24. 11. 2015
O rozvoji a expanzi bratislavské rafinérie jsme
rozmlouvali s jejím ředitelem Peterem Šrámkem.

Slovnaft má ve zpracování ropy velmi silnou tradici. Jak
se tento historický fakt promítá do současnosti?
Tradice zpracování ropy v Bratislavě se datuje od
roku 1895, kdy byla založena první bratislavská rafinérie Apollo, a
Slovnaft je tak pokračovatelem rafinérského byznysu
v Bratislavě. Původní Apolka a dnešní Slovnaft mají společné
to, že vždy investovali do nejmodernějších technologií. Slovnaft
byl vždy vlajkovou lodí slovenské ekonomiky a to platí i dnes, když
je členem Skupiny MOL.
Do jakých stěžejních projektů a kolik prostředků jste za
posledních deset let investovali a jaké investice plánujete do
budoucna?
To se musím vrátit více než deset let dozadu. V roce 2000
byla ukončena realizace největšího projektu v historii
Slovnaftu, projektu EFPA (Environmental Fuel Project Apollo). Tento
projekt umožňuje v Slovnaftu při nezměněném zpracování ropy
zvýšení výroby automobilových benzinů o více než 700 000 t/rok a
motorové nafty o více než 400 000 t/rok. Rafinérie Slovnaft se
svojí konfigurací stala jednou z nejmodernějších na
světě.
Velmi významnou součástí projektu EFPA bylo vybudování tzv.
ekologických jednotek na zpracování sirovodíku na síru, při až 90%
odsíření použitých surovin. Mezi další významné investice patří
stavba nové výrobní jednotky na hydrogenaci motorové nafty HRP 7
(2004), čímž Slovnaft přešel na výrobu motorové nafty
s obsahem do 10 ppm síry, a také výstavba nové výrobní
jednotky na výrobu polypropylenu PP3 (2005).
V blízké budoucnosti očekáváme úspěšné naběhnutí nové jednotky na
výrobu polyetylénu do plného provozu. V horizontu několika
příštích let uvažujeme o navýšení kapacity hydrokraku vakuových
destilátů a rozšíření výrobní kapacity polypropylénu.
Jste v Evropě mezi třemi rafinériemi, které mají
největší konvertibilitu. Myslíte si, že je to jeden z faktorů
konkurenceschopnosti, díky které se zvyšuje naděje na přežití
rafinérie při současném přetlaku kapacit v Evropě?
Je to jeden z klíčových faktorů. Dřív se například
těžké oleje, které z výroby zůstávaly, spalovaly na
zaoceánských lodích či teplárnách, dnes je to díky nové
environmentální legislativě takřka nemožné. My na to musíme
reagovat. Jednak vyšší konverzí, aby těchto zbytků bylo podstatně
menší množství. Tento hendikep jsme v našem případě proměnili ve
výhodu. Těžké ropné produkty jsme schopni spálit v naší
teplárně, která kromě páry zásobuje továrnu vyprodukovanou
elektřinou, připadne využit v rámci Skupiny MOL na další
konverzní jednotce, resp. koksování. V tomto případě
dosahujeme konverzi blízko 100 %.
Kolik peněz se investovalo za posledních 10 let do
rozvoje technologií výroby, vyjmeme-li investice bez rozvojového
potenciálu nutné k udržení provozuschopnosti
rafinérie?
Investice rozdělujeme na provozní a výrobní, které jsou
potřebné pro to, abychom udrželi status quo. Jejich výše záleží na
tom, zda v daném roce probíhají rozsáhlejší generální opravy.
V průměru se drží na úrovni 50 milionů eur (1,35 mld. Kč)
ročně. Celkově Slovnaft investuje v průměru cca 130 milionů eur
(3,5 mld. Kč) ročně, přičemž od roku 2012 se proinvestovalo kolem
půl miliardy eur (13,5 mld. Kč).
Ve středoevropském regionu je na malém prostoru poměrně
hodně rafinérských kapacit. Pociťujete silný konkurenční
tlak?
