Jak dál v zemědělství bez zelené nafty?

Stále se množící dotazy zemědělců týkající se použití bionafty v zemědělské technice jsou zřejmě vedeny úvahami o alternativních možnostech při nákupu pohonných hmot v nových podmínkách, tedy již bez podpory vratky spotřební daně.

jpg
Čistá bionafta - jedinou použitelnou alternativou

V zemědělské prvovýrobě funguje od roku 2000 mechanismus tzv. zelené nafty. To nemá nic společného s ekologií, biopalivy nebo úsporami skleníkových plynů. Jedná se o nárok na vrácení části spotřební daně právnickým i fyzickým osobám, zaplacené při nákupu motorové nafty prokazatelně spotřebované při zemědělské prvovýrobě.
Od 1. ledna 2013 došlo ke snížení výše této vratky spotřební daně, a to z původních 60 % na 40 % u motorové nafty a z 85 % na 57 % v případě tzv. směsné motorové nafty B30. Od příštího roku skončí tato podpora úplně. A ať už bude od roku 2014 zaveden nějaký mechanismus náhradní kompenzace, či nikoliv, přinese tento zdánlivě nepopulární krok zemědělcům možnost výběru mezi standardní motorovou naftou a jinými alternativami, jejichž využití právě díky této současné podpoře nemá logické opodstatnění. V případě zemědělské techniky se jeví jako jedinou použitelnou alternativou čistá bionafta. Nabízí se ještě využití dalších alternativ jako bioplynu a v budoucnu možná vodíku, ale z hlediska dnešního uplatnění je to převážně bionafta, která přichází v úvahu.
Do jaké míry se spotřeba bionafty s koncem vratky SPD přesune do zemědělství, to je otázkou. Ale již v této chvíli se výrobce bionafty, lovosický PREOL, připravuje na případný zvýšený zájem o bionaftu ze strany zemědělské prvovýroby.

Bionafta běžnou součástí podnikání

Pro poskytnutí co nejlepších služeb i v tomto novém segmentu je využíván stejný model, který PREOL úspěšně zavedl pro své zákazníky v autoopravě, pro poskytovatele MHD i na železnici a který se plně osvědčil. Kromě samotné nabídky bionafty se zaručenou kvalitou nabízí i technickou podporu při přechodu na čistou bionaftu podloženou rozsáhlým testováním vozidel a strojů v přirozených pracovních podmínkách. Zemědělská prvovýroba je ve využívání techniky specifická např. sezónností, důrazem na co nejvyšší výkon motoru a dalšími charakteristikami, které vyžadují, aby testování bylo vysoce objektivní a probíhalo na co nejširším portfoliu vozidel a strojů. Testy jsou prováděny pod dozorem nezávislých organizací a ve spolupráci se servisními organizacemi.
Tento model, aplikovaný v minulosti v nákladní i osobní silniční dopravě, přinesl pro zákazníky zajímavé výsledky. Spolu s rozdílem v ceně mezi 100% bionaftou a běžnou naftou, který se pohybuje v průměru ve výši 4 Kč na litr, se při aplikací výsledků testování dosahuje výrazných úspor při nákupu pohonných hmot a druhotně dochází ke snížení emisí skleníkových plynů při jejich spalování. Není tedy s podivem, že v konkurenčním prostředí, jakým silniční doprava bezpochyby je a kde se bojuje o každou korunu na straně nákladů, se bionafta stala běžnou součástí podnikání.
Každý subjekt, který bude po zrušení zelené nafty v prvovýrobě uvažovat o využití bionafty jako prostředku k úsporám a získání konkurenční výhody, dostane v případě nákupu bionafty od PREOLu nejen plnou technickou podporu, včetně doporučení získaných při testování zemědělské techniky, ale především záruku kvality. Neboť není bionafta jako bionafta. Ale o tom někdy příště.

Autor: Karel Hendrych, PR, Zdroj: PREOL

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek