6. 9. 2013
Stále se množící dotazy zemědělců týkající se použití bionafty
v zemědělské technice jsou zřejmě vedeny úvahami o
alternativních možnostech při nákupu pohonných hmot v nových
podmínkách, tedy již bez podpory vratky spotřební daně.

Čistá bionafta - jedinou použitelnou alternativou
V zemědělské prvovýrobě funguje od roku 2000 mechanismus
tzv. zelené nafty. To nemá nic společného s ekologií,
biopalivy nebo úsporami skleníkových plynů. Jedná se o nárok na
vrácení části spotřební daně právnickým i fyzickým osobám,
zaplacené při nákupu motorové nafty prokazatelně spotřebované při
zemědělské prvovýrobě.
Od 1. ledna 2013 došlo ke snížení výše této vratky spotřební daně,
a to z původních 60 % na 40 % u motorové nafty a z 85 % na 57
% v případě tzv. směsné motorové nafty B30. Od příštího roku
skončí tato podpora úplně. A ať už bude od roku 2014 zaveden nějaký
mechanismus náhradní kompenzace, či nikoliv, přinese tento zdánlivě
nepopulární krok zemědělcům možnost výběru mezi standardní
motorovou naftou a jinými alternativami, jejichž využití právě díky
této současné podpoře nemá logické opodstatnění. V případě
zemědělské techniky se jeví jako jedinou použitelnou alternativou
čistá bionafta. Nabízí se ještě využití dalších alternativ jako
bioplynu a v budoucnu možná vodíku, ale z hlediska
dnešního uplatnění je to převážně bionafta, která přichází
v úvahu.
Do jaké míry se spotřeba bionafty s koncem vratky SPD přesune
do zemědělství, to je otázkou. Ale již v této chvíli se
výrobce bionafty, lovosický PREOL, připravuje na případný zvýšený
zájem o bionaftu ze strany zemědělské prvovýroby.
Bionafta běžnou součástí podnikání
Pro poskytnutí co nejlepších služeb i v tomto novém
segmentu je využíván stejný model, který PREOL úspěšně zavedl pro
své zákazníky v autoopravě, pro poskytovatele MHD i na
železnici a který se plně osvědčil. Kromě samotné nabídky bionafty
se zaručenou kvalitou nabízí i technickou podporu při přechodu na
čistou bionaftu podloženou rozsáhlým testováním vozidel a strojů
v přirozených pracovních podmínkách. Zemědělská prvovýroba je
ve využívání techniky specifická např. sezónností, důrazem na co
nejvyšší výkon motoru a dalšími charakteristikami, které vyžadují,
aby testování bylo vysoce objektivní a probíhalo na co nejširším
portfoliu vozidel a strojů. Testy jsou prováděny pod dozorem
nezávislých organizací a ve spolupráci se servisními
organizacemi.
Tento model, aplikovaný v minulosti v nákladní i osobní
silniční dopravě, přinesl pro zákazníky zajímavé výsledky. Spolu s
rozdílem v ceně mezi 100% bionaftou a běžnou naftou, který se
pohybuje v průměru ve výši 4 Kč na litr, se při aplikací
výsledků testování dosahuje výrazných úspor při nákupu
pohonných hmot a druhotně dochází ke snížení emisí skleníkových
plynů při jejich spalování. Není tedy s podivem, že
v konkurenčním prostředí, jakým silniční doprava bezpochyby je
a kde se bojuje o každou korunu na straně nákladů, se bionafta
stala běžnou součástí podnikání.
Každý subjekt, který bude po zrušení zelené nafty
v prvovýrobě uvažovat o využití bionafty jako prostředku
k úsporám a získání konkurenční výhody, dostane v případě
nákupu bionafty od PREOLu nejen plnou technickou podporu, včetně
doporučení získaných při testování zemědělské techniky, ale
především záruku kvality. Neboť není bionafta jako bionafta. Ale o
tom někdy příště.
Autor: Karel Hendrych, PR, Zdroj: PREOL