5. 6. 2014
Na světě funguje už přes 500 milionů mobilních zařízení
vybavených technologií NFC. Podle serveru NFC-forum překročí
nejpozději do roku 2018 počet ročně prodaných přístrojů 1 miliardu!
Tomu bude odpovídat i narůstající počet NFC aplikací a služeb
zvyšujících pohodlí uživatelů mobilních telefonů a
tabletů.

Co je to NFC?
Minimálně od nástupu tzv. "chytrých telefonů" je jasné, že se
jedná o segment s mimořádným inovačním potenciálem. Díky
takřka raketovému rozvoji tzv. nových technologií získal mobil
funkcionalitu, která byla ještě před 20 lety ze sféry sci-fi. Došlo
k unikátní integraci: mobilní telefony a tablety jsou
zařízeními, která postupně přebírají funkce osobního počítače,
digitálního fotoaparátu, kamery, úložiště fotografií, hudby i
filmů, dálkového ovladače a platební karty. Poslední jmenovanou
funkci umožnila zdánlivě nenápadná inovace pod zkratkou NFC.
Technologie NFC (Near Field Communication), česky "komunikace na
blízkou vzdálenost", se u nás již rozšířila díky bankovním
aplikacím a zaváděním tzv. bezkontaktních platebních karet. Při
transakcích do 500 Kč nevyžadují PIN, kartu stačí pouze přiložit
k platebnímu terminálu. Technologie NFC funguje na
interaktivním principu, šetří čas a je uživatelsky velmi vstřícná.
Navíc otevírá nové možnosti vedení a optimalizace marketingových
kampaní. Mobilní zařízení se tak stávají díky současným možnostem
online připojení významným nástrojem marketingu. První aplikace NFC
vedoucí tímto směrem už existují i u nás. Je možné očekávat další
převratný vývoj podporovaný nárůstem počtu mobilních přístrojů
podporujících NFC. Aktuální seznam naleznete na webu
www.nfcworld.com.
Nejen inovace, ale především zábava
Klíčovým prvkem pro další rozšiřování technologie NFC
v rámci marketingových aktivit a podpory prodeje je pasivní
paměťový čip, tzv. NFC Tag, který lze díky malým rozměrům "ukrýt"
téměř kdekoliv, lze jej zakomponovat do POS materiálů, od vizitek
až po plakáty či bannery do cenovek, 3D předmětů nebo do
věrnostních zákaznických karet. NFC Tag nemá vlastní zdroj energie
a funguje na principu elektromagnetické indukce generované signálem
mobilního přístroje. Přiblížením na vzdálenost cca 3 cm začne
mobilní telefon napájet anténu NFC Tagu a během okamžiku dojde k
přenosu informací, lépe řešeno instrukcí z NFC Tagu do
mobilního telefonu, který provede požadovanou akcí: aktivaci
Bluetooth, sdílení kontaktu, otevření webové stránky, načtení
slevového kuponu, stažení mobilní aplikace, připojení do sociálních
sítí nebo určení aktuální polohy. Tradiční reklamní média fungují
díky této technologii jako brána k přesně zacílenému online obsahu.
Jedná se o revoluční změnu v rychlosti přístupu ke
strukturovaným informacím, navíc formou zábavné interakce,
která uživatelům šetří čas a zjednodušuje život.
Poznejte chování zákazníků
Podstatné však je, že podle očekávání expertů změní technologie
NFC tradiční způsoby komunikace na bázi statického obsahu a otevře
nové možnosti pro efektivnější vedení marketingových kampaní. NFC
technologie je začátkem nového typu informačních systémů. NFC Tagy
mají vlastní paměť v řádu stovek bajtů a lze je tedy "číst"
nebo přepisovat jejich obsah. Již dnes existují řešení, která
umožňují seskupování NFC Tagů (podle kampaní) a zálohování jejich
obsahu na inteligentním webovém rozhraní (tzv. Cloudu), jehož
prostřednictvím lze na dálku zajistit správu registrovaných čipů.
Online změnou instrukcí dojde k optimalizaci obsahu kampaně
nebo nabídky na všech vybraných prodejních místech najednou, aniž
by bylo nutné vyrábět nové propagační materiály, zajišťovat jejich
distribuci, instalaci atd. Je to velká úspora času a prostředků,
systémy fungují 24 hodin denně! Cena čipů je v této
souvislosti zanedbatelná. Tím však možnosti NFC nekončí. Čipy
generují díky interakci s mobilním telefonem cenná data, která
lze sledovat v reálném čase. Získané informace umožňují
vytvářet detailní analýzy týkající se zájmu, motivace, preferencí
nebo nákupních zvyklostí zákazníků.

NFC ekosystémy
Ekosystém je inteligentní platforma vytvořená pro specifické
segmenty prodeje a služeb. Zajišťuje rychlý a bezproblémový přístup
ke strukturovaným online informacím o výrobcích, službách nebo
exponátech, včetně fotografií, videí, interaktivních prvků nebo
různých jazykových mutací. Nejčastějšími příklady specializovaných
ekosystémů jsou NFC řešení pro restaurace, hotely, muzea, galerie,
divadla nebo dopravní služby. Tímto způsobem získají uživatelé -
zákazníci snadno a rychle přesné informace, které v danou
chvíli potřebují, přičemž vybrané zboží nebo službu si mohou ihned
objednat a zaplatit. Vše v jednom okamžiku, pouhým přiblížením
mobilního telefonu k symbolu NFC, bez zbytečného "surfování".
NFC Tagy mohou být umístěny prakticky kdekoliv. Načítání informací
z NFC Tagů je spolehlivé a bezpečné. NFC Tagy lze chránit proti
poškození, přepisu a tím zabránit nežádoucí manipulaci
s jejich obsahem.
Efektivnější kampaně
V rámci prodejen typu Convenience se nabízí hned několik
zajímavých příležitostí k využití technologie NFC. Nejprve je ovšem
potřeba zmínit jinou technologii, která vznikla již v roce
1994 v Japonsku a běžně se u nás používá. Jedná se o tzv. QR
kód (zkratka z anglického "Quick Response"), tedy prvek rychlé
reakce, jehož funkčnost se do jisté míry s technologií NFC
překrývá. Původním záměrem QR kódů sice bylo nahradit čárové kódy
standardu EAN, ale nyní fungují i v rámci marketingu. Do
obrazce QR je kromě textu možné zakódovat obrázek, vizitku, odkaz
na webovou stránku, volání, SMS, e-mail nebo sdílení sociálních
sítí, tedy funkce v konečném důsledku shodné s NFC. QR
kód je však nutné telefonem nejprve vyfotit, což nebývá vždy snadné
a operace trvá o několik nezanedbatelných sekund déle, než
přiložení telefonu k NFC Tagu. Prozatím není zřejmé, zda NFC
standard QR kódy v budoucnu zcela vytlačí, nebo zda budou
fungovat paralelně jako nyní. Nespornou výhodou NFC je, že umožňuje
digitální interakci, lépe se ovládá, má širší možnosti programování
odesílaného obsahu a je kompatibilní s bezkontaktními
platebními systémy. Z výčtu vlastností je zřejmé, že NFC
umožňuje spotřebitelům pohodlné připojení k online obsahu
doslova kdykoliv a kdekoliv - pouze přiblížením chytrého telefonu.
Možnost získat elektronický slevový kupón "mávnutím" před NFC Tagem
zvýší míru zapojení spotřebitelů do reklamních akcí. Také výhody
pro značky jsou zřejmé: informace o preferencích zákazníků,
nejziskovějších prodejnách, podílech uplatněných slevových kuponů,
trendech, nákupních preferencích a dalších produktech značky
v rámci jednoho nákupu. Kromě toho, značky provozující
věrnostní programy mají možnost nabízet individuální prodejní akce
v místě prodeje, a to na základě bodových zůstatků, obvyklé
výše nákupu zákazníka nebo jiných kritérií. Marketéři získávají
exkluzivní schopnost nahlížet do nákupních zvyklostí a chování
zákazníků takřka v reálném čase.
Závěrem lze proto říci, že integrace NFC do mobilních
marketingových strategií, zejména v rámci věrnostních
programů, může být v blízké době přínosná jak pro
spotřebitele, tak pro značky.
Autor je nezávislý marketingový
expert, projektový manažer a lektor
Autor: Ivo Stanček, Zdroj: PETROLmedia