7. 9. 2016
Po českých silnicích dnes jezdí desítky či stovky tisíc
aut s dieselovým motorem a vymontovaným nebo nefunkčním
filtrem pevných částic. Tyto vozy tak dnes a denně zamořují životní
prostředí toxickými zplodinami, které ohrožují zdraví nás všech. Co
s tím?

V současnosti například jezdí podle kvalifikovaného
odhadu po českých silnicích téměř 100 000 vozů Ford, které
byly tímto ekologickým zařízením vybaveny už z výroby. Bohužel si
však mnoho z jejich majitelů nechalo DPF vymontovat, případně
jezdí s filtrem málo účinným či dokonce zcela nefunkčním. Tento
všeobecně známý fakt pracovníci technického školicího střediska
Ford v Mělníce znovu ověřili při natáčení krátkého osvětového
videa zaměřeného právě na účinnost DPF. Jednoduchý test na
přítomnost většího množství sazí ve výfuku totiž prokázal, že bez
funkčního filtru pevných částic u nás jezdí více než polovina
moderních vozů se vznětovým motorem. To je velmi vážné zjištění už
proto, že se tato skutečnost vztahuje na desítky až stovky tisíc
dieselových aut na našich silnicích.
Společnost Ford Motor Company na tuto alarmující
skutečnost dlouhodobě upozorňuje. Emisní limity pro osobní i
užitkové automobily se rok od roku zpřísňují a výrobci investují do
vývoje zařízení, díky nimž moderní auta těmto ekologickým
požadavkům vyhoví, obrovské finanční prostředky. Pokud ale
motoristé jezdí bez funkčního DPF, přichází celé jejich úsilí
vniveč. Neudržitelnou situaci na našich silnicích teď konečně
začíná řešit i český stát, který připravil několik právních
předpisů s úkolem odhalovat a postihovat provozovatele automobilů s
nefunkčními filtry pevných částic.
Jedná se o novelu vyhlášky 302/2001 Sb., o
technických prohlídkách a měření emisí vozidel, ve znění pozdějších
předpisů ze dne 20. dubna 2016 a vyhlášku 133/2016, jíž se mění
vyhláška č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu
vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích
(vyhláška o technických silničních kontrolách). Z textu uvedených
předpisů vyplývá, že provozování automobilu se vznětovým motorem
a nefunkčním DPF bude nadále velmi přísně postihováno.
Pro majitele vozů Ford, kteří si nejsou jisti
účinností DPF ve svém automobilu, nebo by si filtr chtěli nechat
opětovně instalovat, má společnost Ford rychlé a cenově
dostupné řešení v podobě služeb vlastní sítě autorizovaných
servisů. Jejich součástí je například odborné poradenství,
otestování správné funkce filtru pevných částic a pochopitelně i
výměna poškozeného DPF (nebo instalace nového) za zvýhodněnou cenu.
Ta u repasovaného dílu, funkčně zcela shodného s novým, činí
například pro Ford Kuga 2.0 TDCi 17 728 Kč včetně DPH.
"Je vcelku logické, že diagnostika motorové soustavy,
testování, výměna či namontování nového DPF jsou pro naše
autorizované servisy vítanou obchodní příležitostí," vysvětluje
Dušan Fornůsek, servisní ředitel českého Fordu. "Snažíme se ale
držet ceny filtrů i práce tak nízko, jak je to jen možné, abychom
majitele vozů s dieselovými motory k používání těchto filtrů
motivovali, a tím eliminovali počet těch, kteří jezdí bez DPF.
Nejde tedy zdaleka jen o zisk, ale především o zlepšování
kvality vzduchu, který všichni dýcháme."
Technici českého Fordu rovněž připomínají, že zásadní
pro účinnost DPF je odborné prvotní určení (a následné odstranění)
závady, které může zákazníka vyjít mnohem levněji, než jeho
neuvážená výměna. Bez uvedení celého emisního systému do pořádku
totiž nebude ani zcela nový filtr pevných částic fungovat
správně.
Autor: TZ, Zdroj: Ford