7. 9. 2023

Jak předejít závadám a problémům. 5 doporučení pro
bezpečné FVE, baterie a tepelná čerpadla
Boom instalací fotovoltaik, baterií a tepelných čerpadel
znamenal v posledních měsících v České republice vznik stovek
nových instalačních firem. Úroveň jejich zkušeností v oboru a
tím i kvalita instalací a servisu je často kolísavá, což může vést
k závadám a v krajních případech i k haváriím nebo
požárům. Je dobré, aby si zákazníci při výběru dodavatelů hlídali
vedle ekonomické stability i technickou zdatnost firem a jejich
montérů.
"Od našich zákazníků víme, že hledají dodavatele nejen
spolehlivého ale i schopného postarat se o instalaci a bezpečný
provoz fotovoltaik, baterií nebo tepelných čerpadel. Sami vědí, že
kdo chce ušetřit na kvalitě, zadělává si na případné budoucí škody
na majetku. Snažíme se proto neustále rozšiřovat paletu našich
služeb v čele s hustou sítí techniků po celé ČR, dostatkem
náhradních dílů na skladech k okamžitému dodání a poskytováním
až 10leté záruční doby. Dva ze tří našich odběratelů totiž chtějí
vedle dodávky na klíč včetně vyřízení dotace také následný servis,"
říká generální ředitel ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Zákazníci by měli dodržovat obecné zásady nákupu průmyslového
zboží, zejména vybírat certifikované výrobky, dodržovat návody a
pokyny výrobců a používat jen kompatibilní zařízení. Platí také, že
lidé, kteří si do své domácnosti pořídí střešní fotovoltaiku,
bateriový akumulační systém nebo tepelné čerpadlo, by měli aspoň
v základu vědět, jak technologie funguje a měli možnost ji
ovládat. Alfou a omegou je samozřejmě ve všech případech kvalitní
údržba. Instalaci technologie i následnou údržbu by měla provádět
autorizovaná osoba s profesní kvalifikací, v případě
slunečních elektráren je to např. "Elektromontér fotovoltaických
systémů" (kód:26-014-H).
"Servis patří mezi hlavní zásady, které zákazníkům výslovně
doporučujeme už při instalaci. Základem je výchozí revize s
garančním testem a každoroční prohlídky fotovoltaiky, baterie i
rozvaděčů a smysl dává i termovizní kontrola. Zákazník by měl tyto
servisní služby aktivně vyžadovat. Měl by také mít o instalované
technologii aspoň základní znalosti a možnost její rychlé kontroly,
např. přes mobilní aplikaci. Že něco není v pořádku, může i
laikovi napovědět dobrý online monitoring elektrárny a kontinuální
vyhodnocení dat z výroby elektřiny," říká Martin Matušák, manažer
realizace ČEZ Prodej.
Zdroj: TZ