Je tu silná konkurence. Myslím si, že jsme v našem
regionu dobře etablovaní a naše tržní podíly jsou stabilní.
Pracujeme na tom, abychom měli stabilní odběry na Slovensku i
v Česku, kde se snažíme využít poměrně silný potenciál
v retailu. V Evropě je přetlak paliv a investice do
vlastní retailové sítě posiluje stabilitu našich dodávek a výroby.
Velkou výhodou je propojení produktovodem do systému Čepra. Česká
republika je našim největším exportním trhem.
Kapacita výroby převyšuje spotřebu Slovenska. Co se týče
pohonných hmot, kolik je to procent?
Více než 70 % exportujeme, 30 % zůstává na domácím trhu.
Největší objemy směrují do Česka a Rakouska, v Polsku jsme
největším importérem benzinu, zásobujeme i Německo a část Maďarska.
Loni jsme naše produkty vyváželi také do Itálie nebo do
Nizozemí.
Slovnaft má oproti českým rafinériím jednu zvláštnost. Součástí
expedice je kromě produktovodu, železničního a silničního terminálu
ještě říční terminál na Dunaji. Kam a kolik produktů odsud
přepravujete?
Říční cesta je velmi důležitá především z pohledu zásobování
rakouského trhu, který je po Česku naším druhým největším exportním
trhem. Celkem přepravujeme lodní dopravou ročně kolem 800 tisíc tun
produktů, většinu právě do Rakouska. Lodí po Dunaji se ale
dopravují topné oleje například až do Bulharska.
Jak se Slovnaft podílí na zajištění strategické
bezpečnosti státu?
Slovnaft se v letech 2011 až 2015 spolupodílel na
společné investici Transpetrolu a MOLu v objemu 70 milionů eur
do rekonstrukce ropovodu Adria. Jednalo se o rekonstrukci úseku
ropovodu mezi Százhalombattou a Šahami, aby se jeho roční přepravní
kapacita zvýšila z dosavadních 3,5 na současných 6 milionů tun
ropy, což je kapacita celé rafinérie. Z tohoto pohledu je
diverzifikace zdrojů surovin pro Slovnaft zabezpečená a tím i
energetická bezpečnost tohoto regionu. Současně pracujeme na tom,
abychom byli schopni zpracovávat i alternativní typy rop. Aktuálně
zpracováváme pouze čistou ruskou ropu. Budeme testovat flexibilitu
Slovnaftu a vyhodnocovat benefity, které nám různé typy rop mohou
přinášet.
Jak vnímáte soustředěný tlak ze strany EU na snižování
podílu fosilních paliv a jejich náhradu různými
alternativami?
Někdy mám pocit, že si lidově řečeno honíme svůj vlastní
ocas. Na jedné straně se snažíme být "zelení" a dokážeme tomu
strašně moc obětovat. Podle mého názoru biopaliva I. generace ve
výsledku více poškozují životní prostředí, než kdybychom spalovali
čisté fosilní palivo. Není mnoho informací o uplatnění biopaliv II.
a vyšší generace, zde je ještě hodně problémů k vyřešení. V
současnosti je pro nás skutečnou výzvou splnit požadavek navýšení
směsi etanolu v benzinu na deset procent a zavedení nafty se
sedmiprocentním podílem biosložky.
Ing. Peter Šrámek je absolventem Chemicko-technologické fakulty
Slovenské technické univerzity v Bratislavě, Katedra technologie
zpracovaní ropy a petrochemie. Do Slovnaftu nastoupil v roce
1998 jako operátor na Fluidním katalytickém kraku (FCC), později
pracoval jako technolog na jednotce Alkylace. Od roku 2004 zastával
pozici vedoucího výrobní jednotky Krak těžkých zbytků (RHC).
V roku 2007 byl zvolen zaměstnanci za člena Dozorčí rady
společnosti Slovnaft a od roku 2009 působil v útvaru řízení
dodavatelského řetězce (SCM), od roku 2013 jako jeho vedoucí. Od
roku 2015 je ředitelem Výroby Slovnaft.
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia