25. 4. 2013
Rok 2012 přinesl na trhu s myčkami překvapení
v podobě vyhlášení konkursu jednoho z největších
evropských producentů mycích technologií CECCATO, kterou na
česko-slovenském trhu od roku 1991 zastupovala pražská společnost
Italmec. O situaci v Italmecu po krachu italského partnera
jsme vedli rozhovor s jednatelem společnosti Marcem
Cremoninim.

Co tě nezabije, to tě posílí
Jak těžce ukončení produkce v Ceccatu dolehlo na vaši
společnost, která po více než dvacet let byla jejím výhradním
zástupcem pro český a slovenský trh?
Našeho podnikání se velice dotklo ukončení výroby dlouholetého
obchodního partnera a dodavatele, firmy Ceccato, která se ocitla v
nelehké finanční situaci a po nedohodě majitelů s odbory na sebe
vyhlásila konkurz. Dnes je situace kolem značky Ceccato nejistá a
podle dostupných informací vím, že o ni projevili zájem někteří
investoři. Již před tím jsme zaznamenali problémy s včasnými
dodávkami objednaných technologií, ale byli jsme vždy ujišťováni,
že vše bude v pořádku. Po tolika letech spolupráce a osobních
vztahů jsem tento způsob chování a přístup skutečně nečekal a stálo
nás mnoho energie zachovat chladnou hlavu a dostát našim závazkům
vůči zákazníkům. Těm, kterým jsme způsobili komplikace, se ještě
touto cestou jménem naší firmy omlouvám.
Jak krach firmy v Itálii pocítili v Česku a na
Slovensku provozovatelé poměrně hojného počtu myček
Ceccato?
Nemusím zdůrazňovat, že "odříznutí" téměř ze dne na den od
náhradních dílů a nutnost garantovat servis relativně velkého
množství mycích linek nám vyvolalo logistické problémy a velké
náklady. Snažili jsme se, aby naši zákazníci nebyli touto situací
jakkoliv dotčeni a věřím, že se nám to podařilo. Někteří zákazníci
dokonce přišli s návrhem, že vzhledem k této mimořádné situaci jsou
ochotni platit případně díly v záruce sami, což mě téměř dojalo.
Naštěstí jsme mohli tuto velkorysou nabídku odmítnout a díky
rozšířenosti a množství mycích linek Ceccato v Evropě se nám
podařilo najít výrobce těchto dílů, kteří dodávali samotnému
Ceccatu. Řešení této situace pro nás bylo velkou zkušeností a náš
tým to pevně stmelilo. Musím znovu poděkovat všem kolegům a
zákazníkům, protože bez nich bychom to nedokázali. Za klíčové
považuji skutečnost, že náhradní díly máme zajištěny a můžeme plně
garantovat veškeré služby.
Podařilo se vám nalézt vhodného nástupce u nás přes 40
let zavedené značky Ceccato?
Důvěra našich zákazníků a jejich nemalý počet nás k tomu
zavazuje a navíc jsme chtěli v oboru pokračovat. Již v minulosti
jsme byli kontaktováni některými výrobci mycích technologií s
nabídkou spolupráce, a tak jsme měli možnost vybrat si kvalitní
alternativu. V současné době spolupracujeme s řadou firem, které
nám poskytují skutečnou podporu a první instalace těchto zařízení
potvrzují, že se jedná o kvalitní a spolehlivá zařízení.Jsme
schopni dodat zařízení přesně podle požadavků zákazníka a
garantovat vlastní odborný servis včetně rychlé dodávky náhradních
dílů.
Snažíme se pozorně naslouchat našim potencionálním zákazníkům,
vysvětlovat jim reálné možnosti a široký rozsah služeb, které jim
nabízíme, a mohu prohlásit, že máme na tento rok nejen rozjednáno
několik zajímavých zakázek, ale také jsou již uzavřeny smlouvy.
Komplexní služby, Fine Tuning
Přicházíte s novými značkami, jak chcete oslovit
náročné české provozovatele myček?
