13. 6. 2013
Rozdíl mezi levnou a drahou naftou je v Česku i více než
pět korun. Dopravcům, kteří chtějí udržet náklady pod kontrolou,
tak nezbývá než pečlivě vybírat, kde tankovat.

Z údajů společnosti DKV Euro Service, která provozuje síť
tankovacích karet pro dopravce, vyplývá, že rozdíl v cenách je v
Česku extrémní. Evropský rozdíl mezi levnou a drahou naftou se
pohybuje do dvou korun, což potvrzují údaje o cenách tankování v
Německu a na Slovensku.
Levní podvádí?
V Česku ale řidiči kamionů tankovali v květnu za ceny, které se
mezi sebou lišily o 4,60. A to jsou počítány pouze ceny u
největších sítí pump, u kterých dopravci natankovali 95 procent
paliva. V údajích DKV tak chybějí největší extrémy - třeba včera
byl podle serveru ceskybenzin.cz rozdíl mezi nejlevnější a
nejdražší naftou v Česku 5,40 koruny za litr. Ta nejdražší stanice
leží na dálnici D1, ta nejlevnější ale v její těsné
blízkosti.
"Že by byl velký rozdíl ve velkoodběratelských cenách, to se
nedomnívám," říká analytik společnosti Akcenta Miroslav
Novák.
"Cenový rozdíl u nás je způsoben obrovskou hustotou čerpacích
stanic a nízkou výtočí velkých sítí," předpokládá šéf české pobočky
DKV Ondřej Pavlík. Data DKV ukazují, že kamionoví dopravci u
dražších pump vůbec netankují. Průměrný kamion spotřebuje ročně
padesát tisíc litrů nafty. Proto dopravci aktivně vyhledávají
levnější prodejce. Šéf sdružení dopravců Česmad Vladimír Starosta
potvrzuje, že řidiči mají nařízeno, kde mohou tankovat, a dispečeři
jednotlivé ceny pečlivě hlídají.
"Obvyklý rozdíl v ceně nafty, který je stejný i v rámci Evropy, je
okolo 2-2,50 koruny čili zhruba osm centů. To je akceptovatelný
cenový rozdíl mezi nejlevnější a nejdražší čerpací stanicí,"
potvrzuje evropský rozptyl cen Ivan Indráček, šéf Společenství
čerpacích stanic v ČR. Tento rozdíl je dán exkluzivitou místa nebo
náklady.
"Ta druhá polovina, dalších osm až deset centů, kterou vidíme v
Česku, je způsobena tím, že český trh je dlouhodobě zasažen
daňovými úniky. Některé čerpací stanice jsou schopny prodávat i s
nulovou marží, protože získávají nezdaněné zboží," vysvětluje
Indráček české specifikum.
Toto tvrzení je ale v rozporu s tím, že například velkoobchodní
cena nafty ve společnosti Čepro umožňuje i těm nejlevnějším
čerpacím stanicím dosahovat alespoň nějaké marže, která pak při
vysokém prodeji může vést k zisku.
"Poslední měsíc máme téměř sto procent zboží z českých rafinerií
nebo z Čepra," říká spolumajitel sítě Tank Ono Jiří Ondra. Právě
tato síť s loňským obratem 13 miliard korun patří mezi nejlevnější
čerpací stanice.
Kvalita je stejná
Vzhledem v výši obratu je firma po drobnohledem úředníků.
"Daňový úřad má vždy 23. v měsíci seznam všech dodavatelů, co k nám
přivezli, jaké množství, kolik litrů, kdo to byl, jaký dopravce i
jméno řidiče," popisuje Ondra.
"Tank Ono leží těm velkým v žaludku, protože na svých 32 pumpách
dělají stejné objemy jako ostatní na dvou stech," říká Pavlík. I
když vidí, že dopravci tankují hlavně na těch nejlevnějších
pumpách, nikdy neřešili problém s nekvalitním palivem.
"Troufnu si říct, že standardní palivo, tedy to bez aditiv, která
jej mají vylepšit, je na všech čerpacích stanicích stejné," říká
Indráček.
Jedním z vodítek jsou i výsledky kontrol České obchodní inspekce.
U těch se mezi pokutovanými objevují i provozovatelé značkových
čerpacích stanic a jde obvykle jen o nedostatky způsobené například
skladováním, nikoliv nekvalitním palivem jako takovým.
Autor: Roman Šitner, Tomáš Čížek, Zdroj: ihned.cz