19. 2. 2013
Bůh ví. V době, kdy je psán tento článek, je návrh
na zavedení kaucí zařazen na pořad únorové schůze Poslanecké
sněmovny. Prozatím má za sebou "povinné" kolečko u vlády, která jej
16. 1. 2013 podpořila pouze s několika formálními
výhradami.

To, že kauce budou, je již dnes vysoce pravděpodobné. Většinu
z nás/vás tak zajímá jejich výše. Ta nakonec rozhodne o tom,
kdo se na trhu udrží a kdo bude muset odejít. A jaké jsou šance na
výrazné snížení navrhovaných 20 milionů? Premiér Nečas oznámil po
schválení návrhu kaucí vládou, že je v Parlamentu prostor pro
jednání o jejich výši, protože si je vědom tvrdého dopadu na menší
distributory. Proti navrhovaným 20 milionům se zásadně postavilo
SČS, podpořila jej Hospodářská komora a Konfederace
zaměstnavatelských a podnikatelských svazů. I Úřad pro hospodářskou
soutěž zpochybnil oprávněnost vysokých kaucí a upozornil na
negativní dopad takového "vymlácení" trhu na hospodářskou soutěž.
Naopak navrhovatelé - Ministerstvo financí a Ministerstvo obchodu -
mohou počítat s podporou některých firem z asociace
ČAPPO.
Koncese
Poslední verze novely přinesla ale i několik dalších novinek, se
kterými se budou muset distributoři poprat. Koncese. Zavádí se nová
koncese pro distributory pohonných hmot. Pro její získání jsou
stanoveny celkem rozumné kvalifikační požadavky. Škoda, že
autoři nevyslyšeli připomínku SČS spočívající v tom, že
podmínka vzdělání bude pouze součástí zápisu do registru a žádná
koncese se zavádět nebude. V čem je tak zásadní rozdíl? Podle
živnostenského zákona lze požadavek na vzdělání splnit i
prostřednictvím "odpovědného zástupce". Tedy osobou, která zaštítí
podnikání v oboru po profesní stránce, ale nenese žádnou
odpovědnost za případné účetní machinace nebo daňové úniky. Pokud
by zůstal požadavek na vzdělání pouze podmínkou pro zápis do
registru, vztahoval by se jen a přímo na za firmu jednající osoby
(jednatele, členy statutárních orgánů). A stal by se tak jedním
z velmi efektivních nástrojů limitujících vznik "bílých koní".
Přestalo by totiž být tak jednoduché nalézt pro firmu, která je
připravena pro daňový únik, jednatele. Většina bílých koní je totiž
"vedena" osobami, které vůbec netuší, čeho se firma dopouští. A
jejich přístup zcela jistě závisí právě na míře dosaženého
vzdělání.
Bankovní garance
Na základě připomínky SČS byla do zákona vložena možnost složení
kauce formou bankovní garance. První verze se však autorům příliš
"nepovedla", text byl formulován tak, že by podle něj zřejmě žádná
banka nebyla ochotna garanci poskytnout. Podle informací
z Ministerstva financí se však pracuje na nápravě. I
ministerstvo má totiž zájem na tom, aby cesta naplnění kauce formou
garancí byla funkční.
Bezdlužnost
To už je jen smutná perlička. Zákon mimo jiné požaduje, aby
distributor byl po celou dobu registrace vůči vybraným státním
institucím "bezdlužný". Přitom za porušení této podmínky je
považováno i "posečkání daně", tedy případ, který je standardní
součástí daňového řádu a má svůj smysl například v případech,
kdy je vyměřena daň, u které lze předpokládat, že se v brzké
budoucnosti změní a daňová povinnost zanikne. Důvodová zpráva
k zákonu v tomto bodě jasně říká, že bylo zvoleno velmi
přísné měřítko, dokonce přísnější než u upravovaného zákona o lihu.
Myslím, že tento požadavek lze číst jako další důkaz toho, že zákon
se snaží z trhu dostat drobné a finančně slabší (a přitom
poctivé) hráče a zdaleka necílí na podvodníky, jak je často
argumentováno.
České kauce jsou v EU zcela unikátní
A když už jsme u těch perliček z důvodové zprávy
k zákonu, uvedu ještě jednu a cituji: "Model kauce i její výše
kopíruje podobné instituce z některých zemí EU, např. Francie,
Estonsko, Maďarsko." SČS si zmapovalo situaci v Evropě hned
poté, co se ukázalo, že myšlenka kaucí našla své obdivovatele.
Výsledek = Francie žádné kauce nepoužívá. Maďarsko má zavedeny
celoplošné kauce ve výši cca 10 milionů Kč, pokud se subjekt ukáže
být spolehlivým, je mu kauce časem snížena na 5 milionů Kč. A
Estonsko používá naprosto odlišný (ale efektivní a námi
podporovaný) model "cílených kaucí". Dovozci (ono to není přesné
vyjádření, ale pro ilustraci dostačuje) skládají kauci 25 milionů
Kč, zatímco všichni ostatní distributoři pouze desetinovou, tedy
2,5 milionu Kč. A pozor - tato kauce může být (a v asi 95 %
případů také je) zcela prominuta. Tedy v reakci na důvodovou
zprávu, jejímž úkolem je vysvětlit poslancům, proč je ta která část
zákona navrhována, lze říci jediné. Kauce navržené pro český trh
jsou v Evropské unii zcela unikátní, a to jak co do modelu,
tak do své výše.
Pozn. autora: Tento článek odráží stav k 31. 1. 2013.
Autor: Ivan Indráček, Zdroj: PETROLmedia