Naším cílem je celkově vyhovět požadavkům našich zákazníků a
uspokojit je nejen dodávkou dobrého stroje, ale i nízkými
provozními náklady a především kvalitním servisem. V tomto roce
pracujeme na uvedení některých nových produktů, které by měly být
přizpůsobeny našim připomínkám a vyrobeny s ohledem na požadavky
našeho technického oddělení, opírajícího se o zkušeností získané na
českém a slovenském trhu od roku 1991. Toto nám umožní nabídnout
řešení "na míru". Nazýváme to "fine tuning" mycího zařízení, kdy
jsme schopni technologie přizpůsobit na základě analýzy místních
podmínek daného provozu včetně precizního nastavení chemických
produktů, které také dodáváme. Analyzuje se také kvalita čisté i
recyklované vody a vzhledem k technickým možnostem zařízení lze
nastavit i rychlost provozu. Následně společně s nastavením celé
technologie navrhneme ideální chemické produkty, které nejlépe
fungují v daných podmínkách. V případě zájmu zákazníka můžeme
dodat i vysoce specializované patentově chráněné produkty.
V současné době u nás stoupá zájem o ruční
samoobslužné mytí…
Naši nabídku jsme rozšířili i o samoobslužné mycí boxy, o které je
relativně zájem, ale velmi záleží na ekonomice provozu. Aby tato
technologie opravdu fungovala, musí být vybavena úpravou vody
včetně změkčování a osmózy, která zabraňuje tvorbě map na umytých
vozech. Toto řešení není levné a je třeba pečlivě zvážit, na jaké
místo je výhodné/návratné jej instalovat. Je i v našem zájmu, aby
náš zákazník vydělával. Pokud se spojí dobré místo, správná
technologie s rozumnými provozními náklady, kvalitní služba a
rozumné ceny, dá se v oboru mytí podnikat a vydělávat peníze.
Je chvályhodné, že vám záleží na profitu a spokojenosti
zákazníka, ale Italmec přeci musí také profitovat…
Snažíme se prostě profilovat čím dál více jako firma, která kromě
dodávek technologií poskytuje v oboru mytí komplexní profesionální
poradenství jak v technické, tak samozřejmě i v ekonomické rovině.
Jsem mnohdy překvapen, co jsou někteří dodavatelé především v oboru
samoobslužných boxů schopni "papírově" slíbit svým zákazníkům a je
jim naprosto jedno, že si tito lidé berou půjčky nebo zastavují
nemovitosti s vidinou nereálných nákladů a zisků. Tohoto jednání se
od nás opravdu nedočkáte.
Pryč jsou doby, kdy výnosy dodavatelů mycích technologií
stály především na prodeji nových strojů, dnes je třeba zajistit
perfektní a flexibilní servis.
Ano, máte pravdu. Okolnostmi jsme byli svým způsobem donuceni
učinit nelehký krok a vybudovat vlastní servisní střediska. V
současné době je naprosto nezbytné, aby servis a prodej táhli za
jeden provaz a není možné jednu nebo druhou stranu upřednostňovat.
Marže na nových technologiích jsou opravdu nízké a je nutné hledat
úspory, které se pokud možno nedotknou kvality celé dodávky. Navíc
podnikáme ve službách a mělo by platit pravidlo "Náš zákazník - náš
pán".
Neustálému hledání úspor by mohly servisní firmy jít
naproti dodávkami repasovaných náhradních dílů…
Repasovaný díl dodáváme pouze v případě, že jsme přesvědčeni o
kvalitě tohoto řešení. Musím z vlastní zkušenosti říci, že těchto
případů je opravdu málo. Z tohoto důvodu upřednostňujeme dodávky
nových kvalitních dílů. Nechceme zákazníka -provozovatele vystavit
značnému riziku, že bude znovu stát a nebude mýt. Pokud odvede náš
servis dobrou práci a dodáme kvalitní díly, ušetříme na opakovaných
opravách nejen my, ale hlavně náš zákazník.
Další položkou v ceně servisu jsou náklady na
dopravu, které jsou u řady firem dalším zdrojem možných
úspor.
Nezanedbatelnou položkou celé opravy jsou náklady spojené s
dopravou na místo. Servisní střediska má Italmec v Praze a na
Moravě. Investovali jsme nemalé prostředky do servisních aut, která
jsou vybavena jak nářadím, tak především náhradními díly, a musím
říci, že se tato investice projevila v radikálním snížení
opakovaných výjezdů, kdy neměl technik potřebný díl v servisním
voze. Šetříme tím peníze a čas sobě i našim zákazníkům.
Kvalita za dobrou cenu
Jak se chcete v současné situaci na trhu
prosadit?
