitu. Po něm si vzal slovo zástupce Škody Auto Vítězslav Grepl, který má v mladoboleslavské automobilce na starost vývoj agregátů. Snažil se přítomným představit, jak složitá je implementace změn v evropské legislativě do vývoje pohonných jednotek, na což navázal polemikou o nastavení emisní normy Euro 7, která dosud nebyla schválena. Dopolední blok zakončila zástupkyně českého importéra automobilů Toyota Zuzana Papežová, která se zabývala současností i budoucností alternativních pohonů v největší japonské automobilce v souvislosti s evropským trhem.

Po obědě následoval odpolední blok přednášek, které obstarali představitelé petrolejářských společností. První si vzal slovo předseda představenstva a generální ředitel​ skupiny ORLEN Unipetrol Tomasz Wiatrak, který podrobně rozebral strategii skupiny ORLEN Unipetrol do roku 2030. Na něj navázal zástupce generálního ředitele MOL Group Oszkár Világi, který představil konkrétní kroky k dekarbonizaci maďarské společnosti a zároveň ukázal na problémy, se kterými se MOL v souvislosti s tím potýká. Podobně jako Tomasz Wiatrak se také zástupce ředitele pro evropské veřejné záležitosti společnosti TotalEnergies Eric Quenet zabýval výhledem aktivit jeho společnosti do roku 2050. Tento blok pak zakončila manažerka společnosti Shell Monika Przybysz, která se rovněž rozhovořila o plánu dekarbonizace jedné z největších petrolejářských společností na světě.

Po krátké přestávce se ke slovu na závěr konference dostali ještě europoslanci Alexandr Vondra (ODS) a Martin Hlaváček (ANO), kteří se s přítomnými podělili o své zkušenosti s lobbingem a schvalováním zákonů na dekarbonizaci dopravy na půdě Evropského parlamentu.

Zatímco v konferenčním sále probíhaly přednášky a diskuze, v jeho předsálí se hosté i přednášející mohli občerstvit a pokračovat v diskuzích i rozhovorech. Pitný režim zajistila společnost Kofola, která účastníkům konference nabídla bohaté portfolio svých nealkoholických nápojů, a chybět zde nemohl ani tradiční kávový koutek od společnosti Dallmayr, u něhož si účastníci konference mohli nejen vychutnat skvělou kávu, ale také se dozvědět zajímavé informace o její přípravě.

Zdroj: TZ

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/2 Téma číslaKaminová doprava
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek