Kam kráčí biopaliva…

Americké námořnictvo úspěšně provedlo dvoudenní zkoušku potenciálního přechodu na biopaliva. Bojová letadla, vrtulníky, torpédoborce a další lodě patřící do flotily letadlové lodi USS Nimitz měly v nádrži biopaliva z rostlinných olejů. Zařadí se syntetická biopaliva k dnes běžně využívaným produktům jako konzervy či GPS, které byly původně vyvinuté pro armádu?

USS Nimitz
Historický let

Je červenec roku 2012 a dvoumotorový zásobovací letoun námořnictva Spojených států pod označením C-2A Greyhound se připravuje na přistání na letadlové lodi USS Nimitz, nějakých 70 km od havajského ostrova Oahu. Jakmile letadlo dosedne na přistávací plochu lodi, pilot prudce přidá plyn a řítí se rychlostí přes 200 km/h po palubě až do chvíle, než hák spuštěný ze spodní části trupu letadla zachytí ocelové lano paluby, které ho během okamžiku zastaví.
Tímto zcela běžným manévrem končí krátký, zato historický let z Honululu na palubu letadlové lodi. Je to první letecká přeprava v historii Amerického námořnictva provedená letadlem, které bylo poháněno biopalivy. Letadlo letělo na směs paliva vyrobeného z použitého fritovacího oleje, oleje z řas a leteckého petroleje. Toho bylo ve směsi 50 %. Ten den pohánělo dalších 1800 tun tohoto směsného biopaliva také ostatních 71 letadel na ploše letadlové lodi, včetně bojových stíhaček F/A-18 a průzkumných letadel E-2C Hawkeyes. Také helikoptéry Seahawk, převážející zástupce velení Amerického námořnictva mezi biopalivem poháněnými torpédoborci a dalšími loděmi patřícími do skupiny letadlové lodě USS Nimitz, měly v nádrži biopaliva z rostlinných olejů. Pouze samotná letadlová loď měla smůlu, používá jaderný pohon.

Prosadí se biopaliva v armádě?

Jednalo se o dvoudenní demonstraci odhodlání vedení amerického námořnictva přejít do roku 2016 u této flotily permanentně na biopaliva. Palivo splňovalo předepsané charakteristiky a všechny jím poháněné stroje nepotřebovaly žádné úpravy motorů. Vyrobit jej je však stále dražší než to doposud užívané.
Zda bude v budoucnu platit, že se syntetická biopaliva zařadí k dnes běžně využívaným vymoženostem lidské populace původně vyvinuté pro armádu, jako například internet, GPS navigace, raketové motory, ale třeba i obyčejné konzervy, zůstává otázkou. Suroviny a zpracovatelské kapacity zde ve střední Evropě na to rozhodně máme.  

 

Autor: Karel Hendrych, PR PREOL, Zdroj: PETROLmedia

Diskuse

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/04 Téma číslaLéto na čerpací stanici
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek