5. 11. 2015
Dokument "Národní akční plán čisté mobility" je
příkladem vytváření virtuální reality na úrovni státní
správy

Co se skrývá pod názvem Národní akční plán pro čistou
mobilitu?
Každý akční plán je tak trochu nebezpečný. Na jednu stranu je to
"jen" plán, dokument schvalovaný pouze vládou. Na druhou stranu je
to zaklínadlo. Dobrý úředník může díky akčnímu plánu leccos
nesmyslného podpořit a mnoho rozumného pohřbít.
Národní akční plán pro čistou mobilitu vznikal za zavřenými dveřmi
více než jeden rok. Vliv na jeho podobu měla jen vybraná skupina
lidí (trochu paranoidně můžeme říci "pečlivě vybraných" lidí).
Našli byste v ní vedle distributorů zemního plynu a elektřiny
snad už jen zástupce automobilek a několika úřadů. Zástupci trhu
klasických paliv, bez ohledu na to, jestli šlo o "velké kluky" nebo
"nezávislé" distributory, zůstali nepozváni za dveřmi.
O co může jít v čisté mobilitě? Z názvu by bylo možno soudit,
že jde o strategii, jak snížit emisní zátěž plynoucí z dopravy. A
očekávali bychom, že se dočteme o čistších motorech, o přínosu
široké škály alternativních paliv (biopaliva, LPG, CNG,
elektřina…), o podpoře hromadné dopravy, o podmínkách pro rozvoj
městské cyklistiky… Jenže ono je to celé o něčem jiném. Je to jen o
tom, jak podpořit prodej CNG (případně LNG), jak rozvíjet
elektromobilitu, okrajově je v dokumentu zmíněn i vodík (pokud
bude efektivní technologie k mání dříve než jaderná
fúze).
Vtírá se otázka, co bylo první? Pečlivě vybraní členové pracovní
skupiny (z nichž pak podle jejich původu a odbornosti nemohlo ani
nic jiného vypadnout) nebo někým předem definovaný záměr soustředit
se na ona vybraná paliva (a podle toho byl pracovní tým
sestaven)?
Chyby, nebo úmysl?
Dokument má téměř 150 stran textu, podívejme se tedy jen na dvě
perličky, které ukazují, jak se vytváří nová realita, se kterou
budou následně všichni pracovat jako se základním, faktografickým
dokumentem.
Emise skleníkových plynů: V dokumentu je citována W-T-W
analýza (stanovení emisí na jednotku ujeté vzdálenosti po celý
životní cyklus, tedy od těžby po spotřebu paliva ve voze)
zpracovaná Joint Research Centre of the EU Commission. Uvedená
analýza byla poprvé zpracována před více než deseti lety a
pravidelně se aktualizuje, poslední aktualizace proběhla na jaře
2014. Co říká originál dokumentu? Pokud půjde vývoj motorů CNG
dostatečně rychle kupředu, mohly by se emise CNG motorů kolem roku
2020 přiblížit naftě. Dnes jsou vyšší. A jak tuto informaci
interpretuje akční plán? Říká, že CNG má o 21 % nižší emise
skleníkových plynů než motorová nafta.
Technologická neutralita: Evropská unie dlouhodobě prosazuje
myšlenku "technologické neutrality". V našem případě to
znamená neupřednostňovat žádné palivo, ale akceptovat všechna,
která vedou k definovanému cíli. Rozhodující má být volba
zákazníka a efektivita. Ačkoli se akční plán k principu
technologické neutrality hrdě hlásí, konkrétní návrhy opatření
vypadají jinak. Nehovoří se v nich například o podpoře nákupu
vozů s nízkými emisemi, ale o podpoře nákupu vozů
používajících jako palivo CNG.
Nový solární průšvih?
Stávající úspěch CNG je založen na několika (nepravdivých)
tezích. Není pravda, že jeho dodávky jsou bezpečnější než dodávky
ropy. Stačí se podívat na posledních deset let, ze srovnání nám
vyjde jako "bezpečnější" surovina jednoznačně ropa. Není pravda, že
zemní plyn je levnější. Ekonomická výhodnost CNG spočívá
v téměř nulové spotřební dani. Pokud by byl CNG zdaněn
obdobnou sazbou, jako jsou zdaněna klasická paliva, byla by jeho
cena srovnatelná s cenou benzínu. A třetí nepravda je již
zmíněná informace o emisích skleníkových plynů.
Není sporu o tom, že CNG si své místo v dopravě nachází.
Významným může být například jeho přínos ve větších městech, kde
hraje velkou roli znečištění ovzduší prachovými částicemi, v tomto
parametru je CNG (podobně jako LPG) skutečně čistším palivem.
Je ale špatné pomáhat mu v jeho rozvoji pomocí nepravd,
překrucováním faktů. Upřednostňovat ho před dalšími palivy tam, kde
to ztrácí smysl, a ještě takové záměry podporovat z veřejných
peněz. Tlačit ho kupředu prostřednictvím vládních dokumentů chabé
kvality… Ono by se totiž také mohlo stát, že CNG získá díky takové
falešné "podpoře" natolik špatné jméno, že se stane ke své škodě
palivem velmi nepopulárním a z principu (nespravedlivě)
odmítaným.
Autor článku je předsedou představenstva
Unie nezávislých petrolejářů SČS ČR a vicepresidentem UPEI,
evropské asociace nezávislých petrolejářů se sídlem
v Bruselu.
Autor: Ivan Indráček, Zdroj: PETROLmedia