15. 5. 2017
…takto romanticky bychom mohli začít
téma, které je s tímto obdobím nerozlučně spjato. Abychom
všechny řidiče mohli přivítat na čisté a fungující čerpací stanici,
neměli bychom zapomenout na pár zdánlivě jednoduchých úkonů, které
každá čerpací stanice vyžaduje. Pokud začneme u výdejních stojanů,
hlavní součásti technologie čerpací stanice, neměli bychom
opomenout jarní pohlazení tohoto důležitého parťáka. Je veliká
škoda, že výdejní stojan není ženského rodu, mohli bychom na to
hlazení plynule navázat, ale nevadí.

Napnout řemeny a zkontrolovat
hadice
Ze všeho nejdříve bychom měli stojan svléknout
a podívat se, jak je na tom zevnitř. Zcela určitě najdeme starý,
unavený klínový řemen, který celé zimní období tahal tu ukrutně
tuhou naftu. Mnohdy ho postačí napnout, po další měsíce Vám bude
odměnou veselý klapot čerpadla. Následovat by měla kontrola a
výměna filtrační vložky, která celou zimu neúnavně filtrovala
kvalitní paliva. Tímto krokem ještě zlepšíte chod čerpadla a hlavně
pomůžete pospíchajícím řidičům, protože budou mít natankováno o pár
vteřin rychleji, a to se počítá! Výměnou filtru zlepšíte i funkci
výdejních pistolí. Při plné nádrži budou mnohem lépe reagovat a
vypínat a nebudou polévat nové, drahé botičky Vašich zákazníků.
Dalším krokem v prohlídce stojanu by měla
být kontrola hadic. Po zimním období se stává, že vnitřní struktura
hadic bývá popraskaná a hadice má "nemoc podobnou celulitidě".
Pokud má celulitidu, doporučuji vyměnit ji za novou! Chceme-li
ale maličko ušetřit, hned bych ji nezatracoval. Doporučuji
ošetřit ji vhodným konzervačním prostředkem na bázi silikonu, naši
technici pro tyto potřeby používají přípravky od společnosti
Chemistry Pro. Pokud ale hadice jeví známky popraskání, nebo
vypadá jako had po obědě, výměně se patrně nevyhnete.
Pozor na vodu v šachtách
nádrží
Očistu a vhodnou povrchovou úpravu si jistě
zaslouží i celá kapotáž výdejního stojanu. Vhodným rozpouštědlem
odstraňte stopy po izolepě, která půl zimy držela nápis "mimo
provoz" kvůli zmrzlé naftě, opravte drobné oděrky kapotáže a opět
nakonzervujte vhodným přípravkem na bázi silikonu.
Když už jsme u té jarní přírody, jistě Vám bude
vděčná, když vyčistíte odvodové žlábky po celém obvodu plochy
s výdejními stojany, aby kontaminovaná voda krásně stékala do
úkapové jímky, a ne do volného, nechráněného prostoru. Myslím, že i
kontrolní orgán z životního prostředí pak spokojeně
odškrtne jeden z kontrolovaných bodů.
Pokud Vaše čerpací stanice patří k těm
šťastnějším a je vybavena kontinuálním měřením, nebylo by špatné
zkontrolovat šachty nádrží. Bývají naplněny spodní vodou nebo vodou
z tajícího sněhu. Je velmi důležité tuto vodu odčerpat a
nechat zjistit příčiny, proč se tam dostala. Pokud máte pojezdová
víka nádrží, zjišťování příčiny vnikání vody odpadá, důvody všichni
známe…
Jaro, čas revizí a
prohlídek
Ještě schází vysvětlení, proč bývají čerpací
stanice s kontinuálním měřením šťastnější!? Existuje spousta
důvodů, obsluha nechodí po dodávce paliv měřit měrnou tyčí,
neotevírá šachty nádrží a hlavně neotvírá měrné armatury, kudy do
ovzduší vylétnou tolik kontrolované a pokutované benzínové páry
odsáté z nádrží vozidel.
Jaro a celý začátek roku by měly být také
příležitostí k tomu, zaměřit se na legislativní povinnosti
spojené s provozem čerpací stanice a včas tyto úkony objednat
u příslušných orgánů, případně servisních organizací. Jsou to
především roční prohlídky technologie, revize elektrických
zařízení, plynu atd. Absolvováním těchto prohlídek na jaře se
vyhnete stresujícímu objednávání koncem roku a hlavně potěšíte
všechny servisní a revizní techniky, kteří tyto činnosti raději
provádějí v klidu a v teplém počasí.
Nakonec také není od věci zvážit stáří celé
technologie pro výdej pohonných hmot. Určitě se vyplatí investovat
do nových, modernějších zařízení stejně, jako to děláte například u
vlastních vozidel. Vždyť nikdo z nás nechce jezdit starým
vozem a stejné je to i u výdejních stojanů, na které se poněkud
zapomíná. Když fungují, proč je měnit! Ze své praxe mohu uvést
mnoho zoufalých telefonátů, ve kterých mi zákazník hlásí, že má
sice trošku starší stojan, ale že doteď fungoval! "Prosím, hned
přijeďte, stojí mi tu v řadě kombajny a ten zatracený stojan
z roku 1979 nechce vydávat naftu!" Co dodat, zákonná podpora
výrobce stojanů je jasně daná a specialistů na opravu tzv. orlojů
ve stojanech nám nekompromisně ubývá. Bohužel mnohdy již není
"pacientovi" pomoci. Mnohokrát i sebevětší snahy techniků vedou
k tomu, že není kde pořídit náhradní díly, nebo je oprava
naprosto nerentabilní. Koupí nových stojanů si provozovatel
rozhodně zjednoduší život a sníží náklady na provoz i údržbu.
Závěrem bych popřál všem provozovatelům
čerpacích stanic klidný a bezstarostný život, přestože řešení závad
a problémů je naším každodenním potěšením.
Autor: Petr Kružík, Adast Engineering, s.r.o.