Situace na trhu není jednoduchá, i když ne tak jako v některých
jiných evropských zemích. Výrobců je celkem hodně a částečně
započala neviditelná cenová válka, která se mnoha zákazníkům může v
první fázi líbit, protože nakoupí zařízení relativně levně, ale
následně si musí uvědomit, že snížení ceny se projeví na kvalitě
dodávky a příslušné služby. Je jen otázka času, než přední výrobci
pochopí, že to není šťastná cesta, a chytří zákazníci si uvědomí,
že úspory je třeba hledat nejen při nákupu, ale především při
dlouhodobém provozu.
Ale možná se najdou i tací dodavatelé, kteří nízkou
cenou vyjdou velkému klientovi vstříc i za cenu nulového
zisku…
Není možné neustále svého dodavatele tlačit s cenou pod jeho
náklady a myslet si, že se to neprojeví na kvalitě výrobků a
poskytovaných služeb. Představa, že ho následně vyměním za jiného,
ke kterému se budu chovat stejně, je na jednu stranu asi lákavá,
ale dlouhodobě se tato filozofie vrátí jako bumerang. Myslím si, že
bychom se měli trochu podívat zpět a poučit se z historie i v
jiných oborech, kde došlo k silné koncentraci několika silných
uskupení, která následně diktovala podmínky a zákazník se jim
nakonec musel přizpůsobit, protože neměl jiné východisko. Je to jen
otázka času…
Opět jste vsadili na italské značky a zcela upřímně:
pojem italská kvalita je pro české ucho posledních pár let
přinejmenším prázdný…
Vsadili jsme nejen na italské produkty. Ale je to choulostivé
téma, na které neexistuje jednoduchá odpověď. Jsem přesvědčený, že
je to vždy o lidech,ale ani složitá politická situace v Itálii
nepomáhá zlepšit image této krásné země. Upřímně se jednou jako
poloviční Ital stydím a jindy jsem zase naopak pyšný. Je to národ,
který dle mého názoru, světu přinesl neuvěřitelné množství
nádherných věcí a jeho kulturní dědictví je jedinečné. Na druhou
stranu existuje celá řada italských firem, které nejsou schopny
dodržet kvalitu nebo termíny a myslí si, že design, známé jméno a
obchodní politika vše přebije. Toto však neplatí jen u některých
italských dodavatelů, ale i u dodavatelů z jiných zemí.
Principielně se snažíme s takovými firmami nespolupracovat a
vyhledáváme si jen spolehlivé a kvalitní partnery, kteří mohou
snést srovnání, a mnohdy i překonat některé u nás přeceňované
německé značky. My musíme být garantem kvalitní dodávky a náš
zákazník musí mít jistotu, že se o něj postaráme bez ohledu na to,
kde a kdo zařízení vyrobil."
U strojírenských výrobků, mezi něž se mycí technologie
řadí, stále mají pojmy jako německá preciznost či švýcarská
přesnost svůj zvuk a zákazníci jsou ochotni si pouze za tento fakt
připlatit…
Otázka původu zboží je v dnešním globalizovaném světě velmi
relativní a považuji za důležitější samotný produkt a fakt, kdo mi
ho prodává a servisuje. Nesmíme zapomenout, že celá řada kvalitní
servisní techniky a komponentů pro automobily se vyrábí právě v
Itálii a mnohdy se na ni jen lepí štítky renomovaných světových
firem. Podívejte se na přední výrobce aut, kteří používají některé
špičkové komponenty právě i z Itálie, jako jsou např. brzdy
Brembo, pneumatiky Pirelli nebo komponenty Magnetti Marelli. Když
se podíváte na osazení mycích technologií, zjistíte, že většina
předních výrobců používá komponenty Siemens, Omron, Gavazzi atd.
Snažíme se přistupovat k této otázce bez předsudků a dnes pracujeme
s dodavateli z Itálie, Německa, Anglie, ze Severní Ameriky nebo již
zmiňovaného Švýcarska.
Dnešním obecným trendem je v Evropě u zákazníků
upřednostňování ceny před kvalitou.
Souhlasím s vámi. Také mi vadí všeobecný pokles kvality a to
nejen v Evropě. V oboru mycích technologií je také silný
tlak na ceny, důsledkem je nižší kvalita materiálů a služeb, a tím
pádem i nižší kvalita a životnost celého výrobku. Zákazník má právo
výběru, ale nemyslím si, že nejnižší cena by měla být naprostou
modlou. Doufám, že tento názor nemám pouze já...
Autor: Tomáš Mikšovský, Zdroj: PETROLmedia