25. 11. 2013
Přes pět miliard liber utrží letos podle svých čerstvých
odhadů společnost Marks & Spencer na jídle. Třeba každého
čtvrtého vánočního krocana ve Spojeném království lidé koupí právě
u M&S. Tržby za jídlo firmě rostou skoro čtyři roky v řadě. A
dělají už většinu globálních tržeb sítě obchodů původně s
oblečením. S prodejnami potravin začal konfekční dům s více než
stoletou tradicí v Británii teprve v roce 2001.

Posilování segmentu výroby a prodeje vlastního jídla má na úkor
naopak klesajících tržeb z prodeje šatů a bot pokračovat.
Do jídla hodlá M&S investovat i v Česku, kde se její divize
potravin teprve rozjíždí. "Otevřeli jsme tady letos prvních šest
nových obchodů s jídlem, cítíme, že se nám podaří proniknout na trh
s potravinami i tady," potvrdil v rozhovoru pro HN oblastní ředitel
Marks & Spencer pro střední a východní Evropu Jonathan
Smith.
Pro tento účel vyčlenilo londýnské ústředí globálně působící firmy
800 milionů liber ve svém účetnictví. Jen ve Velké Británii chce v
následujících třech letech otevřít 150 nových prodejen s jídlem. S
oblečením přitom žádný. Ve Francii třeba spojila své síly se sítí
trafik Relay, v nichž bude své potraviny prodávat.
I v Česku se firma začíná zajímat o další příležitosti, jak na své
občerstvení lidi naučit. Aktuálně třeba o možnost nabízet své
saláty a snacky na čerpacích stanicích.
Po úspěchu podobné spolupráce v mateřské Velké Británii má Smith
za úkol hledat vhodného partnera v Česku. V Británii M&S
prodává své čerstvé potraviny na 165 pumpách British Petrol (BP) a na dalších 84 dálničních odpočívadlech,
hlavně pak pod správou sítě Moto.
Letos prostřednictvím franšíz otevřela prvních několik svých
jídelních koutků na stanicích BP v
Nizozemsku.
"BP tady bohužel není. To by pak asi
bylo nejjednodušší, zjišťujeme možnosti, s kým by šlo se domluvit,"
říká Smith.
Podle výkonného ředitele České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jana Mikulce to M&S
nebude mít vůbec snadné.
"Podobné pokusy tu už byly. Jenže možností není příliš. Většina
provozovatelů čerpacích stanic si sama řídí jak prodej pohonných hmot, tak
doplňkový prodej," vysvětluje Mikulec. Podle něj by pro takový
model, který M&S funguje v Británii a který by měl podle firmy
fungovat v Česku, z velkých značek přicházela v úvahu zřejmě jedině
Benzina. Ta totiž prostory pro doplňkový
prodej zájemcům pronajímá.
Otevírání nových prodejen M&S Food má pak v tuzemsku dál
probíhat i tam, kde už M&S je. "Hlouběji do regionů nepůjdeme.
Budeme se snažit víc etablovat tam, kde nás lidé znají. Zejména ve
větších městech," plánuje Smith. V Praze má M&S aktuálně rovnou
půlku všech svých dvaceti prodejen v Česku.
Autor: Michal Šenk, Zdroj: Hospodářské noviny