6. 5. 2024
Jak v pěti krocích zvládnout péči o auto před hlavní
sezónou?
Auto má mnoho společného s živým organismem. Aby fungovalo
co nejlépe, potřebuje pravidelnou péči a údržbu, a to obzvlášť na
jaře po náročných zimních měsících. Nemusí to být nic složitého ani
zdlouhavého, ve skutečnosti stačí zvládnout pět základních věcí a
vrnět spokojeností bude vůz i jeho majitel. Odborníci radí, na co
se především zaměřit.
1. Pneumatiky
Pneumatiky jsou stejně důležité jako boty. Bezpečně pomáhají
držet auto na silnici a podpoří řidiče i v náročných
situacích, které čas od času během jízdy nastávají. Klíčová je ale
péče o jejich stav.
"Pneumatiky jsou jedním z nejpodstatnějších prvků bezpečnosti
automobilu. Pokud jsou ve špatném stavu, hrozí vysoké riziko smyku,
aquaplaningu nebo nedobrzdění před překážkou. Dbejte proto na výběr
správných pneumatik - letních, zimních. Při výměně sezónních
pneumatik je klíčová teplota. Když je průměrná teplota vyšší než 7
stupňů Celsia, zimní pneumatiky ztrácejí svou účinnost a letní
pneumatiky právě tehdy na účinnosti získávají," říká David Pelánek,
instruktor bezpečné jízdy na Polygonu Brno. "Jednou z nejčastějších
chyb je nesprávná kontrola tlaku v pneumatikách, zejména při
kolísání teplot, což může výrazně ovlivnit jízdní vlastnosti a
zvýšit riziko nehody. Kromě tlaku je dalším klíčovým prvkem hloubka
dezénu pneumatik. Obecně platí, že čím hlubší je dezén, tím více
vody dokáže odvést, čímž se snižuje riziko aquaplaningu. V
neposlední řadě je kromě mechanického opotřebení důležité sledovat
také stáří pneumatiky. S přibývajícími roky ztrácí pneumatika
pružnost a přilnavost. Samozřejmě doporučujeme používat zimní
pneumatiky v chladných měsících a letní pneumatiky v létě,"
dodává David Pelánek.
2. Motor a palivo
Jaro bývá pro motor náročným obdobím kvůli
střídání nižších a vyšších teplot v krátkém čase. Během
studeného rána je motor podchlazený, následně se rychle ohřeje a
poté znovu zchladne. To samé platí pro palivo, jehož nízká teplota
po nastartování velmi rychle vystoupá. To vyvolává podobný efekt
jako při pečení nedokonale rozmrazeného masa - na povrchu
zuhelnatělé a uvnitř syrové. Na klíčových částech motoru, jako jsou
vstřikovače paliva a sací ventily, se tak ještě více vytvářejí
karbonové usazeniny, které snižují účinnost spalování paliva,
snižují výkon motoru a také zvyšují spotřebu paliva. Usazeniny
se však tvoří ve všech ročních obdobích, a proto je vhodné čistit
motor pomocí kvalitního aditivovaného paliva celoročně.
"Karbonové usazeniny mohou vznikat v důsledku
nedokonalého spalování nafty nebo benzínu v průběhu celého roku. Z
dlouhodobého hlediska mohou usazeniny snižovat výkon motoru a
zvyšovat spotřebu paliva. Proto by měl být motor "ošetřován"
kvalitním aditivovaným palivem, aby v něm probíhal proces
čištění těchto usazenin kontinuálně. Ideálním řešením je například
nová generace paliv Shell V-Power, která stoprocentně čistí klíčové
části motoru od usazenin, snižuje spotřebu paliva a plně omlazuje
výkon motoru. Alternativou pro udržení čistoty motoru je také Shell
FuelSave," uvedla Markéta Jakoubková, manažerka kvality paliv
Shell. Tuto péči zvládne úplně každý, protože tankovat musí všichni
majitelé spalovacích motorů.
3. Podvozek
Mytí karoserie je již běžná věc, ale většina
řidičů zapomíná na mytí podvozku. Přitom zvlášť po zimě je důležité
navštívit automatickou myčku, aby se důkladně odstranily všechny
nahromaděné nečistoty. V ideálním případě by se měl podvozek umývat
celoročně, protože je neustále atakován nečistotami na silnicích,
ať již jsou to po zimě soli nebo ve všech obdobích prachové
částice, drobný štěrk či další nečistoty jako třeba zbytky
provozních kapalin. Odborníci ze servisů doporučují zvolit myčku,
která nabízí možnost tlakového předmytí (ať už strojního nebo
ručního) a mytí podvozku. Najdete je třeba u většiny mycích
programů na čerpacích stanicích Shell. Pokud se podvozek pravidelně
nemyje, materiály začnou časem korodovat, gumové díly více
ztvrdnou, jsou slabší a méně odolné. Pokud se podvozek nečistí,
nemusí být časem plně funkční. "To, že podvozek nebyl pravidelně
udržovaný, poznáme v dílně například při seřizování geometrie kol.
Pohyblivé díly se nedají rozhýbat, musí se vyměnit, čímž se cena za
opravu navyšuje," dodává Michal Beneš, šéf divize Customer Support
BMW Česká republika. Pravidelná péče o podvozek a jeho mytí tak
zabrání dalším mnohonásobně vyšším nákladům.
4. Provozní kapaliny
Provozní kapaliny by se měly kontrolovat také,
a to alespoň vizuálně. Jakmile pominou poslední jarní mrazíky, co
nejdříve vyměňte zimní směs v ostřikovačích a nalijte do nich směs
letní, která pomůže odstranit zbytky hmyzu z čelního skla a světel.
Čisté čelní sklo vám zajistí nejen dobrý výhled na silnici, ale
také správnou funkci vašich jízdních asistentů. Obojí je důležité
pro bezpečnou jízdu. Chladicí a brzdovou kapalinu i další provozní
kapaliny včetně stavu oleje vám zkontrolují v servisu. Sami si však
můžete pohlídat alespoň jejich množství.
5. Pozornost
Podle dlouholetého motoristického publicisty z
Garáž.tv Rastislava Chvály je kromě péče o auto důležitá také
pozornost za volantem."Stačí, aby se objevilo první jarní sluníčko,
a čerpací stanice a pneuservisy jsou plné pečlivých řidičů. Jenže
na jarní úklid v hlavě zapomínáme. Teplé slunečné dny otupují
pozornost, právě tu pozornost, jejíž nedostatek je nejčastější
příčinou nehod. Buď nás trápí únava z odpoledního slunce nebo nás
rozptyluje spousta jarních aktivit, které pořádáme za volantem,
vlastně pod volantem s telefonem v ruce,"říká Rastislav Chvála a
dodává: "Pokud se občas opozdíme s péčí o auto, máme šanci to
napravit. Když se o vteřinu nebo dvě opozdíme s pohledem na
silnici…"
Zdroj: TZ